تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت ساله شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری

  • کد خبر: ۱۵۳۲۳۴
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور گفت: اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

به گزارش شهرآرانیوز، همایش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور امروز ۱۳اسفندماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور در این کارگروه در جمع مدیران شهری گفت: اکنون بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهر‌ها حضور دارند. تا سال۲۰۵۰، ۸۰درصد جمعیت‌ها در شهر‌ها ساکن هستند و این نشان‌دهنده این است که نگاه به شهرنشینی در حال توسعه است که فرصتی برای مباحث نوین است. نگاه ما به شهر‌ها عملا نگاه فرصت‌محور است و شهر‌ها را ظرف خلاقیت می‌دانیم.

میرآبادی تصریح کرد: هرچه علم و فناوری توسعه پیدا می‌کند، پیچیدگی‌هایی به‌دلیل جهانی‌شدن به‌دنبال دارد.
هرچه علم و فناوری رشد و توسعه پیدا می‌کند، چالش‌های جهانی‌شدن هم زیاد می‌شود که جایگاه دیپلماسی نوآوری را مطرح می‌کند.

وی یادآورشد: زادگاه نوآوری در خلاقیت است که با استفاده از دیپلماسی نوآوری است و از چالش‌هایی که در ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، برای حل مسائل بین‌المللی می‌توان بهره برد.

این مسئول ادامه داد: همه دولت‌ها در تلاش هستند با به‌کارگیری ابزار دیپلماسی هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه نوآوری بر چالش‌های خود در حوزه‌های مختلف فائق آیند. نتیجه این موضوعات را در سیاست‌گذاری‌هایی می‌بینیم که در سطح کلان اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: در ایران در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

ایجاد خانه‌های نوآوری در همین راستا در کشور انجام شد. خانه‌های نوآوری نگاهشان اقتصادی و‌ برمبنای دانش و فناوری است و این ظرفیتی را ایجاد کرده است. امروزه برخی شرکت‌های ما فرصت‌هایی را در حوزه بین‌المللی خلق کردند که عدد و رقم بی‌نظیری را رقم زده است.

به گفته میرآبادی، مدیران کلان‌شهر‌ها سیاست‌گذارانی هستند که می‌توانند به تحقق اهداف این حوزه سرعت دهند. در حوزه شهری در شهر‌های مختلف کشور سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است که در مقایسه با چند سال گذشته نگاه نوآورانه و فناورانه دیده می‌شود. اینکه به‌دنبال حل مسائل شهری با روش‌های فناورانه و‌ نوآورانه هستیم، نمود سیاست‌گذاری‌هایی است که بر این مبنا شکل گرفته است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور افزود: در سالیان گذشته نگاه مدونی وجود نداشته، اما الان بسته‌های هدفمندی دیده شده که فرصت را فراهم می‌کند مجموعه‌های دانش‌بنیان به مدیریت و حل چالش‌های شهری وارد شوند. بنابراین، مسئله برندسازی با نگاه نوآورانه از مواردی است که همه روزه در همه جای دنیا شاهد آن هستیم.

وی گفت: از فرصت‌هایی که در کلان‌شهری مثل مشهد وجود دارد، باید استفاده کرد و با قراردادن دیپلماسی در کنار این فرصت‌ها جذب سرمایه و‌ حل مسائل مشترک اتفاق بیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->