شهردار مشهد: روند عملیات اجرای پروژه دوربرگردان غیرهم‌سطح شرقی حضرت ابوطالب ادامه دارد درباره قدیمی‌ترین کوچه خیابان عبادی مشهد | گذر «حوض لقمان» که بعدها به «کوی سعادت» رسید نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: مدیریت شهری مسئولیت دارد زمینه جمع‌آوری سرمایه خُرد مردم را فراهم کند طی سال ۱۴۰۳ چند نفر در مشهد فوت کردند؟ موحدی: کارگروه‌های مختلف در شورای شهر مشهد جهت حمایت از جبهه مقاومت تشکیل شده است | مسئله فلسطین باید بزرگ شود نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: امیدوارم همت مجموعه دولت و استان برای قطار سریع السیر مشهد-تهران نتیجه‌بخش باشد سید حسین احمدزاده، سرپرست معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد شد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) آرایشِ نوروزیِ مشهدِ عزیز! باران بهاری در مشهد آلودگی هوا را شست (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) هدف گذاری برای تحقق کامل اهداف پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ علوی مقدم: سال ۱۴۰۴ نویدبخش نشاط اجتماعی و توسعه ورزش در شهر امام رضا(ع) است تدوین بسته جامع سرمایه‌گذاری در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت باید اقدامات شهرداری مشهد در زبان و ذهن مردم جاری شود ضمیری: نتیجه اقدامات مدیریت شهری کسب رضایت عمومی در سال ۱۴۰۳ بود شهردار مشهد مقدس: توسعه شهر در گرو تعامل سازنده ایست که در مدیریت شهری شکل گرفته است ناصحی: در سال ۱۴۰۴ شهرداری مشهد مکلف به ارتقای نشاط اجتماعی از طریق رویداد‌های ورزشی است چرا تصویب بزرگ‌ترین قرارداد خرید واگن اهمیت دارد؟ | شتاب مترو مشهد با خرید ۶۰ واگن قطار شهری + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: باید اقتصاد درست باشد تا مردم در بستر آن رشد معنوی و تعالی داشته باشند  اجرای ۵۳ عنوان اصلی فعالیت استقبال از بهار توسط معاونت خدمات شهری مشهد مجموع فروش صنایع‌دستی خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۴ به بیش از ۷۸ میلیارد تومان رسید نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: سال ۱۴۰۴ تلاش‌های مدیریت شهری در دوره ششم به ثمر خواهد نشست
سرخط خبرها

لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری

  • کد خبر: ۱۵۳۲۳۴
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور گفت: اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.
طنین همتی
خبرنگار طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، همایش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور امروز ۱۳اسفندماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور در این کارگروه در جمع مدیران شهری گفت: اکنون بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهر‌ها حضور دارند. تا سال۲۰۵۰، ۸۰درصد جمعیت‌ها در شهر‌ها ساکن هستند و این نشان‌دهنده این است که نگاه به شهرنشینی در حال توسعه است که فرصتی برای مباحث نوین است. نگاه ما به شهر‌ها عملا نگاه فرصت‌محور است و شهر‌ها را ظرف خلاقیت می‌دانیم.

میرآبادی تصریح کرد: هرچه علم و فناوری توسعه پیدا می‌کند، پیچیدگی‌هایی به‌دلیل جهانی‌شدن به‌دنبال دارد.
هرچه علم و فناوری رشد و توسعه پیدا می‌کند، چالش‌های جهانی‌شدن هم زیاد می‌شود که جایگاه دیپلماسی نوآوری را مطرح می‌کند.

وی یادآورشد: زادگاه نوآوری در خلاقیت است که با استفاده از دیپلماسی نوآوری است و از چالش‌هایی که در ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، برای حل مسائل بین‌المللی می‌توان بهره برد.

این مسئول ادامه داد: همه دولت‌ها در تلاش هستند با به‌کارگیری ابزار دیپلماسی هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه نوآوری بر چالش‌های خود در حوزه‌های مختلف فائق آیند. نتیجه این موضوعات را در سیاست‌گذاری‌هایی می‌بینیم که در سطح کلان اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: در ایران در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

ایجاد خانه‌های نوآوری در همین راستا در کشور انجام شد. خانه‌های نوآوری نگاهشان اقتصادی و‌ برمبنای دانش و فناوری است و این ظرفیتی را ایجاد کرده است. امروزه برخی شرکت‌های ما فرصت‌هایی را در حوزه بین‌المللی خلق کردند که عدد و رقم بی‌نظیری را رقم زده است.

به گفته میرآبادی، مدیران کلان‌شهر‌ها سیاست‌گذارانی هستند که می‌توانند به تحقق اهداف این حوزه سرعت دهند. در حوزه شهری در شهر‌های مختلف کشور سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است که در مقایسه با چند سال گذشته نگاه نوآورانه و فناورانه دیده می‌شود. اینکه به‌دنبال حل مسائل شهری با روش‌های فناورانه و‌ نوآورانه هستیم، نمود سیاست‌گذاری‌هایی است که بر این مبنا شکل گرفته است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور افزود: در سالیان گذشته نگاه مدونی وجود نداشته، اما الان بسته‌های هدفمندی دیده شده که فرصت را فراهم می‌کند مجموعه‌های دانش‌بنیان به مدیریت و حل چالش‌های شهری وارد شوند. بنابراین، مسئله برندسازی با نگاه نوآورانه از مواردی است که همه روزه در همه جای دنیا شاهد آن هستیم.

وی گفت: از فرصت‌هایی که در کلان‌شهری مثل مشهد وجود دارد، باید استفاده کرد و با قراردادن دیپلماسی در کنار این فرصت‌ها جذب سرمایه و‌ حل مسائل مشترک اتفاق بیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->