لغو پرواز‌ها تا ساعت ۱۴ فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد جزئیات افزایش زمان پخت نانوایی‌ها در مشهد اعلام شد | کمبودی در تامین کالا‌های اساسی نداریم رئیس بانک مرکزی: شبکه بانکی کشور آماده خدمت‌رسانی به مردم است وضعیت حرکت قطارها پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت بازار سرمایه تا عصر فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) خدمات‌رسانی بنادر، پایانه‌های مسافری و ایستگاه‌های راه آهن هیچ آسیبی به تأسیسات اصلی صنعت برق کشور وارد نشده است توقف خریدو‌فروش در صرافی‌های رمزارزی و پلتفرم‌های طلا تمامی زیرساخت‌های ریلی در وضعیت کاملاً ایمن قرار دارند | برقراری قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد و تبریز خرید طلا در پلتفرم‌های آنلاین تا صبح یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) غیرفعال شد وزارت جهاد کشاورزی: نگرانی درباره تامین کالای اساسی در کشور وجود ندارد هیچ مشکلی بابت سوخت‌رسانی در مشهد وجود ندارد | مردم بابت کمبود بنزین نگران نباشند (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) شرکت ملی پالایش: سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها بدون وقفه ادامه دارد مقابله با گرانفروشی و کاهش وزن چانه با فروش کیلویی نان کشت فراسرزمینی ایران در اراضی قزاقستان افزایش می‌یابد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | آتش‌بازی ایران خودرو در بازار + جدول آغاز ترخیص ۳ هزار دستگاه خودروی خارجی معطل‌مانده در بندر شهید رجایی (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) قیمت دلار، طلا، سکه و نیم سکه بعد از تصویب قطعنامه علیه ایران (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) واریزی دولت همزمان با عید غدیر | زمان واریز یارانه خردادماه ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی سوخت‌گیری همچنان با کارت‌سوخت انجام می‌شود (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پروژه قطار تندرو مشهد-تهران به کجا رسید؟

  • کد خبر: ۱۷۱۵۸۹
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
پروژه قطار تندرو مشهد-تهران به کجا رسید؟
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، گفت: پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و پیشنهاد داد مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسیر تهران-مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیر‌ها از نظر جابه‌جایی مسافت است و از این جهت پرسرعت کردن این مسیر، می‌تواند ازجهت کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و افزایش بهره‌وری مفید باشد؛ از این رو در سال‌های گذشته، تلاش‌هایی برای برقی‌سازی یا سریع‌السیر کردن راه‌آهن تهران‌-مشهد صورت گرفت.

حتی در دهه ۸۰ تلاش‌هایی برای جذب سرمایه چینی‌ها در جهت تامین سرمایه برقی‌سازی کردن این مسیر صورت گرفت و در دهه ۹۰ هم از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن عنوان شد که درنهایت به‌دلیل تحریم‌ها و منتفی شدن سرمایه‌گذاری خارجی ناتمام ماند. با وجود این، گمانه‌ها و اظهاراتی مبنی‌بر حضور شرکت‌های داخلی در این پروژه مطرح بود و حتی اعلام شد که راه‌آهن در حال ارزیابی توان شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

در کنار برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌-مشهد، یکی دیگر از پروژه‌هایی که این سال‌ها مورد توجه قرار داشت، سریع‌السیر کردن این مسیر ریلی بود و حتی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- سال گذشته گفته بود که پروژه قطار سریع‌السیر تهران مشهد در دستور کار قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین شود و آبان‌ماه هم اعلام کرد که ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شده ظرف دو ماه گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود.

هرچند این وعده مرحوم قاسمی در دو ماه محقق نشد تا زمانی که مهرداد بذرپاش جای او را بگیرد و این موضوع را پیگیری کند؛ تا جایی که او اسفندماه سال گذشته خبر داد: از سال آینده عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران - مشهد آغاز خواهد شد، پروژه‌ای که سال‌های متمادی روی زمین مانده بود، اما اکنون جمع‌بندی‌ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است برای اینکه این پروژه عملیاتی شود.

مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد

در این راستا بذرپاش امروز سه‌شنبه ششم تیرماه در ادامه سفر استانی به اصفهان به بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران پرداخت و گفت: قطعاً راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اینک پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. این هزینه انتخابی نیست و باید حتماً انجام شود و در آینده در سایر خطوط ریلی زنجیره و کریدور خطوط پرسرعت در کشور را تکمیل خواهیم کرد. 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، طول کل مسیر طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیکی ورزشگاه نقش‌جهان در اصفهان آغاز می‌شود و پس از گذر از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران می‌رسد. با بهره‌برداری از قطار پرسرعت، مسیر اصفهان- تهران با سرعت متوسط ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->