فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

آغاز به کار بیست‌وپنجمین دوره جشنواره تسالونیکی

  • کد خبر: ۱۵۲۸۱۶
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
آغاز به کار بیست‌وپنجمین دوره جشنواره تسالونیکی
فردا، برابر با ۱۱ اسفند، بیست و پنجمین دوره جشنواره مستند تسالونیکی کار خود را شروع می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جشنواره مستند تسالونیکی امسال از ۲ تا ۱۲ مارس برابر با ۱۱ تا ۲۱ اسفند در حالی برگزار می‌شود که نیکلاس فیلیبر مستندساز کهنه‌کار فرانسوی به تازگی خرس طلای برلین را برای مستند «در آدامان» کسب کرد. در همین جشنواره مستند شان پن درباره رئیس جمهوری اوکراین با عنوان «سوپرپاور» هم به نمایش درآمد.

در همین حال سیریل راینگو از کامرون هم جایزه ببر روتردام را چند هفته جلوتر برای «شبح بوکوحرام» به خانه برده بود و لورا پویتراس هم تابستان امسال با «همه زیبایی و خونریزی» برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد.

اورستیس آندریاداکیس مدیر جشنواره مستند تسالونیکی، موفقیت چشمگیر فیلم‌های مستند در معتبرترین جشنواره‌های سینمای جهان را تصادفی نمی‌داند و تاکید دارد که مستند این ۱۰ یا ۲۰ سال اخیر به ژانر متفاوتی بدل شده و خیلی مهم‌تر از فیلم‌های داستانی است.

وی در ادامه می‌افزاید: کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستند، چون مستقل‌تر هستند، چون انعطاف‌پذیرتر هستند، چون به پول زیادی نیاز ندارند، چیزهای جدیدی اختراع می‌کنند. آنها جسور هستند و تلاش می‌کنند تا اشکال جدیدی از کارگردانی سینمایی را کشف کنند.

افتتاحیه جشنواره مستند تسالونیکی ۲۰۲۳ با اولین نمایش جهانی «لا سینگلا» ساخته پالوما زاپاتا فیلمساز اسپانیایی همراه است که داستان آنتونیا سینگلا هنرمند فلامنکو را روایت می‌کند که ناشنوا به دنیا آمد و پیش از اینکه قبل از سی سالگی از صحنه ناپدید شود، دنیای فلامنکو را متحول کرد.

امسال جشنواره مستند تسالونیکی در سه بخش رقابتی ۳۴ فیلم بلند برای نمایش دارد که ۳۲ عنوان از آن‌ها اولین نمایش جهانی، بین‌المللی یا اروپایی خود را تجربه می‌کنند.

ادای احترام به نیکلاس گیرهالتر مستندساز اتریشی و استاوروس پسیلاکیس کارگردان یونانی که فیلم‌هایش درباره افرادی است که در زندگی روزمره در موقعیت‌های فوق‌العاده گرفتار شده بودند، در برنامه‌های امسال این جشنواره جای دارد.

این جشنواره همچنین «آدیو کریدا: از تسالونیکی تا آشویتس - ۸۰ سال» را نمایش می‌دهد که هشت دهه پس از خروج اولین قطار از شهر به مقصد اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها یاد این رویداد را زنده می‌کند. آندریاداکیس سازنده این فیلم است.

جشنواره امسال آثار طیفی از فیلمسازان را به نمایش می‌گذارد که در حال کاوش برای روایت داستان‌هایی درباره سرکوب و رهایی، آسیب‌های تاریخی و پیروزی‌های انسانی و مبارزه برای حفظ حیات در سیاره‌ای که رو به انقراض است، هستند.

«آخرین مرغ دریایی» از تونیسلاو هریستوف مستندساز کهنه‌کار که تمثیلی چندلایه از زندگی در بالکان و دنیای مدرن است، فیلم «من چه کسی نیستم» اثر تونده اسکوران از ملکه زیبایی آفریقای جنوبی که ثابت می‌کند جهان و زندگی را نمی‌توان با تعاریف ساده بیان کرد، «زیر آسمان دمشق» ساخته طلال درکی کارگردان نامزد اسکار و هبا خالد درباره فعالیت‌های گروهی از زنان سوری و «اینجا را دوست دارم» رالف آرلیک مستندساز کهنه‌کار آمریکایی درباره آدم‌ها، مکان‌ها و وقایعی که در زندگی کارگردان اثر گذاشته و الهام‌بخش کار پنج دهه‌ای او بوده‌اند، از جمله فیلم‌های این دوره هستند.

در مجموع ۶۱ فیلم کوتاه و بلند مستند این هفته در تسالونیکی روی پرده می‌رود که به نظر آندریاداکیس نشان دهنده تحولی واضح در این صنعت است. وی می‌گوید اگر ۲۰ یا ۲۵ سال عقب بروید؛ به زمانی که جشنواره را تازه شروع کرده بودیم، متوجه می‌شوید که مستند یونانی چقدر ابتدایی بود و این جشنواره چقدر به رشد جامعه مستند یونان کمک کرد.

منبع: انتخاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->