مقابله با گرانفروشی و کاهش وزن چانه با فروش کیلویی نان کشت فراسرزمینی ایران در اراضی قزاقستان افزایش می‌یابد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | آتش‌بازی ایران خودرو در بازار + جدول آغاز ترخیص ۳ هزار دستگاه خودروی خارجی معطل‌مانده در بندر شهید رجایی (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) قیمت دلار، طلا، سکه و نیم سکه بعد از تصویب قطعنامه علیه ایران (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) واریزی دولت همزمان با عید غدیر | زمان واریز یارانه خردادماه ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی سوخت‌گیری همچنان با کارت‌سوخت انجام می‌شود (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) ابزار جدید پیش‌فروش ارز رونمایی شد بورس درجا زد | افت شدید ارزش معاملات خُرد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فروش نان کنجدی در نانوایی‌های مشهد و خراسان رضوی با دستگاه نانینو | قیمت گندم از شنبه ۲۴ خرداد تغییر می‌کند بازار طلای مشهد راکد است | سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر اخبار سیاسی هستند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جزئیاتی تازه از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی | خرید برق خانگی سبز ۳۷۰۰ تومان صدور سند رسمی ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد تجاری دوغارون (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رئیس کل بانک مرکزی: تامین مالی ۳ میلیارد دلاری از طریق بازار پیش‌فروش ارز قیمت نهایی کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول وزارت صمت افزایش قیمت ایران خودرو را رد کرد مجوز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور صادر شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جهش بیت‌کوین به ۱۱۰ هزار دلار | آیا بازار در آستانه یک صعود تاریخی است؟ رشد شدید قیمت محصولات ایران خودرو در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۲ هزار تومان
سرخط خبرها

سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید

  • کد خبر: ۱۴۶۷۶۲
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید
آمار‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن. کالای ترانزیتی نمی‌تواند در کشور‌های مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در اولین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند؛ بنابراین در میزان و حجم بار‌های ترانزیتی عوامل متعدد جهانی از جمله هرگونه تغییرات در تجارت بین‌المللی، تغییرات قیمت‌های جهانی و... در تصمیمات کشور‌ها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تاثیرگذار است.

ترانزیت از طریق روش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی می‌توان انجام شود، اما ترانزیت ریلی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می‌تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های بین‌المللی می‌تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سال‌های گذشته رقم ترانزیت با توجه به عوامل خارجی و داخلی همچون تحریم‌ها، برجام، کرونا و ... متغیر بوده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، آمار‌های گردآوری شده توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت‌شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

بیشترین سیر بار ترانزیت طی سال جاری در فروردین ماه به میزان ۱۳۹۳ کیلومتر انجام شده است. مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است. مجموع تناژ بار نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده نیز معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.

بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است. میزان ترانزیت ریلی انجام‌شده در نواحی مرز‌های چهارگانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرز‌ها در منابع درآمدی نشان می‌دهد که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرز‌ها پیشتاز است.

همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس–بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی–سرخس به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->