به گزارش شهرآرانیوز، امروز طی مراسمی با حضور سردار محمد اسلامی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، احمد یزدانپناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسانرضوی، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، شیران خراسانی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر و جمعی از مدیران شهری، استانی و اعضای شورای شهر مشهد دستگاه حفار TBM پس از ۸ کیلومتر و ۴۰۰ متر حفاری در جبهه شرقی به پایانه مسافربری امام رضا(ع) رسید.
آمادگی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای تامین منابع حفاری تونل قطار شهری
سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در این مراسم گفت: در خطوط مختلف قطار همکاران توانستند در توسعه زیرساختها همت خود را به کار گیرند.
وی ادامه داد: معمولا مسئولان شهری دوست دارند کارشان را مردم ببینند و بیشتر به برجسازی و کارهای سطحی روی میآورند. اما مسئولان شهری مشهد علاوه بر کارهای زیرساختی به اجرای خطوط قطارشهدی هم اهمیت ویژهای میدهند.
سردار محمد گفت: برای اینکه بتوانیم راهاندازی قطار را در اطراف حرم توسعه دهیم، باید ۵ کیلومتر از میدان شهدا، باب الجواد تا پایانه مسافربری را سریعتر تکمیل کنیم و به بهرهبرداری برسانیم.
وی ادامه داد: قرارگاه این آمادگی را دارد تا ظرف ۱۵ ماه با تامین منابع این بخش را آماده کند.
حفاری خطوط قطار شهری مشهد با ۳ دستگاه تی.بی.ام
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در این مراسم گفت: ایستگاه تیبیام از میدان فردوسی مسیر زیادی طی کرد و برای عبور از خیابان امام رضا(ع) با مشکلات زیادی مواجه شد.
وی با بیان اینکه به دلیل تحریمها در دو سال گذشته، نگرانی برای عدم تحویل قطعات دستگاه حفاری وجود داشت گفت: با تولیدکنندگان داخلی جلسه گذاشتیم و مهمترین قطعات حفاری را خودمان در داخل کشور تولید کردیم و امروز جکهای کشنده تیبیام و یکی دیگر از وسائل توسط تولیدکنندگان داخلی تولید میشود.
کیامرز ادامه داد: این مسیر، طولانیترین مسیری بوده که دستگاه حفاری طی کرده است و از سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و این منابع را در شرایط سخت اقتصادی کسب کردیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: شهرداری بودجه گذاشت و زمین «مهر مادر» را برای شفت خریداری کردیم و ۱۴۰۰ شروع حفاری خط ۴ هست.
کیامرز ادامه داد: قرارگاه خاتم وعده داده برای حفاری این خط دستگاه جدیدی وارد کند و عملا با سه دستگاه حفار در مشهد عملیات را انجام دهیم.
وی گفت: سه شیفت ۸۰ روزه این دستگاه حفار کار کرده است و به ایستگاه پایانه مسافربری رسیده است.
پایان حفاری جبهه شرقی خط ۳ قطار شهری مشهد در اردیبهشت ۱۴۰۰
در ادامه مراسم خلیلالله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه دستگاه تیبیام مسافت ۸/۸کیلومتر را از میدان فردوسی طی کرده گفت: این عملیات امروز به ایستگاه پایانه مسافربری رسید و تا شهرک ابوذر ۴/۶ کیلومتر باقیمانده است.
وی بیان کرد: براساس برنامه در اردیبهشت ۱۴۰۰ تیبیام از ایستگاه شهرک ابوذر خارج میشود.
خلیلالله کاظمی ادامه داد: دو ماه قبل دستگاه دیگر با مسیر حرکت ۸ کیلومتر در جبهه دیگر از امامت خارج شد و از اردیبهشت حفاری ادامه مییابد.
وی با بیان اینکه خط سه قطار شهری ۲۸/۵ کیلومتر است، گفت: برای حفاری ۸۴۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: در میدان شهدا ارتفاع ۴۳ متر است و اینجا پایانه مسافربری ۲۴ متر است.
محمدرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: امروز در تاریخ انقلاب روز تاریخی است و اراده ملت بر آخرین بازمانده رژیم پهلوی غلبه كرد.
حیدری با بیان اینکه از رویکردهای شورای پنجم، توجه به موضوعهای زیرساختی است و هزینه زیرساختهای قطارشهری تامین خواهد شد، گفت: امیدواریم تا سال ١٤٠٠ شاهد بهرهبرداری فاز اول این خط باشیم.
تمرکز ما بر اتصال خط سه به حرم مطهر ظرف پانزده ماه آینده است
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، در مراسم ورود دستگاه حفار از پایانه مسافربری امام رضا(ع) گفت: هدف و تمرکز ما در احداث خطوط قطار شهری مشهد اجرای ۵/۵ کیلومتر خط ۳ از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) و اتصال خط ۳به حرم مطهر است.
وی ادامه داد: قصد داریم تا با تامین منابع و رکوردشکنی این بخش را به جای ۳۶ ماه ظرف ۱۵ ماه اجرا کنیم که در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز قول مساعد داده است.
شهردار مشهد ادامه داد: براین اساس و با حمایتهای شورای شهر مشهد امیدواریم شاهد اتصال خط ۳ قطار شهری به حرم مطهر حضرت رضا(ع) و مسافرگیری در این خط از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع)در سال ۱۴۰۰ باشیم.