پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

مستند پرتره محمدعلی اسلامی ندوشن در شبکه مستند + زمان پخش

  • کد خبر: ۱۶۰۳۳۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
مستند پرتره محمدعلی اسلامی ندوشن در شبکه مستند + زمان پخش
امشب ۴ اردیبهشت مستند «سایه آن سرو بلند» پرتره از زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن (شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی) ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «سایه آن سرو بلند» تولید شبکه مستند برداشتی آزاد از کتاب «روزها» به قلم اسلامی ندوشن است و به مناسبت درگذشت این پژوهشگر فاضل و ایران دوست در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است.

این مستند در گفتگو با امیر بانو کریمی دکتری زبان و ادبیات فارسی، منصوره اتحادیه تاریخنگار و استاد دانشگاه، اسماعیل آذر و دیگر چهره‌های فرهنگی به بازخوانی فصل‌های از زندگی محمدعلی اسلامی ندوشن پرداختهاست.

محمدعلی اسلامی ندوشن سوم شهریور ۱۳۰۴ در ندوشن یزد متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصرخسرو ندوشن و سپس مدرسه خان یزد طی کرد و پس از آن به دبستان دینیاری رفت و دبیرستان را تا سوم متوسطه در دبیرستان ایرانشهر یزد گذراند.

او ۱۳۲۳ به تهران آمد و مقطع متوسطه را در دبیرستان البرز به پایان رساند، سپس برای ادامه تحصیل وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. ندوشن برای تکمیل تحصیلات به اروپا رفت و در فرانسه و انگلستان به اندوخته‌های علمی خود افزود و با گذراندن پایان نامه دکترای خود بهنام «کشور هند و کامنولث» دکترای حقوق بین‌الملل را از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس گرفت.

ندوشن پس از بازگشت به ایران، چند سال در کار قاضی دادگستری خدمت کرد، او سال ۱۳۴۸ به دعوت پروفسور فضل الله رضا (رئیس وقت دانشگاه تهران) به همکاری با دانشگاه تهران دعوت شد و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران قرار شد، او تدریس نقد ادبی و سخنسنجی، ادبیاتتطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکار‌های ادبیات جهان در دانشکده ادبیات و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران را در دانشکده حقوق برعهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ که بازنشسته شد، به معلمی مشغول بود.

اسلامی ندوشن از نویسندگان چیره دست و معاصر ایران را بسیاری از اندیشمندان، ادیبان، دانشمندان، و فرهنگ دوستان جهان میشناسند و با آثار و نوشتههایش آشنایی دارند.

او در آثارش سعی دارد با نثر ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کند و تلاشش برای پیوند نسل جوان با بنیاد‌های فرهنگی به آثار امتیاز ویژ‌های داده است و از ۵۰ اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است و آثارش در اغلب کتابخانه‌های کشور موجود است و مقالاتش هم در اغلب مجلات و رسانه‌های بین المللی به چاپ رسید.

اسلامی ندوشن شاگردان زیادی را تربیت کرد و همچنین در مدت ۵۰ سال بیش از ۵۰ کتاب و صد‌ها مقاله در باب فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورد و تأسیس فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامه هستی از اقدامات او در زمینه اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.

«سایه آن سرو بلند» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۹ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->