کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

منابع بودجه سال آینده شهرداری ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان است

  • کد خبر: ۱۶۱۰۳
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
منابع بودجه سال آینده شهرداری ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان است
شهردار مشهد گفت: منابع ما در بودجه سال آینده ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان و مصارف نیز ۱۱ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا کلایی امروز، دوشنبه 7 بهمن‌ماه، در هشتادوچهارمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، افزود: در موعد مقرر و در روز پایانی دی ۹۸، لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری مشهد، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته آماده و نهایی شد و امروز تقدیم شورا می‌شود. در بودجه سال ۹۹ موضوعات به ریز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ماموریت اساسی بودجه ۹۹ تحقق مضامین راهبردی برنامه عملیاتی در سال سوم است، خاطرنشان کرد: ما برنامه عملیاتی میان‌مدت خود را دارای اولویت می‌دانیم و تلاش می‌کنیم بر اساس وعده‌ای که داده شده و برنامه‌ای که دیده شده، کار را پیش ببریم و اگر توفیق بود از آن جلوتر باشیم، اما عقب‌ماندگی از آن را نمی‌پذیریم.

کلایی افزود: درست است مجموعه اهداف در طول ۴ سال باید محقق شود، اما از ابتدا خود را به تحقق سالیانه آن متعهد کردیم و اتفاق خواهد افتاد؛ شهری با حمل‌ونقل عمومی دردسترس و متصل، پاک و حافظ منافع زیست‌محیطی با قابلیت زندگی مطلوب، متعادل و ایمن، هوشمند و شهروندمحور و با درآمد پایدار برای شهروندان و شهرداری.

شهردار مشهد در خصوص تهدیدات حاکم بر بودجه سال ۹۹، گفت: تهدید اول این است که لایحه درآمدهای پایدار شهری در مجلس در حال تصویب است و هنوز نمی‌دانیم خروجی آن چیست که تبعات غیر قابل پیش‌بینی برای ما خواهد داشت. تهدید دوم تورم حاکم بر جامعه و توسعه زیرساخت‌ها بوده که در سال‌های اخیر باعث می‌شود بودجه نگه‌داشت شهر افزایش یابد و با افزایشی بیش از آنچه در روند داشتیم مواجه شویم.

وی افزود: خط قرمز ما نسبت ۳۰ به ۷۰ بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی است. در قانون اجازه داده شده تا ۶۰ درصد منابع خود را صرف هزینه‌های جاری کنیم که ما نیمی از آن را بیشتر نمی‌خواهیم و تلاش کردیم در بودجه‌های خود این را مدنظر داشته باشیم. نکته دوم این است که علی‌رغم اینکه بودجه عمرانی در حال افزایش است، نباید افزایش بودجه جاری را تنها به سهم محدود کنیم، بلکه میزان آن نیز در سال‌های آتی چسبندگی خواهد داشت که وظیفه داریم آن را کنترل کنیم، با این وجود این تهدید تورمی برای ما وجود خواهد داشت.

کلایی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی تورم در سال آینده و عدم ثبات اقتصادی به ویژه در حوزه حقوق و دستمزد مساله‌ای جدی بوده که برای ما تهدید است. امسال افزایش حقوق و دستمزدها و افزایش تورم در حوزه جاری ما را با چالش مواجه کرد و سال آینده نیز پیش‌بینی‌ها حکایت از این مساله دارد و ما باید محافظه‌کار باشیم.

