معاون وزیر نیرو: اصلاح سد کمال خان برای تامین حقابه ایران ضروری است فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سامانه سهما تمدید شد لیگ برتر فوتسال افغانستان | تیم شمس اف‌سی هرات سومین پیروزی خود را به دست آورد سردار رادان: در حال رایزنی برای توافق با برادران عراقی در خصوص اتباع خارجی هستیم خلاصه بازی تیم‌های پیروزی پنجشیر با یک گل از سد زیتون اف‌سی + فیلم خلاصه بازی تیم اتحاد هرات و برادران خواجه‌زاده در لیگ برتر فوتسال افغانستان شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران تا هفته آینده ابلاغ می‌شود سفارت ایران در کابل شرایط دریافت ویزای رایگان برای زائران افغانستانی اربعین را اعلام کرد سازمان ملل: کودکان افغانستانی قربانیان اصلی مین‌های عمل‌نکرده هستند خلاصه بازی تیم‌های جوانان میهن و ظاهر اسد در لیگ برتر فوتبال افغانستان + فیلم افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیط قطار شامل اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود! نگاهی به وضعیت کامیون‌های ایرانی حامل سوخت عراقی در مرز دوغارون توضیحات مقام طالبان درباره زمان توزیع شناسنامه الکترونیکی در تهران + مدارک موردنیاز آخرین اخبار از فصل سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم و عکس جای خالی دختران | نتیجه کنکور پسرانه افغانستان اعلام شد ۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است
سرخط خبرها

داعش منطقه باستانی «دلبرجین» در شمال افغانستان را تخریب کرد

  • کد خبر: ۱۵۷۹۷۶
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
داعش منطقه باستانی «دلبرجین» در شمال افغانستان را تخریب کرد
نشریه لوموند اعلام کرد گروه تروریستی داعش منطقه باستانی «دلبرجین» در شمال افغانستان را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به‌صورت وسیع تخریب کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نشریه لوموند در گزارشی اعلام کرد گروه تروریستی داعش با استفاده از روش‌هایی که در گذشته در عراق و سوریه استفاده کرده بود، به بزرگترین مرکز شهر باستانی در شمال افغانستان آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

در گزارش آمده است: این تخریب تنها می‌توانست توسط شبکه‌های بسیار سازمان‌یافته‌ای که به نمایندگی یا تحت کنترل داعش فعالیت می‌کنند، انجام شود.

برپایه اطلاعات این گزارش، سطح تجهیزات و روش غارتگران نشان می‌دهد که آن‌ها حرفه‌ای‌اند، همچنان به متخصصان متکی هستند و می‌دانستند که چه می‌کنند.

لوموند بر اساس تحقیقات مرکز باستان شناسی فرانسه برای افغانستان (دافا) و موسسه دیجیتال سازی میراث‌های تاریخی (اکونم) نوشته است: هزاران متر مکعب با استفاده از بیل مکانیکی در این منطقه حفاری شده است.

لوموند همچنان به نقل از دافا افزوده است: دلبرجین هدف غارت بسیار بزرگ‌تر است. ما نزدیک به ۱۰۰ مکان غارت‌شده را تنها در ولایت بلخ و چند مورد را در قندز ثبت کرده‌ایم.

مرکز باستان شناسی فرانسه تصریح کرده است که برای قاچاق آثار تاریخی غارت‌شده دو فرضیه وجود دارد. فرضیه اول این است که داعش در این غارت‌ها تنها بوده و خودرو‌ها را از طریق مرز ترکمنستان، با عبور از صحرایی به اندازه ۶۰ کیلومتر، به دشواری قاچاق کرده است.

به گفته این نهاد، فرضیه دوم این است که این گروه با استفاده از فساد گسترده در حکومت سابق افغانستان یا در میان گروه‌های دیگر محلی به این ساحات باستانی دسترسی پیدا کرده است.

تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای دلبرجین که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ گرفته شده است، نشان می‌دهد که «غارت‌گران» اولین بلدوزر را در آوریل ۲۰۱۹ وارد منطقه کردند و پس از آن در اکتبر همان سال راهی برای دسترسی به شمال باز کردند.

بر اساس یافته‌های دافا و اکونم، غارتگران در نوامبر ۲۰۲۰ راه‌های نفوذ دیگری نیز به سمت غرب و جنوب سایت باز کرده‌اند که از طریق آن توانسته‌اند اجسام را از این ساحه بیرون بکشند.

لوموند می‌نویسد که روند حفاری باعث شده دماغه ارگ قدیمی در ساحه دلبرجین به ارتفاع ۱۰ متر کاملاً ناپدید شود.

باستان‌شناسان می‌گویند که غارتگران امیدوار بودند زیر آن گنجینه‌هایی از کتبیه‌ها، دست‌نوشته‌ها، جواهرات طلا و یا سایر آثار باستانی مربوط به قرن‌های سوم و چهارم قبل از میلاد را پیدا کنند.

مرکز باستان‌شناسی فرانسه با بررسی تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید که «غارت‌گران» ممکن است برخی اشیای سنگی مانند مجسمه‌های باستانی را در نتیجه حفاری پیدا کرده باشند.

این مرکز می‌افزاید که ممکن است استفاده از ماشین‌آلات سنگین به این آثار آسیب رسانده باشد.

گفتنی است که دلبرجین، بازمانده‌های یک شهر باستانی است که در ۴۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر بلخ موقعیت دارد. این شهر باستانی احتمالاً در سده پنجم قبل از میلاد در زمان شاهنشاهی هخامنشی بنا شده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->