تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)
سرخط خبرها

معرفی سادات سیستان و کرمان در کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران»

  • کد خبر: ۱۷۷۲۶۷
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
معرفی سادات سیستان و کرمان در کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران»
کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران از آغاز ورود تا پایان قرن نهم هجری» که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است به معرفی سادات سیستان و کرمان می‌پردازد.

به گزارش شهرآرانیوز، سادات وابستگان نسبی پیامبر (ص) هستند که در طول تاریخ اسلام به دلایل مختلف مهاجرت کرده و جابه‌جا شدند، از جمله مناطقی که پذیرای آنان شد ناحیه سیستان، کرمان، مکران و مولتان و سرزمین‌های اطراف این مناطق همچون بست، رخج، غزنه، کابل، بم، سیرجان و جیرفت بود در واقع مهاجرت سادات به این مناطق از قرن سوم آغاز شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت.

در اثر حاضر که از مجموعه اطلس تاریخی سادات ایران است چگونگی و زمینه‌های ورود سادات به سیستان، کرمان، مکران، مولتان و نقش اجتماعی و علمی آنان بررسی شده است همچنین از این رهگذر شاخه‌های اصلی آن‌ها پراکندگی جغرافیایی، مشاهیر عمده و فعالیت نقابت آنان با ارائه نقشه وتبارنامه‌ها به شیوه جدید مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته نویسنده این کتاب بی‌تردید سادات به عنوان گروهی نقش آفرین، تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بودند، چنان که در قرون ابتدایی اسلام حکومت تشکیل دادند و در تحولات تاریخ اسلام نقش بسزایی داشتند. همچنین با ورود خود به ایران نقش موثری در ترویج دین اسلام و تحکیم پایه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی شیعی ایفا نمودند.

در تدوین این اثر بیشتر از کتاب‌های قدیمی انساب همچون «سرالسلسله العلویه» اثر ابونصر بخاری، «تهذیب الانساب و نهایه الالغاب» اثر ابوالحسن عبیدلی، «تحفه‌الازهار و زلال الانهار» اثر ضامن بن شدقم حسیی مدنی و ... استفاده شده است.

این اثر در دو فصل سیستان و کرمان به مباحثی همچون پیشینه تاریخی و جغرافیایی، سیستان در دوره اسلامی، تاریخ نقابت سادات سیستان، زمینه‌ها و عوامل گسترش تشیع در سیستان، پراکندگی جغرافیایی سادات در کرمان، ورود اسلام به مکران و مولتان، شجره سادات سیستان و کرمان و ... می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب با عنوان زمینه‌های گسترش تشیع در سیستان آمده است: زمینه‌های تشیع در سیستان به دوران نخستین اسلامی برمی‌گردد، در گزارشی آمده که، چون خبر شهادت امام حسین (ع) و اسارت زنان اهل بیت (ع) به سیستان رسید مردم سیستان گفتند: «نه نیکو طریقتی برگرفت یزید که با فرزندان رسول چنین کرد پاره شورش اندر گرفتن» نتیجه شورش و اعتراض آن شد که عموم مردم سیستان از خلیفه اموی بیزاری جستند.
کتاب حاضر به کوشش محمد جواد هوشیار حاجیان یزدی در شمارگان ۳۰۰ نسخه و قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->