شهردار مشهد گفت: نکته بعدی اینکه نمی‌دانیم دولت چقدر از محل اعتباراتی که حق شهرداری‌ها است به ما پرداخت خواهد کرد؟ هفته گذشته با چالش مواجه شدیم و اگر همه شهرداری‌های کلان‌شهرها در خصوص سهم ۵۰ درصدی مالیات ارزش افزوده دست به دست هم نداده بودند، معلوم‌ نبود چه بر سر ما بیاید؟ وضعیت دولت به لحاظ درآمدهای حاصل از فروش نفت که با آن مواجه است، ریسک ما را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه موضوع بعد قیمت نهاده‌ها چه در حوزه انرژی و چه در حوزه سایر نهاده‌ها به لحاظ پروژه‌های عمرانی است، افزود: مجموعه این تهدیدات از محیط پیرامونی برای ما نکاتی را متذکر می‌شود، اما فرصت‌هایی نیز وجود دارد، اولا کاری که در شورای پنجم مبنی بر برش‌های منطقه‌ای و مکان‌محور کردن برنامه عملیاتی شروع شد، اکنون در دست ما است. از طرف دیگر موضوع تلفیق بودجه و در اختیار قرار گرفتن منابع حوزه اقتصادی و عمومی در اختیار یکدیگر نیز مدنظر است.

کلایی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی درآمد در بخش‌های قابل توسعه منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی که تابع تقاضای ساخت و ساز در مشهد بوده نیز مطرح است. افزایش سهم تامین مالی الگوهای جدید مالی مبتنی بر واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای که در یکی دو سال گذشته سعی در به وجود آوردن و جای‌گذاری آن داشتیم، سال آینده بار می‌دهد و فرصتی در بودجه سال ۹۹ است.

شهردار مشهد گفت: در دو سه سال گذشته پایبندی ما به پرداخت به موقع اقساط و بدهی‌ها و تصفیه بدهی‌ها، شهرداری را سبک کرده و امکان واگذاری دارایی مالی را در سال ۹۹ برای ما فراهم نموده است. در تعادل منابع، مصارف و واگذاری و تملک دارایی‌های مالی در وضعیت مناسبی هستیم و امیدواریم سال آینده بتوانیم تامین مالی مبتنی بر بدهی را جدی‌تر دنبال کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته آنچه در برنامه دیده شده و اولویت شورای شهر به لحاظ پروژه‌های عمرانی بود، شروع شده و می‌توانیم شاهد به پایان رساندن پروژه‌های عمرانی باشیم و یکی از اولویت‌های بودجه ما نیز این است که پروژه‌هایی که شروع کردیم را به اتمام برسانیم که این خط سیر بودجه را برای ما مشخص خواهد کرد.

کلایی خاطرنشان کرد: امیدواریم در واگذاری دارایی مالی و بهره‌مندی از سهم دولت در بازپرداخت اصل و سود تسهیلات با توجه به خوش‌حسابی ما و روند مثبت بین ما با دولت و بانک مرکزی، این وضعیت نیز ادامه یابد. امیدوارم دفاتر تسهیلگری محلات که زمان‌بر بوده نیز بتواند نتایج خود را در مراحل اولیه نشان دهد و سال آینده به پیشبرد موضوعات پروژه‌های ما کمک کند.

وی افزود: زیرساخت تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و استفاده از دارایی‌های درآمد که از سال اول مورد تاکید ما بوده، فراهم شده و بسیاری از دارایی‌های مدیریت شهری قفل است که ‌امیدوارم زیرساخت‌هایی که سال‌های گذشته فراهم کردیم به کمک ما بیاید و در سال ۹۹ استفاده بهینه از دارایی‌های درآمد داشته باشیم. سهم ‌پروژه‌های مبتنی بر خواست شهروندان را افزایش دادیم که یکی از ویژگی‌های مهم بودجه است. به همکاران تاکید می‌کنم که صرفه‌جویی کنند. تلاش کردیم در موضوعات با قابلیت صرفه‌جویی، انقباض را حاکم کنیم.

