فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

ویلیام فریدکین کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» درگذشت + بیوگرافی

  • کد خبر: ۱۷۸۱۴۳
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
ویلیام فریدکین کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» درگذشت + بیوگرافی
ویلیام فریدکین کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس آمریکایی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، ویلیام فریدکین کارگردان شهیر آمریکایی و خالق شاهکار‌هایی از تاریخ سینما در دهه هفتاد مانند «جن گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «ساحره» در سن ۸۷ سالگی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.

او در کنار نام‌هایی مانند پیتر باگدانوویچ، فرانسیس فرود کاپولا، هل اشبی، مایکل چیمینو و رابرت آلتمن به عنوان نسل یاغی فیلمسازان مولف و موج نو دهه هفتاد میلادی هالیوود مطرح شد. نسلی که روبروی جریان استودیویی ایستاد و آثار شخصی و یاغی گرایانه‌ای خلق کرد که رگ خواب مخاطب را هم در دستش داشت.

معروفترین اثر او «ارتباط فرانسوی» فیلمی درباره دنیای زیرزمینی مواد مخدر نیویورک، برای او و بازیگر نقش اول مردش جین هکمن، جایزه اسکار به ارمغان آورد؛ و ژانر پلیسی را برای دهه‌ها بعد از خود با یکی از نفسگیرترین و مشهورترین سکانس‌های تعقیب و گریز، برای همیشه تغییر داد.

بعد از موفقیت «ارتباط فرانسوی»، فریدکین در ۱۹۷۳ با «جن گیر» نشان داد کارگردانی چیره دست است و «جن گیر» با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تمام رکورد‌های فروش را شکست و به یکی از پرفروشترین آثار آن دهه تبدیل شد. او در ۱۹۷۷ با «ساحره» به سینما‌ها آمد، اما دوران سیطره کارگردانان بر سینما رو به افول بود و او هم نتوانست همگام با سلیقه عمومی وارد دوران بلاک باستر‌ها شود و شکست تجاری «ساحره» روی کارنامه او تاثیر منفی گذاشت. هرچند در سال‌های بعد به عنوان یکی از قدرنادیده‌ترین آثار کالت توسط عاشقان سینما کشف شد.

فریدکین در ادامه به فعالیت در سینما و تلویزیون ادامه داد و آثار شاخصی مانند «گشت زنی» با آل پاچینو، «زندگی و مرگ در لس آنجلس» و مستند «هاوارد هاوکس: یک هنرمند آمریکایی» را ساخت.  او در سال ۲۰۱۱ فیلم تحسین شده «جو قاتل» را با بازی متیو مک کاناهی ساخت و نشان داد هنوز قدرت کارگردانی یک اثر تاثیرگذار را دارد و عملا کارنامه مک کاناهی که تا آن زمان بیشتر با کمدی رمانتیک شناخته می‌شد را وارد دوران جدیدی کرد.

فریدیکن با رفتار‌ها یاغی گرایانه و دیوانه‌وارش در تاریخ سینما شناخته می‌شود. از فیلمبرداری بخشی از تعقیب و گریز «ارتباط فرانسوی» بدون هیچگونه مجوزی در خیابان‌های پر از خودرو، تا دعوا با هیچکاک بر سرکروات زدن سرصحنه (یکی از اولین کار‌های او کارگردانی اپیزودی از سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» بود)، دعوایی که در نهایت به شب اسکار «ارتباط فرانسوی» انجامید که فریدکین به طعنه پیش از بالارفتن برای دریافت اسکار بهترین کارگردان به هیچکاک گفت: «هی هیچ، با پاپیونم حال می‌کنی؟»

منبع: سینمادیلی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->