سیدجلیل بامشکی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره بهرهمندی زائرین از خدمات شهرداری مشهد در حوزه استقبال، تکریم، راهنمایی و اطلاعرسانی زائران اظهار داشت: با توجه به اینکه ۱۸ پایگاه راهنمای زائر در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی و مبادی ورودی شهر مستقر هستند که هر کدام خدمات متفاوتی شامل برنامه ریزی سفر، مسیریابی حمل و نقل عمومی، معرفی جاذبههای زیارتی، گردشگری، تاریخی و فرهنگی شهر مشهد، فروش بلیط اتوبوسهای بین شهری، فروش من کارت زائر و شارژ من کارت، ثبت نام تورهای نوروزی و معرفی هرگونه مراکز مورد نیاز زائرین میباشد در امسال حدود ۲۱ هزار نسخه نقشه شهر مشهد چاپ و در پایگاههای راهنمای زائر جهت ارائه به زائرین عزیز توزیع شده است در کنار نقشه محصولاتی، چون کتاب عکس شهر مشهد، کتابچههای معرفی ظرفیتهای زیارتی تاریخی و گردشگری شهر مشهد و... نیز به زائرین ارائه میشود.
وی افزود: بهدلیل حضور گسترده زائرین پایگاههای راهنمای زائر از ۲۵ اسفندماه تا چهارم فروردین به صورت شبانهروزی فعال هستند و تا ۱۵ فروردین ماه بصورت دو شیفت به ارائه خدمات میپردازند. در سه روز اول فروردین ماه ۲۱ هزار و ۲۵۰ نفر به پایگاههای راهنمای زائر مراجعه کردند.
معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: جهت اسکان نوروزی ۴۲ مرکز با ظرفیت ۳۲۰۰۰ نفر در شهرداری مشهد آمادهسازی شده است که طی سه روز اول سال نو در ۸ مرکز اسکان اضطراری شامل سالن ورزشی وحدت، فرهنگسرای امت و غدیر، سالن شهید شیرودی، سالن بهشت، بسیج، سالن شهید علیمردانی، سالن جهاد مغنیه ۵ هزار و ۴۱۰ نفر اسکان پیدا کردند. ضمن اینکه این مراکز به امکاناتی از جمله چادر مسافرتی، پتو، موکت، گاز، تریموس و... مجهز هستند.
بامشکی با اشاره به استقرار ۱۵ هزار و ۲۵۰ نفر زائر در مراکز اسکان موقت شهرداری طی سه روز ابتدایی سال، افزود: شهرداری تمام ظرفیت خود را جهت فراهم کردن اسکان زائران به کار گرفته است. در این راستا شهرداری مشهد بوستان غدیر را برای اسکان موقت آمادهسازی کرده است. علاوه بر ان ۳۵ مرکز اسکان اضطراری شامل سالنهای ورزشی، سولههای بحران و فرهنگسراها با ظرفیت ۳۲ هزار شبخواب پیشبینی گردید که در مجموع ۴۲ مرکز اسکان موقت/ اضطراری در شهرداری مشهد وجود دارد. با توجه به بارندگی در مشهد مراکز اسکان اضطراری آماده پذیرش زائرین هستیم.
معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه گفت: به منظور تسهیل در امر خدمت رسانی به زائرین در حوزه اسکان سه اقدام مهم و اثرگذار صورت گرفت که در اولین اقدام بیش از ۴ هزار بنر اطلاعرسانی و تلفن راهنمای زائر در مبادی ورودی شهر و مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی نصب گردید تا زائران بتوانند با تماس به تلفن راهنمای زائر ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد نسبت به هماهنگی اسکان خود اقدام کنند.
بامشکی به شرح سایر اقدامات موثر پرداخت و گفت: سامانه اسکان اضطراری شهرداری مشهد راهاندازی شد که زائرین بتوانند با ارسال پیامک عدد ۱۴۰۲ به سر شماره ۱۰۰۰۱۰۸ نسبت به دریافت لینک ثبت نام رزرو اسکان اقدام و در پایان ثبت نام آدرس دقیق مرکز اسکان برایشان ارسال میشود. انتخاب و جانمایی مراکز اسکان اضطراری در مسیرهای منتهی به حرممطهر رضوی نیز دیگر اقدامات ما جهت تسهیل امر زیارت زائرین است.
وی از ارائه خدمات ایستگاههای استقبال از زائر به ۹۸ هزار و ۴۰۰ نفر از ابتدای نوروز تاکنون خبر داد و عنوان کرد: ۵ ایستگاه "استقبال از زائر"، در محور ورودی مشهد- نیشابور، مشهد-قوچان و همچنین ۳ ایستگاه در پایانه مسافربری امام رضا (ع) و راه آهن و فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد راهاندازی شده که دو محور مشهد- قوچان و مشهد- نیشابور، بیشترین خدمت رسانی به مسافرین نوروزی را داشته است. این ایستگاهها از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به زائرین خدمت رسانی خواهند داشت.
معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه گفت: سالهای گذشته در این ایستگاهها ۲۰ نوع خدمات ارائه میشد که در نوروز۱۴۰۲ این تعداد به ۴۰ خدمت افزایش پیدا کرده و شامل راهنمای زائر، خدمات بهداشتی و درمانی، امداد و کمکهای اولیه، اسکان زائرین، ایستگاه صلواتی و کودک و... است.
بامشکی در خاتمه خاطرنشان کرد: در مجموع شهرداری مشهد در سه روز اول سال ۱۴۰۲ در حوزه استقبال، تکریم، راهنمایی و اطلاعرسانی زائرین بیش از ۵۵ خدمت را به ۱۴۰ هزار و ۲۲۰ نفر ارائه کرده است.