کلایی با اشاره به منابع و مصارف بودجه سال 99، گفت: منابع ما ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان بوده که ۵ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان از قالب درآمدهای عمومی، 3 هزار و 251 میلیارد تومان از قالب واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 3 هزار و 594 میلیارد تومان از قالب واگذاری دارایی‌های مالی است. مصارف ما نیز ۱۱ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان بوده که 3 هزار و 876 میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای، 5 هزار و 566 میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه، 2 هزار و 520 میلیارد تومان تملک دارایی مالی و ۹۲۰ میلیارد تومان انتقالی به سال‌های بعد ناشی از درآمدهای پایان سال ۹۹ خواهد بود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: از نظر منابع، درصدبندی ما به گونه‌ای بوده که بیشترین سهم از درآمدهای عمومی است و سهم برابری از واگذاری دارایی سرمایه و مالی وجود دارد که رشد واگذاری دارایی مالی را خواهیم داشت. امیدوارم بخش عمده‌ای از واگذاری دارایی مالی بر اساس قول و قرار با دولت در بخش‌هایی باشد که اوراق مشارکت بوده و ۵۰ درصد آن را دولت در خصوص اصل و سود تضمین کرده است. در اجزا نیز ۲۹.۶ درصد اعتبارات جاری ما خواهد بود و ۷۰.۴ درصد اعتبارات عمرانی خواهیم داشت.

وی در خصوص عملیات و پروژه‌های عمرانی سال ۹۹، گفت: ۱۴۷۶ میلیارد تومان برای احداث و بهسازی خطوط ریلی و ۸۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های بازآفرینی شهری بوده که بخشی از محل دارایی‌های راکد تامین می‌شود. ۴۲۰ میلیارد تومان برای بهبود، بهسازی و احداث فضای سبز خواهد بود که بخش عمده‌ای از آن کمربند سبز را تشکیل می‌دهد.

کلایی افزود: ۳۶۰ میلیارد تومان در تملک و افزایشی در احداث مراکز فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری خواهیم داشت که ۱۵۵ میلیارد تومان است. ترمیم و بهسازی مسیر و کانال‌های شهری در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی را با ۱۲۸ میلیارد تومان به نقطه قابل قبولی خواهیم رساند. برای توسعه سرویس‌های شهر، سازمان هوشمند و طرح‌های دانش‌بنیان نیز ۱۰۴ میلیارد تومان در نظر گرفتیم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه عموم اهداف ما محقق شده است، خاطرنشان کرد: در زمان‌بندی‌های خود چانه‌زنی نه در مقیاس کشور مبنی بر اینکه 5 یا ۱۰سال عقب هستیم و نه در چارچوب‎های شهری که ۱ یا ۲ سال عقب است، بلکه دعوای ما در پروژه چپ‌گرد شهید کلانتری بر سر این است که کمتر از ۱۰ یا ۱۰ روز در پروژه‌ها تاخیر داریم. صحبت‌هایی که سال گذشته مطرح شده، اتفاق افتاده است. سال گذشته تلقی داشتیم که بودجه سال ۹۸ با توجه به شرایط کشور بودجه پرریسک و بسیار رویایی است، اما امروز می‌بینیم که عموم آنها از حیث منابع و مصارف محقق شده، البته باید عملکرد خود را بهتر کرده و دقت‌نظرهای خود را در خصوص بیت‌المال و حقوق مردم بیشتر کنیم.

وی گفت: در ماه‌های پایانی سال پروژه‌های متعددی را افتتاح و یا مقدمات پروژه‌های بودجه سال آینده را فراهم خواهیم کرد. از شورای شهر می خواهیم آنچه برای تکمیل این پروژه‌ها مدنظر است را در اولویت خود قرار دهند. ما نیز تلاش کردیم پروژه جدیدی را آغاز نکنیم و اهتمام ما بر تکمیل پروژه‌ها باشد. شورای شهر نیز کمک کند تا بودجه به گونه‌ای تنظیم شود که آنچه بر اساس زمان وعده دادیم را محقق کنیم. تمرکز ما بر تکمیل پروژه‌هایی است که در شورای شهر پنجم مطرح شده و مورد نظر قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->