امیررضا وثوقی - تغییر الگوهای سکونت در شهرها باعث شده است که از یکسو نیاز به مصرف محصولات میوه و ترهبار دوچندان شود و از سوی دیگر شیوه عرضه اینگونه محصولات به شهروندان تغییر کند، بهگونهای که ضرورت ارائه این محصولات به صورت آسان، با قیمتی مناسب، نگهداری اصولی، جلوگیری از اتلاف آنها در فروشگاههای کوچک و پراکنده در شهر و با برنامهریزی همهجانبه کاملا احساس میشود. برای پاسخگویی به این نیاز راهکار تأسیس میدانها و بازارچههای میوه و ترهبار مطرح شده است. در این راستا و به منظور سهولت دسترسی شهروندان به میوه و ترهبار به قیمت مناسب شهرداری مشهد احداث میدان بار مرکزی مشهد را در دستور کار قرار داده است. براین اساس مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری مشهد از اعلام نظر نهایی مشاور درخصوص طرح جانمایی میدانبار مرکزی مشهد تا پایان دهه اول بهمن خبر داد.
بهروز کیانی به شهرآراگفت: میدان بارهای موجود در مشهد به مرور زمان داخل بافت شهر قرار گرفتند و معضلات ترفیکی و آلایندگی برای شهر ایجاد کردند، لذا باید این میدانبارها به خارج شهر منتقل شوند. همچنین ایجاد میدانبار مرکزی به دلیل نقش شهرداری در مدیریت آن میتواند زمینه عرضه و توزیع مناسب میوه به بازار را فراهم کند و منجر به کنترل نرخها شود.
وی با اشاره به تفاوت میدانبار مرکزی با میدانهای میوه و ترهبار شهر گفت: میدانهای شهر به شکل سنتی تنها وظیفه توزیع میوه و ترهبار را برعهده دارند، اما هدف ما از ایجاد میدانبار مرکزی بسیار گستردهتر است. این مجموعه باید دارای انبارها، سردخانههای عظیم، سورتینگ میوه، صنایع تبدیلی برای خشک کردن و کمپوتسازی باشد تا تمام پازلهای دخیل در فراوری میوه در یک مجموعه مشخص تجمیع شود و مشهد به یک میدانبار مدرن دست یابد که همه حلقههای دخیل در حوزه میوه و ترهبار در آن تعبیه شده باشد. وی در خصوص جانمایی این پروژه اظهار کرد: مشاوران و کارشناسان در حال بررسی پهنههای مختلف برای جانمایی این پروژه هستند تا همه پیوستهای زیستمحیطی و حرفهای در انتخاب مکان مناسب برای اجرای این پروژه در نظر گفته شود و امیدواریم حداکثر تا پایان هفته اول بهمن به جمعبندی در خصوص مکان اجرای این طرح بزرگ شهری برسیم.
حل معضل تعدد مراکز عرضه
رئیس اتحادیه میدانبار مشهد نیز درخصوص اهمیت ایجاد میدانبار مرکزی مشهد به شهرآراگفت: در هرصنفی به خصوص میوه و ترهبار وجود یک مرکز تخصصی و تجمیع حرفههای زیرمجموعه آن در یک مکان مشخص الزامی و مورد نیاز است، اما متأسفانه در سالهای گذشته نبود کارشناسی لازم در مشهد منجر به پراکندگی عرضه میوه و ترهبار شده است. وی در خصوص معضل وجود تعداد زیاد بارفروشی در شهر گفت: این تعدد بارفروشی باعث ایجاد چنددستگی در زمینه توزیع میوه و کنترل نداشتن بر توزیع در شهر شده است. ما نیاز به یک میدانبار مرکزی مجهز به سردخانه، مرکز بستهبندی و شستوشو داریم تا نیازهای موجود در صنف میوه و ترهبار را پاسخ دهیم. وی با اشاره به حساس بودن انتخاب مکان مناسب برای ایجاد میدانبار مرکزی اظهار کرد: باید در انتخاب مکان مناسب کارشناسی صورت گیرد، زیرا بخشی از محصولات کشاورزی که وارد مشهد میشود به دیگر استانها و کشورها صادر میشود. علاوه بر این باید دسترسی این میدانبار مرکزی به شاهراههای مختلف تردد کامیونها و کشندهها برای حمل و ارسال بار فراهم باشد.