جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد مراسم گرامیداشت مقام «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در مشهد برگزار شد (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انقلاب اسلامی زمینه ساز قیام مهدوی

  • کد خبر: ۱۴۹۵۹۸
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
انقلاب اسلامی زمینه ساز قیام مهدوی
انقلاب اسلامی ایران با هدایت و رهبری امام‌خمینی (ره) و با دریافت از آموزه‌های دینی، کاملا متأثر از فرهنگ اهل‌بیت (ع) به‌ویژه آموزه مهدویت بود و به پیروزی رسید. براساس آنچه در سنت و آیات الهی مطرح شده، یاری دین خدا جزو وظایف دین‌داران است و خدای‌متعال وعده داده است اگر نصرتی هست، باید از ناحیه مردم باشد. انقلاب اسلامی نیز با اتکا به این نصرت شکل گرفت.

آمنه‌مستقیمی | شهرآرانیوز؛  از اصلی‌ترین محرکات انگیزشی در انقلاب‌اسلامی ایران، آموزه مهدویت و منجی‌باوری است که امید به آینده بهتر را به انقلابیون بخشید. انقلاب اسلامی نیز به‌تبع آن پس از پیروزی و در ادامه حیاتش، خدمات فراوانی در زمینه مهدویت داشته‌است. بنابراین، بین انقلاب و مهدویت رابطه‌ای دوسویه برقرار است که در بررسی کیفیت و برکات آن با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا رجالی‌تهرانی، مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه شهیدبهشتی، گفتگو کرده‌ایم. وی صاحب آثاری مانند «خبر‌های غیبی چهارده‌معصوم (ع)»، «یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام‌زمان (عج)»، «موعود قرآن»، «بررسی و نقد نظرات پروفسور هانری کربن درباره مهدویت» و «پیشرفت اقتصادی در عصر حکومت مهدوی با تأکید بر روایات اسلامی» است. مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید.

پیروزی مردم

انقلاب اسلامی ایران با هدایت و رهبری امام‌خمینی (ره) و با دریافت از آموزه‌های دینی، کاملا متأثر از فرهنگ اهل‌بیت (ع) به‌ویژه آموزه مهدویت بود و به پیروزی رسید. براساس آنچه در سنت و آیات الهی مطرح شده، یاری دین خدا جزو وظایف دین‌داران است و خدای‌متعال وعده داده است اگر نصرتی هست، باید از ناحیه مردم باشد. انقلاب اسلامی نیز با اتکا به این نصرت شکل گرفت.

پیوند ناگسستنی انقلاب و مهدویت

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران تثبیت و رشد و پیشرفت نظام، همواره بین انقلاب و مهدویت پیوندی ناگسستنی برقرار بوده است، به‌ویژه آنکه جریان انقلاب با مقاصد الهی رخ داد. امام و امت با اقتدا به سالار شهیدان و آموزه‌های مهدوی و توسل به امام‌زمان (عج) توانستند رژیم چندهزارساله پادشاهی را واژگون و انقلاب اسلامی را پیروز کنند. این‌چنین، نظام اسلامی با رهبری امامین انقلاب شکل گرفت.

قرآن در آیه ۷ سوره مبارکه محمد (ص) می‌فرماید: «ان تنصروا ا... ینصرکم و یثبت اقدامکم؛ یعنی اگر خدا را یاری کنید، خداوند شما را یاری می‌کند.» بنا بر این آیه، چه در پیروزی و چه در تثبیت انقلاب و نظام، به یاری خدا نیازمندیم. این یاری، به یاری دین خدا و، ولی خداست، چنان‌که انقلاب با محور یاری دین خدا و، ولی خدا و امام‌زمان (عج) شکل گرفت.

انقلابی ذاتا فرهنگی

امام و امت هدفشان یاری دین خدا و، ولی خدا بود و انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور می‌دانستند. انقلاب ما در ذات، دینی و فرهنگی است، هرچند رویکرد‌های سیاسی‌اقتصادی هم دارد. بنابراین، با اتکا به فرهنگ دینی و با نگاه به قیام سرخ حسینی و آرمان قیام سبز مهدوی، راه را ادامه می‌دهد.
امام‌خمینی (ره) تأکید داشتند مسئولان باید بدانند انقلاب ما محدود به ایران نیست، بلکه این شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام است. همچنین، تأکید می‌کردند این انقلاب جهانی به پرچم‌داری حضرت‌حجت (عج) رخ خواهد داد. یعنی انقلاب اسلامی ایران مقدمه‌ای برای انقلاب جهانی حضرت‌مهدی (عج) است و با حرکت اصلاح‌گرایانه مهدوی ارتباطی عمیق و وثیق دارد.

شهدا، زمینه‌سازی ظهور را دنبال می‌کردند

در نگاه مردم، رزمندگان دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای مقاومت، مدافعان امنیت و سلامت، پیوندی وثیق با مهدویت و آموزه‌های دینی وجود دارد و زمینه‌سازی ظهور امام‌مهدی (عج) دنبال می‌شود. در روایت تأکید شده است مردمی از مشرق‌زمین قیام و زمینه حکومت مهدی (عج) را فراهم می‌کنند. قطعا انقلاب اسلامی مصداق بارز این روایت است. همه ارکان این انقلاب ندای مهدویت سر می‌دهند و در این مسیر تلاش می‌کنند و جان می‌دهند.

