روسیه: اوکراین مبادله اسرا را به تعویق انداخته است قوه قضائیه: متهم به قتل الهه حسین‌نژاد سابقه تجاوز و سرقت نداشته است دستگیری عاملان شهادت قاضی احسان باقری عراقچی در گفت‌وگوی تلفنی با اسحاق‌دار بر ضرورت وحدت امت اسلامی تاکید کرد افشای یکی از بزرگ‌ترین ضربات اطلاعاتی تاریخ به رژیم صهیونیستی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) اوکراین یک جنگنده سوخو-۳۵ روسیه را سرنگون کرد بهروزآذر: میزان خشونت علیه زنان در جامعه ۳۰ برابر مردان است | لزوم صدور گواهی سلامت روان برای رانندگان پزشکیان: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً شفاف است انتخابات شوراهای شهر تهران «تناسبی» برگزار می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: هیچ خدمتی بالاتر از تأمین سلامت مردم نیست | حفظ کرامت انسانی از اولویت‌های بیمه سلامت سوخت بیمارستان‌های غزه تنها برای ۳ روز کافی است (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) واکنش آنروا به ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود خبرنگاران بین‌المللی به غزه وزرای امور خارجه ایران و قزاقستان در تهران دیدار کردند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) کنایه سنگین صدراعظم آلمان به ترامپ: تو هم یک مهاجری! دیده‌بان حقوق بشر: تداوم تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه یورش نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به دفتر شبکه الجزیره در فلسطین رژیم صهیونیستی ادعا کرد: کشف جسد یک اسیر تایلندی در غزه گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل تلاش می‌کند کودکان را گرسنه نگه دارد نخعی‌راد: لایحه امنیت زنان باید در مجلس بررسی شده و ایراد‌های آن رفع شود با موافقت الجولانی، آمریکا در سوریه پایگاه نظامی می‌سازد تعلیق مجوز صادرات تجهیزات هسته‌ای به چین از سوی آمریکا دستورات هفتگی صحن علنی مجلس؛ از لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور تا وظایف و اختیارات سازمان ملی مهاجرت ایران در یادداشت توضیحی: غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی طبق ان‌پی‌تی ممنوع نیست ادامه مواضع خصمانه ترامپ درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران جنایت در خان یونس | ۱۲ شهید و بیش از ۴۰ زخمی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: آمریکایی‌ها چانه‌زنی و اصرار بی‌مورد روی اصل صنعت غنی‌سازی نباید داشته باشند نماینده مردم مشهد در مجلس: وزارت خارجه باید در دیپلماسی قاطع‌تر و شفاف‌تر عمل کند عمار حکیم بر ادامه گفت‌و‌گو‌های ایران و آمریکا تأکید کرد
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->