تداوم حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، پس از اعلام توافق آتش‌بس (۱۷ مهر ۱۴۰۴) یک نماینده مجلس: بهترین راهکار مهار اسنپ‌بک گسترش روابط تجاری با همسایگان است درخواست حماس برای نظارت و تضمین اجرای توافق پایان جنگ اتحادیه اروپا: توافق اسرائیل و حماس پیشرفتی قابل توجه است وزیر امور خارجه روسیه: تعدادی از کشور‌های خاورمیانه علاقه‌مند به حفظ حضور روسیه در سوریه هستند طرح استیضاح ماکرون در پارلمان فرانسه رأی نیاورد همه چیز درباره مراحل و جزئیات اجرای توافق غزه و تبادل اسرا نیکلاس مادورو: وحشیانه‌ترین نسل‌کشی از زمان هیتلر در غزه رخ داده است استقبال رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از توافق آتش‌بس | باید به جنگ غزه پایان دهیم رهبر انصارالله: اسرائیل در برابر مقاومت و ایستادگی غزه به زانو درآمد حمایت گوترش از اجرای کامل توافق آتش‌بس غزه ترامپ: اسرائیل نیرو‌های خود را تا خط توافق‌شده عقب خواهد کشید | فکر می‌کنم ایران بخشی از روند گسترده‌تر صلح خواهد بود رهبری در پیامی به اجلاس سراسری نماز: برای ترویج و آموزش نماز باید از ابزار‌های نوین بهره‌گیری کرد بیانیه رسمی حماس درباره توافق آتش‌بس غزه: جنگ به پایان رسید پایان دور سوم مذاکرات شرم‌الشیخ | موافقت حماس با آزادی اسرای صهیونیست (۱۶ مهر ۱۴۰۳) حمله پهپادی دوباره یمن به سرزمین‌های اشغالی (۱۶ مهر ۱۴۰۴) آمریکا: پیشرفت زیادی در مسیر توافق غزه حاصل شده است ترامپ برنامه سفر به خاورمیانه ندارد حمله وحشیانه پلیس آلمان به تظاهرات همبستگی با غزه + فیلم حماس ادعا‌ها درباره پیکر شهیدان السنوار را تکذیب کرد بارزانی: نمی‌خواهیم منبع تهدیدی برای ایران باشیم کشتی تحریم‌شده ایران در بندر برزیل پهلو گرفت پارلمان اسپانیا تحریم تسلیحاتی صهیونیست‌ها را تصویب کرد مازندران اولین شهردار زن را به خود دید وقوع انفجار مهیب در دمشق (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هشدار کنگره آمریکا به ترامپ | روابط آمریکا و هند را ترمیم کن ارزیابی سی‌ان‌ان از مذاکرات آتش‌بس غزه در مصر
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->