وزیر خارجه سوریه: هر طرحی برای تجزیه سوریه را رد می‌کنیم چهار نظامی در حمله‌ای مسلحانه در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شدند اردوغان: تمام تلاش خود را برای ادامه مذاکرات روسیه و اوکراین می‌کنیم نواف سلام خواستار فشار به رژیم صهیونیستی برای عقب‌نشینی از لبنان شد محمود عباس: آرمان فلسطین با خطرات وجودی روبه‌رو است وزیر اقتصاد بعد از ۷ خرداد به مجلس معرفی می‌شود تأکید دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بر اهمیت موضوع فلسطین قالیباف: امنیت مهم‌ترین زیرساخت کشور است سازمان ملل: جنگ غزه باید فوری متوقف شود (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزارت خارجه آمریکا: در قبال افغانستان براساس منافع خود عمل می‌کنیم استاندار خراسان رضوی: کلید حل بحران‌ زیست‌محیطی کشف‌رود، پیگیری مستمر تصمیمات پیشین است شهادت ۱۲ یمنی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) کنعانی: شهید امیرعبداللهیان، دیپلماتی مثال‌زدنی با دغدغه تأمین منافع ملی بود ۱۵۳ فلسطینی دیگر در غزه به شهادت رسیدند (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) ازسرگیری پرواز‌های هما در مسیر تهران به کراچی و برعکس (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام حمایت رئیس هیئت داوران کن از غزه با امضای نامه اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی ویدئو| سخنان امروز رهبر معظم انقلاب درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) حمایت السودانی از مذاکرات ایران و آمریکا وزرای خارجه ایران و تاجیکستان بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای در موضوع افغانستان تأکید کردند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی توجهی به مذاکرات ندارد فارن پالیسی فاش کرد؛ مهاجرت نخبگان از آمریکا درپی سیاست‌های ترامپ شرط روسیه برای دیدار پوتین و زلنسکی دیدار سفیر ایران در واتیکان با جانشین پاپ فرانسیس (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغازبه‌کار نشست سران اتحادیه عرب در بغداد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) دومین انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم، ۶ خرداد ۱۴۰۴، برگزار خواهد شد افشاگری یک روزنامه انگلیسی؛ مشارکت سرویس‌های جاسوسی غربی در کشتار فلسطینی‌ها رئیس‌جمهور: از دستاوردهای خود دست برنمی‌داریم آخرین وضعیت دیوارکشی مرز‌های مشترک ایران و افغانستان | ۸۱ کیلومتر دیوارکشی شد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->