امکان ندارد تجربه پشت فرمان نشستن داشته باشید و با افرادی روبهرو نشده باشید که از کنار وسیله نقلیهتان به سرعت نور گذر کرده باشند. شاید خودتان هم جزو آن دسته افرادی هستید که سرعت چاشنی رانندگیتان است.
خیلی از رانندگانی که در شهر تردد میکنند بر این باور اشتباه تأکید دارند که باسرعت رانندگی کردن مختص افرادی است که تسلط به رانندگی دارند. در حالی که کارشناسان حوزه ترافیک بر این باورند بیشترین آسیب و جراحات را در تصادفهایی شاهد هستیم که سرعت در آن نقش دارد.
در ادامه به چند خطر ترافیکی که باعث بروز حوادث بزرگ میشود و پشت پرده آن سرعتهای غیرمطمئنه است اشاره خواهیم داشت. چند خطی همراهمان باشید.
۳%
سهم تغییر مسیر ناگهانی در فراوانی علل وقوع تصادف در سال گذشته
۵%
سهم رعایت نکردن حق تقدم در فراوانی علل وقوع تصادف در سال گذشته
حق تقدم عبور در لحظه لحظه رانندگی بهتر است رعایت شود. گاهی اوقات برخی از رانندگان با ورود به کوچهای که با نصب تابلوی ورود ممنوع به آنها هشدار داده میشود بیتوجه وارد کوچه میشوند و حقوق خودروهایی را که در مسیر خود حرکت میکنند ضایع میکنند. البته این دست موارد یکی دوتا نیستند.
بسیار پیش آمده است که رانندهای با مشاهد تابلوی رعایت حق تقدم به جای توقف کامل پایش را روی پدال گاز گذاشته است و در اثر برخورد باعث واژگونی خودرو خود یا طرف مقابل شده است. بد نیست بدانید یک سوم رانندگان مشهدی حق تقدم عبور را نادیده میگیرند. این تخلف همیشه جزو بیشترین علت بروز تصادفهای شهر مشهد است.
همچنین بسیار اتفاق افتاده است که در راسته یک خیابان در حال حرکت هستید و حق تقدم عبور برای شماست نه آن فردی که از خیابان فرعی قرار است وارد معبر اصلی شود، اما دلیل نمیشود در فاصله دویست متری تا چراغ فرماندهی به محض دیدن رنگ سبز چراغ پایتان را روی گاز بگذارید. این احتمال را بدهید که ممکن است عابر پیادهای وارد خیابان شود.
رانندگی بین خطوط باعث ایجاد نظم، کاهش تصادف، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و افزایش سلامت روانی کاربران ترافیکی میشود. در حالی که خیلیها بر این باورند و بر این اشتباه پافشاری میکنند که با بروز رفتارهای هیجانی در زمان رانندگی به عنوان نمونه لایی کشیدن، سبقت گرفتن در سایه سرعتهای غیر مجاز میتوانند نظم رانندگی بین خطوط را برهم زنند و زودتر به مقصد برسند.
تحقیقهای زیادی در معابر شهر مشهد انجام شده است که نشان میدهد بی توجهی به خطوط کف خیابان در کنار عجله و شتاب نه تنها باعث نمیشود فرد زودتر به مقصد برسد بلکه باعث به خطر افتادن جان راننده، سرنشینان و دیگر کاربران ترافیکی نیز میشود.
از آنجا که در هر ۳ دقیقه یک تصادف خسارتی، در هر ۳۰ دقیقه یک تصادف جرحی و در هر ۳۰ساعت یک تصادف فوتی در مشهد به وقوع میپیوندد به جرئت میتوان گفت اساس بسیاری از تخلفهای رانندگی، انجام حرکات نمایشی و هیجانی است که ناشی از اختلالات روانی نهفته یا زاییده عصبانیتهای لحظهای در زمان رانندگی است. در حالی که با کنترل هیجانات در هنگام رانندگی تا ۸۳ درصد شاهد کاهش تصادف در شهر خواهیم بود. گاهی این عصبانیتهای لحظهای نتیجه رفتارهای اشتباه برخی رانندگان وسایل نقلیه است.
به عنوان نمونه به علت بالا بودن سرعت برخی از رانندگان رفتارهایی، چون نور بالا دادنهای بیجا، سبقت از سمت راست، بوقزدنهای ممتد، تغییر مسیرهای ناگهانی، بلند بودن صدای موسیقی- البته از این نکته به آسانی عبور نکنیم که نوع و صدای موسیقی با سرعت وسیله نقلیه در ارتباط است- و... بروز پیدا میکند و در ادامه بگومگوها نیز باعث نزاعهای فیزیکی که نیمی از پروندههای قضایی را به خود اختصاص داده است و در نهایت تصادف میشود. در حالی که اگر هر کاربر ترافیکی بر اساس قوانینی که قانونگذار وضع کرده است رانندگی کند شاهد کاهش آمار حوادثی از این قبیل خواهیم بود.
لطفا به عنوان یک راننده با کمترین رفتاهای پرخطر، درب سانروف خودروتان را زمانی باز کنید که قرار است هوا در خودرو در جریان باشد.
بیرون بردن سر و گردن و بدن از سقف خودرو از جمله رفتارهای پرخطر به شمار میآید که برابر کد جریمه ۲۱۱۵ مبلغ ۳۱ هزارو ۵۰۰ تومان جریمه به دنبال دارد.
هیجان سرعت و بیرون بردن سر و بدن به ویژه کودکان از سانروف خودرو احتمال پرت شدن کودک از سانروف با یک ترمز ناگهانی را افزایش میدهد. همچنین احتمال برخورد با شاخ و برگ درختان یا حیوانات موزی مثل پشه را افزایش میدهد. پزشکان بر این باورند آلایندههای هوا از راه دهان و بینی وارد ریه میشوند و باعث بیماریهای حساسیتزا، سینوزیت و آسم میشوند.
عجله و شتاب بارزترین علت عبور از چراغ قرمز است که شدت تصادفات را بالا میبرد. خیلی از رانندگان عبور از چراغ زرد را که نشانه احتیاط است نادیده میگیرند؛ و بعضی با روشن شدن چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی در وسط معبر قرار دارند و راننده آن سوی تقاطع که رفتاری مشابه وی دارد سعی دارد با نهایت سرعت اولین فردی باشد که چراغ سبز را پشت سر بگذارد و اینگونه میشود که در سر تقاطع تصادف به وقوع میپیوندد. بماند عابر پیادهای که بیشتر از وسایل نقلیه در معرض خطر برخورد قرار دارد.
افرادی هم هستند که برای گریز از چراغ قرمز چند متر قبل از چراغ از سرعت مجاز فاصله میگیرند تا به هر قیمتی از چراغ فرماندهی عبور کنند. در حالی که سرعت غیر مجاز در رویارویی با چراغ قرمز بیتوجهی به حقوق دیگران است.