شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری

  • کد خبر: ۱۵۳۲۳۴
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور گفت: اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

به گزارش شهرآرانیوز، همایش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور امروز ۱۳اسفندماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور در این کارگروه در جمع مدیران شهری گفت: اکنون بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهر‌ها حضور دارند. تا سال۲۰۵۰، ۸۰درصد جمعیت‌ها در شهر‌ها ساکن هستند و این نشان‌دهنده این است که نگاه به شهرنشینی در حال توسعه است که فرصتی برای مباحث نوین است. نگاه ما به شهر‌ها عملا نگاه فرصت‌محور است و شهر‌ها را ظرف خلاقیت می‌دانیم.

میرآبادی تصریح کرد: هرچه علم و فناوری توسعه پیدا می‌کند، پیچیدگی‌هایی به‌دلیل جهانی‌شدن به‌دنبال دارد.
هرچه علم و فناوری رشد و توسعه پیدا می‌کند، چالش‌های جهانی‌شدن هم زیاد می‌شود که جایگاه دیپلماسی نوآوری را مطرح می‌کند.

وی یادآورشد: زادگاه نوآوری در خلاقیت است که با استفاده از دیپلماسی نوآوری است و از چالش‌هایی که در ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، برای حل مسائل بین‌المللی می‌توان بهره برد.

این مسئول ادامه داد: همه دولت‌ها در تلاش هستند با به‌کارگیری ابزار دیپلماسی هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه نوآوری بر چالش‌های خود در حوزه‌های مختلف فائق آیند. نتیجه این موضوعات را در سیاست‌گذاری‌هایی می‌بینیم که در سطح کلان اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: در ایران در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

ایجاد خانه‌های نوآوری در همین راستا در کشور انجام شد. خانه‌های نوآوری نگاهشان اقتصادی و‌ برمبنای دانش و فناوری است و این ظرفیتی را ایجاد کرده است. امروزه برخی شرکت‌های ما فرصت‌هایی را در حوزه بین‌المللی خلق کردند که عدد و رقم بی‌نظیری را رقم زده است.

به گفته میرآبادی، مدیران کلان‌شهر‌ها سیاست‌گذارانی هستند که می‌توانند به تحقق اهداف این حوزه سرعت دهند. در حوزه شهری در شهر‌های مختلف کشور سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است که در مقایسه با چند سال گذشته نگاه نوآورانه و فناورانه دیده می‌شود. اینکه به‌دنبال حل مسائل شهری با روش‌های فناورانه و‌ نوآورانه هستیم، نمود سیاست‌گذاری‌هایی است که بر این مبنا شکل گرفته است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور افزود: در سالیان گذشته نگاه مدونی وجود نداشته، اما الان بسته‌های هدفمندی دیده شده که فرصت را فراهم می‌کند مجموعه‌های دانش‌بنیان به مدیریت و حل چالش‌های شهری وارد شوند. بنابراین، مسئله برندسازی با نگاه نوآورانه از مواردی است که همه روزه در همه جای دنیا شاهد آن هستیم.

وی گفت: از فرصت‌هایی که در کلان‌شهری مثل مشهد وجود دارد، باید استفاده کرد و با قراردادن دیپلماسی در کنار این فرصت‌ها جذب سرمایه و‌ حل مسائل مشترک اتفاق بیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->