احتیاط! مشغول شهرتکانی هستیم روایت دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی از مشهد سال ۱۳۴۹: مشهد شهر درخت‌هاست سردرگمی مراجعان در پیداکردن محل دفن اموات در آرامستان بهشت رضا (ع) تمرکز بودجه‌ ۱۴۰۴ مشهد بر توسعه پایدار و عدالت‌محوری تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن آسفالت طی ۱۱ ماه | پخش بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع آسفالت از ابتدای سال ۱۴۰۳ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: اضافه‌شدن ۲۱۹ المان جدید استقبال از بهار ۱۴۰۴ در حوزه فرهنگی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد: المان‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ هویت رضوی و فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش می‌گذارند شرح آخرین وضعیت راه‌اندازی فاز یک خط ۳ متروی مشهد از زبان مدیرعامل مدیرعامل سازمان مپ شهرداری مشهد: بازیافت، راهکار رفع ناترازی انرژی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: ۴ ایستگاه میانی خط سه مترو تا پایان سال ۱۴۰۴ در مدار قرار خواهد گرفت مشهد مقدس، رکورددار گل‌کاری بهاری در کشور رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: ۲۵ اسفندماه تست اولیه فاز یک خط سه مترو مشهد انجام خواهد شد ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) فراخوان مرکز نوآوری پارک دانش شهرداری مشهد اعلام شد+جزئیات ثبت نام مشهد باید سبز بماند | ضرورت حفظ و توسعه فضای سبز در شهر و چالش‌ها و راهکارهایش هوای مشهد در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (چهارشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | اواسط روز و بعدازظهر از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود آتش سوزی کارخانه قند آبکوه مشهد در ۷۸ سال پیش | بوی قند سوخته شهر را فراگرفت ایجاد بیش از ۳۰۰۰ جای‌پارک موقت نوروزی توسط شهرداری مشهد با همکاری ادارات دولتی ماجرای حمله به اتوبوس شهرداری در بولوار طبرسی مشهد چه بود؟ + ویدئو
سرخط خبرها

لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری

  • کد خبر: ۱۵۳۲۳۴
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور گفت: اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.
طنین همتی
خبرنگار طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، همایش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور امروز ۱۳اسفندماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور در این کارگروه در جمع مدیران شهری گفت: اکنون بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهر‌ها حضور دارند. تا سال۲۰۵۰، ۸۰درصد جمعیت‌ها در شهر‌ها ساکن هستند و این نشان‌دهنده این است که نگاه به شهرنشینی در حال توسعه است که فرصتی برای مباحث نوین است. نگاه ما به شهر‌ها عملا نگاه فرصت‌محور است و شهر‌ها را ظرف خلاقیت می‌دانیم.

میرآبادی تصریح کرد: هرچه علم و فناوری توسعه پیدا می‌کند، پیچیدگی‌هایی به‌دلیل جهانی‌شدن به‌دنبال دارد.
هرچه علم و فناوری رشد و توسعه پیدا می‌کند، چالش‌های جهانی‌شدن هم زیاد می‌شود که جایگاه دیپلماسی نوآوری را مطرح می‌کند.

وی یادآورشد: زادگاه نوآوری در خلاقیت است که با استفاده از دیپلماسی نوآوری است و از چالش‌هایی که در ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، برای حل مسائل بین‌المللی می‌توان بهره برد.

این مسئول ادامه داد: همه دولت‌ها در تلاش هستند با به‌کارگیری ابزار دیپلماسی هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه نوآوری بر چالش‌های خود در حوزه‌های مختلف فائق آیند. نتیجه این موضوعات را در سیاست‌گذاری‌هایی می‌بینیم که در سطح کلان اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: در ایران در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

ایجاد خانه‌های نوآوری در همین راستا در کشور انجام شد. خانه‌های نوآوری نگاهشان اقتصادی و‌ برمبنای دانش و فناوری است و این ظرفیتی را ایجاد کرده است. امروزه برخی شرکت‌های ما فرصت‌هایی را در حوزه بین‌المللی خلق کردند که عدد و رقم بی‌نظیری را رقم زده است.

به گفته میرآبادی، مدیران کلان‌شهر‌ها سیاست‌گذارانی هستند که می‌توانند به تحقق اهداف این حوزه سرعت دهند. در حوزه شهری در شهر‌های مختلف کشور سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است که در مقایسه با چند سال گذشته نگاه نوآورانه و فناورانه دیده می‌شود. اینکه به‌دنبال حل مسائل شهری با روش‌های فناورانه و‌ نوآورانه هستیم، نمود سیاست‌گذاری‌هایی است که بر این مبنا شکل گرفته است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور افزود: در سالیان گذشته نگاه مدونی وجود نداشته، اما الان بسته‌های هدفمندی دیده شده که فرصت را فراهم می‌کند مجموعه‌های دانش‌بنیان به مدیریت و حل چالش‌های شهری وارد شوند. بنابراین، مسئله برندسازی با نگاه نوآورانه از مواردی است که همه روزه در همه جای دنیا شاهد آن هستیم.

وی گفت: از فرصت‌هایی که در کلان‌شهری مثل مشهد وجود دارد، باید استفاده کرد و با قراردادن دیپلماسی در کنار این فرصت‌ها جذب سرمایه و‌ حل مسائل مشترک اتفاق بیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->