نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
سرخط خبرها

اهمیت مراقبت از این عضو در دیابتی‌ها، دوچندان است

  • کد خبر: ۱۷۱۴۳۷
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۵
اهمیت مراقبت از این عضو در دیابتی‌ها، دوچندان است
مشکل شایعی که در بیماری و مبتلایان به دیابت دیده می‌شود، بیماری لثه و مشکلات دیگر در سلامت دهان و دندانهاست.

به گزارش شهرآرانیوز، افرادی که دیابت دارند، در معرض خطر بالاتری از بیماری‌های لثه و دندان هستند.در واقع دیابت روی توانایی بدن در مبارزه با باکتری‌ها تاثیر می‌گذارد که همین منجر به عفونت لثه می‌شود. همین موضوع می‌تواند بیماری‌های دیگر دهانی مثل پوسیدگی، عفونت‌های دندانی و غیره را در بر داشته باشد.

آنهایی که دیابت دارند، در معرض خطر جدی تری از مشکلات دهان و دندان قرار دارند.مثلا افرادی که نمی‌توانند قند خونشان را کنترل کنند، به احتمال بیشتری به  بیماری لثه دچار شوند.بیماری لثه در افراد دیابتی همیشه علائم و نشانه‌ای ندارد.به همین دلیل، باید حتما چکاپ‌های مرتب نزد دندانپزشک داشته باشند.

با این حال می‌توانید با دیدن این علائم زیر، هرچه سریعتر نزد دندانپزشک مراجعه کنید:

بهناز ولی زاده، کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با اشاره به تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان گفت: دیابت یکی از بیماری‌های همه‌گیر و شایع در سراسر جهان است که گروه های سنی مختلف را درگیر می‌کند.

به گفته وی بسیاری از مبتلایان به دیابت متاسفانه از اهمیت بهداشت دهان و دندان آگاه نیستند و فقط درصد کمی از آنها مراجعات منظم به دندانپزشک دارند.   

ولی زاده یادآور شد: بیماری لثه، از دست دادن دندان، خشکی دهان، پوسیدگی‌های دندانی، سوزش دهان، اختلال چشایی، اختلال عملکرد غدد بزاقی، تاخیر در ترمیم زخم و بیماری کاندیدیازیس (یک نوع بیماری قارچی) از جمله تظاهرات دهانی مرتبط با دیابت هستند.

وی مراقبت از دهان و دندان در مبتلایان به دیابت را بسیار مهم برشمرد و افزود: معاینات منظم دندانپزشکی در این افراد بسیار با اهمیت است و حتما مبتلایان به دیابت باید با نحوه مراقبت صحیح از دندان‌ها آشنایی داشته باشند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت تاکید کرد که افراد مبتلا به دیابت حتما در مراجعه به دندانپزشک باید بیماری خود را اطلاع دهند.

وی با اشاره به این که دیابت یک ریسک فاکتور(عامل خطر) شناخته شده برای بیماری پریودنتال(بیماری لثه) است گفت: میزان تخریب بافت پریودنتال(لثه) با سطح کنترل قند خون و مدت زمان ابتلا به بیماری دیابت ارتباط دارد که این موضوع لزوم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و مراجعات منظم به دندانپزشک را بیش از پیش مشخص می‌کند.

این کارشناس یکی از مشکلات و دغدغه‌های بیماران دیابتی را کم شدن میزان بزاق در دهان عنوان کرد و افزود: کاهش میزان بزاق، قدرت پاکسازی دهان را کاهش می‌دهد و می‌تواند زمینه پوسیدگی دندان‌ها را فراهم کند.

به گفته بهناز ولی‌زاده تغییر عادت‌ غذایی، دشواری در تکلم و تحمل پروتزهای دندانی در دهان افراد دیابتی می‌تواند سبک زندگی مبتلایان را دستخوش تغییر کند و این بیماران را  بیشتر در معرض عفونت‌های دهانی ناشی از  بیماری لثه و خطر از دست دادن دندان‌ها  قرار دهد.

وی‌ با اشاره به تاخیر ترمیم بافت‌های آسیب دیده در دیابتی‌ها گفت: این تاخیر در ترمیم بافت‌ها در مواردی نظیر کشیدن دندان یا جراحی‌های ایمپلنت بسیار تاثیرگذار است و با به تعویق افتادن بهبود زخم‌ها روند درمان را با دشواری روبرو می‌سازد.

این کارشناس معاونت بهداشت تاکید کرد بیمارانی که دیابت کنترل شده دارند کمتر در معرض افزایش تاخیر در ترمیم زخم پس از جراحی قرار دارند.

نکات مهم در مراقبت از دهان و دندان دیابتی‌ها

بهناز ولی زاده در ادامه سخنان خود به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان نکات زیر را به مبتلایان دیابت توصیه کرد.

در فواصل زمانی منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

حتما در مراجعه اول به دندانپزشک شرایط بیماری خود را کامل توضیح دهید.

بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

حرکت مسواک باید ملایم باشد.

حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.

مراقب باشید هنگام استفاده از نخ دندان به لثه‌ها آسیب نزنید.

روزانه لثه‌هایتان را معاینه کنید و در صورتی که زخم، التهاب، قرمزی، خونریزی از لثه، زخم عفونی یا زخم ناشی از دندان مصنوعی مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورتی که قند خون شما کنترل نشده بهتر است کارهای غیر اورژانسی دندانپزشکی را تا کنترل شدن قند خون به تعویق بیندازید.

برنامه درمانی خود را در نظر داشته باشید و با دندانپزشک خود برای انتخاب بهترین روش و زمان برای پیشگیری از شرایط افت قند خون( هیپوگلیسمی) صحبت کنید.

برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان ضمن کنترل قند خون از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->