مقدسی | شهرآرانیوز؛ نرخ خدمات دهی یکسان کارواشها در شهر متفاوت است، به گونهای که داد مردم را درآورده است و آنها هنگام مراجعه به کارواش، نمیدانند این بار با چه قیمتی مواجه خواهند شد. برخی نیز در این بین با دادن خدمات ویژه مانند نانو، قیمت را دوبرابر افزایش میدهند. اکنون نرخ کارواش از ۷۰ هزار تومان در مشهد شروع میشود و تا ۱۵۰ هزار تومان هم برای این خدمات هزینه دریافت میشود. در این میان، نرخ خودروهای شاسی بلند و خارجی بیشتر است و برخی کارواشها تا نزدیک ۲۰۰ هزار تومان نیز برای خدمات دهی به این خودروها هزینه دریافت میکنند. علاوه بر این در برخی کارواش ها، یک قانون نانوشته وجود دارد و آن هم الزام مشتری به پرداخت انعام است، این درحالی است که این کار غیرقانونی است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در گفتگو با شهرآرا، درباره نرخ گذاری خدمات اظهار میکند: در زمینه نرخ گذاری سه اولویت داریم؛ در اولویت اول، کمیته نرخ گذاری شامل سازمان صمت، انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده، اتاق اصناف و اتحادیه صنفی وجود دارد. در جلسه این کمیته، نرخ پیشنهای اتحادیه بررسی میشود و پس از جمع بندی به کمیسیون نظارت میرود. اگر کمیسیون نظارت تأیید کرد، این نرخ قابلیت اجرایی دارد.
امیر دلداری میافزاید: اولویت دوم، مربوط به کالاها و خدماتی است که اهمیت کمتری دارند. اتحادیه نرخ را به انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده میدهد. پس از بررسی نرخ و براساس تفاهم نامه منعقدشده بین اتحادیه و انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، آن را به سازمان صمت ارسال میکنند. درصورت تأیید نرخ توسط سازمان صمت، قابلیت اجرایی دارد. اولویت سوم نیز خدماتی است که نرخ آنها را واحد صنفی تعیین میکند.
دلداری بیان میکند: کارواشها اولویت سوم نرخ گذاری کالا و خدمات صنفی هستند و نرخ مصوب ندارند. نرخ خدمات کارواشها را واحد صنفی تعیین میکند که آنالیز قیمت خود را به اتحادیه ارائه میدهند. مسئولیت این نرخ با متصدی واحد صنفی است؛ یعنی اگر نرخ با اعتراض کسی روبه رو شود یا دستگاهی در این زمینه ورود کند، متصدی واحد صنفی باید پاسخگو باشد. در شهر تفاوت زیادی بین نرخ خدمات دهی کارواشها وجود ندارد، اما نرخ ثابتی هم مشاهده نمیشود.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد میگوید: این تعیین قیمت توسط واحدهای صنفی، موجب رقابت میشود. تعیین نرخ نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند اجاره مکان، تعداد کارگر، امکانات، تجهیزات، دستگاههای استفاده شده و خدماتی که داده میشود.
وی ادامه میدهد: نرخ تعیین شده توسط اتحادیه نباید خارج از عرف باشد. در این صورت اتحادیه، اتاق اصناف و دستگاه نظارتی ورود میکنند. مردم نیز میتوانند شکایتهای خود را با اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صمت مطرح کنند.
دلداری بیان میکند: شکایت از کارواشها بیشتر در زمینه خسارتهای ناشی از شست وشوست؛ البته در زمینه گران فروشی نیز شکایتهایی وجود دارد که برای بررسی به اتحادیه ارسال میشود. وی میگوید: پرداخت انعام، دلبخواهی است و هرگونه اجبار در این کار، غیرقانونی است.
رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور، تعویض روغن، کارواش و پارکینگ خودرو مشهد نیز در این باره بیان میکند: کارواشها گروه سوم نرخ گذاری هستند و قیمت مصوب ندارند. هر کارواش به فراخور خود، آنالیز قیمتها را ارائه میکند که قیمت تمام شده باید دفاع پذیر باشد، اما ما در اتحادیه برای این موضوع حداکثر تعیین کردیم تا نرخ اعلامی آنها از آن رقم بیشتر نباشد. حامد یزدی زاده بیان میکند: ما اعلام کردیم خدمات نانو نباید جزو نرخ گذاری باشد. اگر فردی قصد دارد در شست وشوی خودرو خود از نانو استفاده کند، باید با رضایت مالک و براساس توافق کتبی باشد و حتما باید بر سر مبلغ توافق کنند.