تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
سرخط خبرها

توضیحات معاون وزیر دادگستری درباره استرداد زندانیان افغانستانی

  • کد خبر: ۱۵۳۶۹۲
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
توضیحات معاون وزیر دادگستری درباره استرداد زندانیان افغانستانی
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رییس کمیته انتقال محکومان از انتقال قریب الوقوع بیش از ۲۰۰ زندانی افغان به کشورشان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رییس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری گفت: جرم اکثر زندانیان افغانستانی که به کشورشان منتقل می شوند، مربوط به مواد مخدر است‌.

عسکر جلالیان در گفتگو با ایسنا درباره هدف انتقال بیش از ۲۰۰ نفر از  زندانیان افغانستان از ایران به کشورشان  گفت: به هر حال کسی که مرتکب جرمی می شود باید حقوقش را مراعات کنیم.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری افزود: بر اساس اصل "شخصی بودن مجازات" کسی که مرتکب جرمی می شود نباید خانواده اش درگیر شود و در راستای منویات مقام معظم رهبری و تصریحات رییس قوه قضاییه این زندانیان را منتقل کردیم تا  در کنار خانواده هایشان  باشند و در کشور افغانستان ادامه محکومیتشان سپری شود و به آنها کمک کنیم تا خانواده هایشان آسیب نبینند.

وی تاکید کرد: نگاه ما یک نگاه انسان دوستانه و بشردوستانه است و با اجازه خود زندانی انتقال آنها انجام شده و  در وهله دوم زندانی نباید  شاکی خصوصی داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا جرایم این زندانیان سیاسی است و به طالبان مرتبط بودند، گفت: خیر، جرایمشان سیاسی نیست و انتسابی هم به طالبان نداشته‌اند و جرم این زندانیان عمدتا مربوط به مواد مخدر بوده است که جنبه عمومی مجازات را می گذراندند.

وی درباره تفاهم نامه‌های بین المللی در خصوص انتقال اتباع بیگانه گفت: ما تفاهم‌نامه‌ های بین المللی با کشورهای مختلفی داریم اعم از موافقتنامه‌های انتقال محکومین و  استرداد مجرمین که با افغانستان هم داریم و تبادل این تعداد زندانی از  ایران به کشور خودشان (افغانستان)  در راستای این موافقت نامه هاست که  قبلا امضا شده و آنها را اجرا می‌کنیم.

جلالیان گفت: در کمیته انتقال محکومان دقت می شود که زندانی متقاضی انتقال، شاکی خصوصی نداشته باشد،  بدهی مالی و حکم اعدام یا قصاص نداشته باشد، محکوم سیاسی و یا امنیتی نباشد و در ایران مرتکب جرم شده باشد. امیدواریم با این تلاشهای حقوق بشری و انسان دوستانه در آستانه ماه مبارک رمضان و در آستانه سال نو دل خانوادهایی را شاد کنیم.

وی در پایان گفت: آقای رحیمی وزیر دادگستری با تاکیدات انسان دوستانه به جد بر انتقال ایرانیان محبوس در دیگر کشورها تاکید دارد اما نه در قالب تبادل زیرا ایشان مبحث تبادل را سیاسی می‌داند نه انسان دوستانه و حقوق بشری.

منبع: ایسنا

 
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->