معامله ۱۶.۵ میلیارد دلاری بیش از ۲۱ هزار بازرگان طی ۷ ماه گذشته در مرکز مبادله ایران پیش‌بینی تولید ۲.۶ میلیون تن چغندرقند پاییزه پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی پیش‌بینی بورس برای روز یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ آیین تودیع و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت برگزار شد | «باخرد» سکان‌دار جدید صمت خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: اختلاف ۳ هزار درصدی قیمت برنج از مرز تا بازار قابل درک نیست! + فیلم بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳ آبان ۱۴۰۴) | کوییک S چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳ آبان ۱۴۰۴) | فیدلیتی ۸۰ میلیون گران‌تر شد آغاز عرضه گوشت منجمد وارداتی با قیمت ۶۰۰ هزار تومان (۳ آبان ۱۴۰۴) | توزیع گوشت گوسفندی در روزهای آینده ریزش ۳ درصدی قیمت سکه‌های پارسیان (۳ آبان ۱۴۰۴) + جدول قیمت قیمت گل زعفران امروز چقدر است؟ (۳ آبان ۱۴۰۴)‌ استاندار خراسان رضوی: انحصار در تخصیص ارز، مانع واردات برنج به استان است + فیلم اقبال به کوچک‌تر‌های بورس بیشتر شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ آبان ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی خواهان واگذاری اختیارات قیمت‌گذاری زعفران به استان شد + فیلم تشکیل اولین جلسه تعیین تکلیف دارایی‌های بانک آینده | رئیس بانک مرکزی: فروش دارایی‌های بانک سابق آینده در اولویت صندوق سپرده‌ها است بررسی قیمت امروز مرغ و گوشت در مشهد | ران مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شد (۳ آبان ۱۴۰۴) دلار در مشهد چند؟ (۳ آبان ۱۴۰۴) طلا در مشهد هفته جدید را با چه رقمی آغاز کرد؟ (۳ آبان ۱۴۰۴) ویدئو | مردم دیگر مصنوعات طلا نمی‌خرند | کاهش ۷۰ درصدی تولید طلا و جواهر یارانه‌ای که آب رفت؛ از ۴۵ دلار تا ۳ دلار! | یارانه فقط برای ۳ دهک تأثیرگذار است اونس جهانی پس از ۱۰ هفته رشد، عقب‌نشینی کرد (۳ آبان ۱۴۰۴) خودروسازان داخلی در یک سال اخیر محصولات خود را چقدر گران کردند؟ + جدول نرخ ارز مسافرتی گران شد قیمت دینار عراق و افغانی افغانستان امروز در مشهد چقدر است؟ (۳ آبان ۱۴۰۴) ویدئو | وضعیت خدمات‌رسانی به مشتریان بانک آینده چه می‌شود؟ قیمت امروز میوه اعلام شد (۳ آبان ۱۴۰۴) | افزایش نرخ ۵ قلم میوه در مشهد طی یک هفته
سرخط خبرها

سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید

  • کد خبر: ۱۴۶۷۶۲
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
سیر بار ترانزیت ریلی به ۱۱۰۲ کیلومتر رسید
آمار‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن. کالای ترانزیتی نمی‌تواند در کشور‌های مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در اولین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند؛ بنابراین در میزان و حجم بار‌های ترانزیتی عوامل متعدد جهانی از جمله هرگونه تغییرات در تجارت بین‌المللی، تغییرات قیمت‌های جهانی و... در تصمیمات کشور‌ها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تاثیرگذار است.

ترانزیت از طریق روش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی می‌توان انجام شود، اما ترانزیت ریلی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می‌تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های بین‌المللی می‌تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سال‌های گذشته رقم ترانزیت با توجه به عوامل خارجی و داخلی همچون تحریم‌ها، برجام، کرونا و ... متغیر بوده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، آمار‌های گردآوری شده توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت‌شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

بیشترین سیر بار ترانزیت طی سال جاری در فروردین ماه به میزان ۱۳۹۳ کیلومتر انجام شده است. مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است. مجموع تناژ بار نفتی و غیرنفتی ترانزیت‌شده نیز معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.

بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است. میزان ترانزیت ریلی انجام‌شده در نواحی مرز‌های چهارگانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرز‌ها در منابع درآمدی نشان می‌دهد که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرز‌ها پیشتاز است.

همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس–بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی–سرخس به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->