پیش‌بینی بازار طلا و سکه پس از تاسوعا و عاشورا (۱۵ تیر ۱۴۰۴) بازار برنج در آستانه تعدیل قیمت | اثر عرضه داخلی و واردات آغاز فروش بلیت قطار‌های اربعین ۱۴۰۴ از هفته جاری فرماندار مشهد خبر داد: تکمیل ظرفیت ۶۰ درصدی هتل‌های مشهد هشدارها درباره ناترازی تولید و مصرف برق دوباره جدی شد | خاموشی‌ها ادامه می‌یابد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان| تتر، بیت‌کوین سبز استخراج می‌کند قیمت جدید برنج اعلام شد (۱۳ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا امروز در مشهد چقدر است؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۴) صنایع انرژی‌بر چقدر به تکلیف قانونی ساخت نیروگاه برق عمل کرده‌اند؟ پیش‌بینی بازار سهام در روز‌های آینده | جهش نرخ ارز نخواهیم داشت (۱۲ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) قیمت دینار عراق در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی چقدر است؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۴) قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های سامسونگ در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شکر در ایام محرم چقدر است؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۴) پیش‌ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو از امروز (پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول و مشخصات خودرو‌ها آغاز عرضه ارز اربعین ۱۴۰۴، به‌زودی | ۲۰۰ هزار دینار به هر متقاضی خرید تعلق می‌گیرد دفترچه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی اصلاح شد | آخرین مهلت ثبت نام چه روزی است؟ کاهش ناترازی برق به ۱۴ هزار مگاوات رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۴) در دومین هفته تیرماه، چه بر سر بورس آمد؟ مبلغ و جزئیات خرید با کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های مختلف چقدر است؟ + فیلم صادرات خراسان رضوی در آستانه بحران است | کاهش ۱۲ درصدی صادرات کشور در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۴ قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۲ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد سقف افزایش نهایی قیمت خودرو حدود ۱۵ درصد است نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۴) | صعود دوباره طلا به کانال ۹۲ هزار تومان ضرورت نگرش جدید در حوزه سیاست‌های شهرسازی پس از جنگ ۱۲روزه پرواز‌ها از فرودگاه مشهد به ۲۱ مسیر خارجی برقرار شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) جزئیات حمایت شبکه بانکی از بازار سرمایه و سهامداران اعلام شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) کاهش قیمت نفت به ۶۰دلار با تداوم ثبات در منطقه تشکیل مرکز رسیدگی آنی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی | به‌زودی شهرک‌های صنعتی جدید در استان تأسیس می‌شوند
سرخط خبرها

پروژه قطار تندرو مشهد-تهران به کجا رسید؟

  • کد خبر: ۱۷۱۵۸۹
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
پروژه قطار تندرو مشهد-تهران به کجا رسید؟
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، گفت: پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و پیشنهاد داد مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسیر تهران-مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیر‌ها از نظر جابه‌جایی مسافت است و از این جهت پرسرعت کردن این مسیر، می‌تواند ازجهت کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و افزایش بهره‌وری مفید باشد؛ از این رو در سال‌های گذشته، تلاش‌هایی برای برقی‌سازی یا سریع‌السیر کردن راه‌آهن تهران‌-مشهد صورت گرفت.

حتی در دهه ۸۰ تلاش‌هایی برای جذب سرمایه چینی‌ها در جهت تامین سرمایه برقی‌سازی کردن این مسیر صورت گرفت و در دهه ۹۰ هم از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن عنوان شد که درنهایت به‌دلیل تحریم‌ها و منتفی شدن سرمایه‌گذاری خارجی ناتمام ماند. با وجود این، گمانه‌ها و اظهاراتی مبنی‌بر حضور شرکت‌های داخلی در این پروژه مطرح بود و حتی اعلام شد که راه‌آهن در حال ارزیابی توان شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

در کنار برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌-مشهد، یکی دیگر از پروژه‌هایی که این سال‌ها مورد توجه قرار داشت، سریع‌السیر کردن این مسیر ریلی بود و حتی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- سال گذشته گفته بود که پروژه قطار سریع‌السیر تهران مشهد در دستور کار قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین شود و آبان‌ماه هم اعلام کرد که ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شده ظرف دو ماه گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود.

هرچند این وعده مرحوم قاسمی در دو ماه محقق نشد تا زمانی که مهرداد بذرپاش جای او را بگیرد و این موضوع را پیگیری کند؛ تا جایی که او اسفندماه سال گذشته خبر داد: از سال آینده عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران - مشهد آغاز خواهد شد، پروژه‌ای که سال‌های متمادی روی زمین مانده بود، اما اکنون جمع‌بندی‌ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است برای اینکه این پروژه عملیاتی شود.

مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد

در این راستا بذرپاش امروز سه‌شنبه ششم تیرماه در ادامه سفر استانی به اصفهان به بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران پرداخت و گفت: قطعاً راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اینک پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. این هزینه انتخابی نیست و باید حتماً انجام شود و در آینده در سایر خطوط ریلی زنجیره و کریدور خطوط پرسرعت در کشور را تکمیل خواهیم کرد. 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، طول کل مسیر طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیکی ورزشگاه نقش‌جهان در اصفهان آغاز می‌شود و پس از گذر از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران می‌رسد. با بهره‌برداری از قطار پرسرعت، مسیر اصفهان- تهران با سرعت متوسط ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->