بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تفکیک قیمت جعبه شیرینی از آنالیز قیمتی، به ضرر مصرف‌کننده است

  • کد خبر: ۱۷۳۱۸۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تفکیک قیمت جعبه شیرینی از آنالیز قیمتی، به ضرر مصرف‌کننده است
رییس اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد درباره خالص فروشی شیرینی گفت: اگر قرار باشد قیمت جعبه شیرینی از آنالیز قیمتی جدا شود، مسلما تاثیر منفی در قیمت دارد که به نفع مصرف کننده نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، خالص فروشی در قنادی‌ها به دلیل فروش ظرف و جعبه شیرینی و محاسبه وزن آن به قیمت کالا (شیرینی) مصداق کم فروشی است و طبق بررسی‌ها قیمت هر کیلو جعبه ۵۰۰ هزار ریال است، اما قیمت هر کیلو شیرینی به طور میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است یعنی خریدار شیرینی برای جعبه معادل قیمت شیرینی و سه برابر قیمت واقعی می‌پردازد. این موضوع را مدیر کل اداره استاندرد خراسان رضوی درباره موضوع خالص فروشی عنوان کرده است و می‌گوید: خالص فروشی علاوه بر قنادی‌ها در واحد‌های عرضه پروتئین بسته بندی و آجیل نیز رعایت نمی‌شود و خریداران در واحد‌های پروتئینی سه برابر و در فروشگاه‌های آجیل نیز تا چهار برابر وزن بسته بندی هزینه پرداخت می‌کنند. یعنی وزن بسته بندی پلاستیکی برای آن‌ها به قیمت گوشت و پسته و آجیل محاسبه می‌شود.


به گزارش شهرآرانیوز، مطابق تکالیف قانونی استاندارد، کم فروشی و عدم رعایت استاندارد اجباری در این خصوص توسط واحد صنفی اگر کمتر از پنج درصد وزن کالا باشد مشمول تذکر است، اما اگر کم فروشی در واحد صنفی بیش از پنج درصد وزن کالا باشد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت نیز پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد درباره نحوه محاسبه قیمت تمام شده شیرینی نظر متفاوتی دارد و در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: بحث خالص فروشی هنوز دستورالعمل آن برای این صنف نیامده است البته که اکنون هم خالص فروشی در حال انجام است. امروز یک کیلو شیرینی از مواد مختلفی تشکیل شده، به طور مثال ۸۷۰ گرم وزن آن و حدود ۱۳۰ گرم هم جعبه دارد. ما قیمت جعبه را به قیمت آن در انالیز شیرینی مثل سایر مواد تشکیل دهنده اضافه می‌کنیم. 

فرزانی افزود: اگر جعبه از حجم شیرینی کم شود به عبارتی شیرینی یک کیلو و ۱۳۰ گرم می‌شود و پول یک کیلو شیرینی جدا گرفته می‌شود و بسته بندی آن هم جدا گرفته می‌شود.مسلما خالص فروشی که اداره استاندارد عنوان می‌کند کارشناسی شده نیست. به طور مثال در تمام کارخانجات هزینه بسته بندی را چه بسا گرانتر از مردم می‌گیرند. اگر قرار باشد هزینه بسته بندی جدا گرفته شود بحث هزینه چسب، نخ جعبه، چاپ  و غیره به آن اضافه می‌شود در حالیکه در آنالیز قیمتی این موارد به تفکیک حساب نمی‌شود. اگر بنا باشد هزینه بسته بندی جدا حساب شود مسلما هزینه ان بیشتر و با تفکیک کامل‌تر حساب خواهد شد.



وی ادامه داد: در گذشته یک بار این طرح ازمایشی اجرا شد و متاسفانه شاهد شکایت‌های بیشتر از سوی مردم بودیم. اگر اکنون هم بخواهیم نرخ جعبه را جدا حساب کنیم و قیمت یک کیلو شیرنی اضافه کنیم باز هم این اتفاق خواهد افتاد. از دستگاه‌هایی مثل صمت، بازرسی و استاندارد تقاضا داریم با توجه به اینکه ما هم دغدغه مان مردم است کارشناسی شده عمل کند.

به گفته وی، نحوه فروش شیرینی به این شکل یک روالی است که صد سال قبل هم بوده است. نمی‌توان طی یک ماه عملیاتی کرد. در هرصورت کاری که به نفع مردم باشد باید اجرا شود. اینجا جز اینکه مردم متضرر شود چیز دیگری حاصل نمی‌شود. در آنالیز‌های قیمت شیرینی، قیمت جعبه را محاسبه می‌کنیم، اما اگر جدا حساب شود مسلما تاثیر منفی در قیمت دارد وقیمت را افزایشی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->