جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران
سرخط خبرها

سایه قطری‌ها روی فوتبال جزیره

  • کد خبر: ۱۴۸۲۰۹
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
سایه قطری‌ها روی فوتبال جزیره
مالکان آمریکایی منچستریونایتد با سرمایه‌گذاران حاشیه خلیج‌فارس وارد مذاکره شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سرمایه‌گذاری در باشگاه فوتبال پاری‌سن‌ژرمن، خرید بازیکنانی مانند نیمار، مسی و امباپه و برگزاری پرهزینه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هیچ‌کدام بدون حمایت مالی صندوق سرمایه‌گذاری دولتی قطر میسر نمی‌شد. اما شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی این کشور است، همچنان به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در فوتبال اروپاست و از قرار معلوم به‌دنبال ورود به لیگ‌برتر انگلستان است. وبگاه اتلتیک پیش از تعطیلات سال نو میلادی گزارش داده بود که در حین جام‌جهانی آورام گلیزر، یکی از اعضای خانواده گلیزر که سهام‌دار عمده باشگاه منچستریونایتد است، به دوحه سفر کرده بود تا با سرمایه‌گذاران قطری وارد مذکره شود. اتلتیک خبر داده است که منابع داخلی شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر گفته‌اند شرکت قصد دارد دست‌کم در یک باشگاه لیگ‌برتر انگلیس سرمایه‌گذاری کند.

ملاقات الخلیفی با مالک تاتنهام

رقبای اماراتی قطر، امیرنشین ابوظبی، خیلی وقت است که با خرید منچسترسیتی وارد بزرگ‌ترین لیگ فوتبال جهان شده‌اند. دو سال پیش هم صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی باشگاه نیوکاسل‌یونایتد را خرید. حالا که چندین باشگاه پرطرف‌دار انگلیسی ازجمله منچستریونایتد، لیورپول و تاتنهام به‌دنبال سرمایه‌گذاران جدید هستند، توجه قطری‌ها هم به لیگ‌برتر جلب شده است. بلومبرگ و شبکه سی‌بی‌اس گزارش داده‌اند که ناصر الخلیفی به‌تازگی با دانیل لوی، رئیس باشگاه تاتنهام، در لندن ملاقات کرده و درباره سرمایه‌گذاری در این باشگاه لندنی و خرید ۱۵ درصد سهام مذاکره کرده است.

کوچ آهسته از پاریس به منچستر

باتوجه‌به قوانین یوفا، به‌نظر می‌رسد قطری‌ها فعلا قصد ندارند سهام‌دار عمده یک باشگاه انگلیسی شوند. اینکه یک سرمایه‌گذار مالک دو باشگاه باشد، به‌خودی‌خود ممنوع نیست، اما طبق مقررات اتحادیه فوتبال اروپا، این دو باشگاه در این صورت نمی‌توانند هم‌زمان در یک رقابت اروپایی شرکت کنند. به همین دلیل، به‌نظر می‌رسد راهبرد بلندمدت قطری‌ها کاهش تدریجی سهام در پاری‌سن‌ژرمن و افزایش تدریجی درصد سهام در یک باشگاه انگلیسی باشد. علاوه بر تاتنهام، آن‌طور که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است، قطری‌ها به مشارکت یا حتی مالکیت منچستریونایتد یا لیورپول هم علاقه دارند و درحال بررسی این گزینه‌ها هستندکه دراین‌میان منچستریونایتد گزینه‌ای جدی‌تر است.

قیمت زیاد باشگاه‌های انگلیسی

قطری‌ها در سال ۲۰۱۱ پاری‌سن‌ژرمن را با قیمت باورنکردنی ۱۲۰ میلیون یورو خریدند، اما خرید یک باشگاه انگلیسی قطعا به‌ارزانی پاری‌سن‌ژرمن در آن زمان نخواهد بود. تاتنهام باتوجه‌به موقعیتش، ورزشگاه مدرن و زمین‌های تمرین عالی‌اش، دست‌کم اندازه باشگاه رقیب، چلسی می‌ارزد. چلسی سال گذشته به مبلغ ۲.۵ میلیارد پوند به یک کنسرسیوم آمریکایی به ریاست تاد بولی فروخته شد. قیمت منچستریونایتد که با یک‌میلیارد طرف‌دار، پرطرف‌دارترین باشگاه جهان است، قطعا از این هم بیشتر خواهد بود. ارزش منچستریونایتد در بورس اکنون ۳.۸ میلیارد دلار است، اما سه ماه پیش درباره قیمت خرید بیش از ۸.۵ میلیارد دلاری این باشگاه گمانه‌زنی شد.

ارزش واقعی شیاطین سرخ

به‌نظر می‌رسد خانواده گلیزر ملاکشان برای قیمت‌گذاری منچستریونایتد نه فقط ارزش این باشگاه در بازار سهام، بلکه ارزش فراوان برند آن هم هست. اما سؤال اصلی اینجاست که با وجود یک‌میلیارد هوادار، آیا واقعا منچستریونایتد بیش از ۸ میلیارد یورو می‌ارزد؟ با وجود این پایگاه بزرگ هواداری و ارزش زیاد برند منچستریونایتد، تحلیلگران مالی تردید دارند که از راه فروش حقوق تجاری و کالا‌های هواداری بتوان تا این حد درآمدزایی کرد. یکی‌دیگر از رقبای قطری‌ها در خرید منچستریونایتد جیم راتکلیف، میلیاردر بریتانیایی و صاحب شرکت اینیوس، غول پتروشیمی و بزرگ‌ترین شرکت خصوصی بریتانیاست.

اما حتی او هم به‌عنوان هوادار دوآتشه منچستریونایتد ظاهرا تردیدی جدی برای پرداخت چنین قیمتی دارد. روز شنبه مطبوعات بریتانیا گزارش دادند که مسئولان باشگاه منچستریونایتد از پیشنهاد راتکلیف راضی نیستند، چراکه او حاضر نبوده است قیمت مدنظر ۶ میلیارد پوندی آن‌ها را بپردازد. با این تحولات و کناررفتن احتمالی راتکلیف، باید دید راه برای قطری‌ها باز می‌شود و آن‌ها بعد مذاکره با گلیزر در دوحه حاضرند چنین مبالغی پرداخت کنند یا نه.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->