در روایت معروفی از پیامبر (ص) که هم اهل‌سنت و هم شیعه آن را نقل کرده‌اند، حضرت می‌فرمایند: اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، خدا آن را به‌قدری طولانی می‌کند تا فرزند من ظهور و دنیا را پر از قسط و عدل کند، همان‌طور که پر از ظلم و جور شده بود. یعنی حکومت حضرت بقیة‌ا... (عج) بر عدالت‌گستری تأکید می‌کند، همان شعاری که انقلاب اسلامی ما دنبال کرده است، حتی اگر در اجرا با نواقصی همراه بوده باشد. این روایت عقیده شیعیان و مسلمانان را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند اعتقاد به ظهور حضرت‌مهدی (عج)، اساسی و راهبردی است. اساسا دکترین نظام ما، همین باور به ظهور امام‌زمان (عج) است.

تعریف انقلاب از انتظار

انتظار برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، نشستن و دست روی دست گذاشتن نیست. به‌تعبیر امام‌خمینی (ره)، همه ما انتظار فرج داریم، انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است. در این معنا، انتظار یعنی حرکت و پویایی و چشمه جاری. انقلاب‌هایی که قبل از ظهور و در عصر غیبت شکل می‌گیرند، مقدمات و حرکات اصلاح‌گرایانه‌ای هستند که زمینه عدالت‌محوری و اصلاح کلی جهان را فراهم می‌کنند.

انتظار به‌معنای ایستایی نیست، بلکه به‌معنای رشد و پویایی و حرکت به‌سوی کمال است. اگر بخواهیم با این معنا، منتظر باشیم، چند وظیفه داریم. منتظر باید به خودسازی بپردازد، علاوه بر آن، باید به رشد و ارتقای جامعه توجه کند و اهتمام بورزد؛ یعنی فعال اجتماعی باشد و به جامعه‌اش بی‌تفاوت نباشد و نقاط قوت حکومت مهدوی را در حد امکان پیاده کند.
خدای متعال در سوره مبارکه عصر تصریح می‌کند که همه انسان‌ها اهل خسران‌اند، مگر آنکه اهل ایمان و عمل صالح (خودسازی) و تواصی بالحق و بالصبر (دیگرسازی) باشند. عصر اگر عصر امام‌زمان (عج) هم باشد، به این ویژگی‌ها نیاز دارد. این‌ها شرایط اساسی برای انسان منتظر است. بنابراین، در جامعه منتظر، کسی نمی‌تواند بگوید «به من چه» و «به تو چه».

تشکیل حکومت مبتنی بر ولایت فقیه

از دستاورد‌های انقلاب اسلامی که در دین و اعتقادات ما ریشه دارد و به‌دست حضرت امام (ره) تکمیل و مؤثر شد، اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه است. حکومت در جامعه دینی از جانب خدا و به‌دست، ولی خداست و در عصر غیبتِ، ولی خدا، بنابر توصیه اهل‌بیت (ع)، مردم باید به اهل علم و فق‌ها مراجعه کنند.
همان‌طور که پایه اصلی در حکومت مهدوی، ولایت و زعامت و همراهی و حمایت مردم است، پایه اصلی انقلاب اسلامی نیز زعامت و رهبری است، البته با تکیه بر نقش اساسی مردم. دو اصل اسلامیت و جمهوریت به شکل‌گیری و حیات نظام اسلامی منجر شد. انقلاب اسلامی و مردم با همراهی همدیگر در ۴۴ سال بر همه مشکلات و توطئه‌ها فائق شده‌اند. مادامی که هدایت امت با امام باشد، نظام و انقلاب مصون می‌ماند.

ما معتقدیم فق‌های جامع‌الشرایط معصوم نیستند و این‌طور نیست که مانند اهل‌بیت (ع) باشند، بلکه این‌ها مهذب و گناه‌شناس هستند، هرچند ممکن است مرتکب خطا و گناه هم شوند؛ اما درصد این ارتکاب در آن‌ها بسیار کم است. بنابر روایات اهل‌بیت (ع)، این ویژگی‌ها باعث می‌شود این فق‌ها زعامت جامعه را در عصر غیبت عهده‌دار شوند. امام‌خمینی (ره) هم تأکید کردند اگر قرار است این انقلاب مقدمه‌ای برای دولت موعود باشد، نمی‌تواند به فتوا و احکام و مسائل روز محدود شود، بلکه باید وظایفی داشته باشد که جامعه دینی را به‌سمت زمینه‌سازی حکومت موعود ببرد.

بنابر اعتقاد سیاسی تشیع، جامعه اسلامی باید زمینه‌ساز ظهور باشد. نظام سیاسی انقلاب اسلامی ایران بر پایه ولایت فقیه شکل گرفته است و آن‌که جامعه را هدایت می‌کند، رهبری است. چنان‌که در عصر ظهور، امام (عج) جامعه را به‌سمت رشد و پیشرفت و تعالی هدایت می‌کنند، البته با کارگزاران اهل ایمان و عمل صالح.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->