سرخط خبرها

سیزدهمین مراسم شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با درخشش سینماگران مشهدی برگزار شد

  • کد خبر: ۱۶۴۲۳
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
سیزدهمین مراسم شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با درخشش سینماگران مشهدی برگزار شد
مراسم سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران عصر پنجشنبه ۱۰بهمن درحالی در هتل انقلاب تهران برگزار شد که فیلم «سرخ‌پوست» نیما جاویدی، سینماگر خراسانی، توانست جوایز اصلی این جشن را از آن خود کند.
افخمی-زوزنی _ «سرخ‌پوست» که سال گذشته در اختتامیه جشنواره فیلم فجر جوایز اصلی را به «شبی که ماه کامل شد» واگذار کرد، در شب منتقدان و نویسندگان ایران توانست این فیلم را پشت‌سر بگذارد.

به این ترتیب، جشن منتقدان سینمای ایران بار دیگر نشان داد که نگاهی متفاوت به جشنواره فیلم فجر دارد که شاید دلیل اصلی آن، رای‌گیری از بیش از ۱۰۰ منتقد سینما باشد و این درحالی است که در جشنواره فیلم فجر هفت داور برای اهدای جوایز تصمیم می‌گیرند؛ اتفاقی که شاید امکان دخیل شدن سلیقه شخصی در انتخاب را بیشتر کند، به‌هرحال سیزدهمین مراسم شب منتقدان و نویسندگان ایران، دراصل شب نیما جاویدی و فیلم «سرخ‌پوست» بود.

«سرخ‌پوست» و ۳ جایزه اصلی‌
تندیس بهترین فیلم‌نامه سیزدهمین جشن منتقدان به نیما جاویدی برای فیلم‌نامه «سرخ‌پوست» اهدا شد. در این بخش، دیپلم افتخار نیز به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم «قصرشیرین» رسید. جاویدی همچنین موفق شد تندیس بهترین کارگردانی را برای فیلم «سرخ‌پوست» از منتقدان سینمای ایران دریافت کند. درکنار او نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد»، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را گرفت و به سعید روستایی هم برای «متری شیش‌ونیم» جایزه ویژه بهترین کارگردانی رسید.
 
همچنین «سرخ‌پوست» نیما جاویدی، بهترین فیلم سیزدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شناخته شد که تندیس این بخش به مجید مطلبی، تهیه‌کننده فیلم، اهدا شد. نیما جاویدی در هنگام دریافت جوایز خود، از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ابراز تاسف کرد و حال خوب در فیلمش را به حال خوب گروه تولیدکننده آن مرتبط دانست و گفت: بخش بزرگی از مخاطبان به حال خوب فیلم اشاره کرده بودند که این موضوع به عوامل خوب برمی‌گردد و همین‌جا از تمام عوامل «سرخ‌پوست» تشکر می‌کنم. این جایزه بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند که امیدوارم در کار‌های بعدی، جواب این اعتماد را بدهم.

نظر منتقدان با بهداد
در شب انجمن منتقدان درحالی‌که هوتن شکیبا، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فجر برای «شبی که ماه کامل شد»، در جشن حضور داشت، هیئت داوران جشن منتقدان سینما جایزه خود را برای بهترین بازیگر مرد به حامد بهداد برای بازی در فیلم «قصرشیرین» دادند. همچنین نوید محمد‌زاده برای بازی در دو فیلم «سرخ‌پوست» و «متری شیش‌ونیم»، تندیس خلاقیت در بازیگری را دریافت کرد.

بهداد، بازیگر مشهدی تئاتر، سینما و تلویزیون، بعد از دریافت جایزه خود در سخنانش بر مردم‌داری تاکید کرد و گفت که ما خودِ خودِ مردمیم؛ این اسم مزخرف سلبریتی را از روی صورت ما بردارید.

او همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت که من در تمام عمرم هیچ‌وقت به این اندازه احساس نزدیکی و قرابت با مردمم و سرزمینم نکرده بودم. مرور کنید ببینید ما آیا امیدی به آینده داریم؟ عشقی از ما باقی مانده است؟ کدام سکوت، قبیح است؟ سکوتی که ما را به لکنت وادار کرده است؛ سکوتی که می‌خواهیم حرف بزنیم، ولی از خودمان بدمان می‌آید؛ چون فکر می‌کنیم نمی‌توانیم رسالت عشق ورزیدن به مردم را انجام دهیم. نمی‌توانیم این مهری را که مردم به ما دادند، به نحوی برگردانیم.

۲ جایزه دیگر برای «سرخ‌پوست»
درخشش نیما جاویدی و عوامل فیلمش به همین‌جا ختم نشد و عوامل «سرخ‌پوست» در بخش‌های دیگر هم توانستند نظر منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را به خود جلب کنند، چنان که جایزه بهترین دستاورد فنی به طراح صحنه فیلم «سرخ‌پوست»، محسن نصراللهی، تعلق گرفت.
 
همچنین دیگر تندیس بهترین دستاورد فنی، به طراح جلوه‌های ویژه فیلم «مسخره‌باز» اهدا شد. تندیس سوم این بخش هم به محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای جلوه‌های بصری فیلم «تختی» رسید. هومن بهمنش نیز که برای همکاری در دو فیلم «متری شیش‌ونیم» و «سرخ‌پوست» در این جشن نامزد دریافت جایزه بود، توانست تندیس بهترین فیلم‌برداری را دریافت کند.

سایر برگزیدگان
همانند جشنواره فجر که الناز شاکردوست سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد، تندیس جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در این بخش را هم برای نقش‌آفرینی در «شبی که ماه کامل شد» از آن خود کرد.

علی نصیریان تندیس بهترین بازیگر مکمل مرد را برای «مسخره‌باز» گرفت و تندیس بهترین بازیگر زنِ نقش مکمل هم به فرشته صدرعرفایی برای بازی در «شبی که ماه کامل شد» رسید.
 
تندیس بهترین موسیقی متن به کریستف رضاعی برای ساخت موسیقی متن «ناگهان درخت» رسید و مسعود سخاوت‌دوست هم برای موسیقی متن «شبی که ماه کامل شد» دیپلم افتخار گرفت. همچنین بهرام دهقانی، تدوینگر «متری شیش‌ونیم»، موفق به دریافت تندیس بهترین تدوین شد.
 
در کنار این‌ها تندیس بهترین خلاقیت و استعداد درخشان برای «مسخره‌باز» به‌کارگردانی همایون غنی‌زاده و دیپلم افتخار جایزه خلاقیت و استعداد درخشان برای «جهان با من برقص» به سروش صحت تعلق گرفت. در خلال این مراسم از علیرضا زرین‌دست، عباس یاری و اکبر عبدی نیز به پاس تلاش‌هایشان در سینمای ایران تجلیل شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->