چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

معاون رییس جمهوری طرح‌های محیط زیستی به دلیل تحریم‌ها نیمه‌کاره مانده‌اند/تلفات آلایندگی هوا ۲ برابر حوادث جاده‌ای

  • کد خبر: ۱۷۹۰۰
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
معاون رییس جمهوری طرح‌های محیط زیستی به دلیل تحریم‌ها نیمه‌کاره مانده‌اند/تلفات آلایندگی هوا ۲ برابر حوادث جاده‌ای
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا موجب شد تا طرح‌های محیط زیستی ناتمام و نیمه‌کاره بمانند.
به گزارش شهرآرانیوز، عیسی کلانتری روز یکشنبه در بیست و یکمین همایش ملی واحد‌های صنعتی و خدماتی سبز افزود: قرار بود سالانه ٧٠ هزار کامیون و تمام اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های کشور نوسازی شوند، همچنین ٢٠٠ هزار موتورسیکلت برقی تولید و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در مدت ١٠ سال حذف شوند.
 
وی ادامه داد: تمام این کار‌ها به سالانه ٢٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که اکنون با وجود تحریم‌ها تمام درآمد دولت صرف واردات کالا‌های ضروری می‌شود. امسال ١٢ میلیلع دلار به واردات کالا‌های اساسی اختصاص یافت.  
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه ۳۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.  
وی اظهارداشت: امروز  به علت افزایش جمعیت و فشاری که بر طبیعت وارد می‌شود، محیط‌زیست یک انتخاب اجباری است. در کشور‌هایی مانند ایران چه بخواهیم چه نخواهیم محیط‌زیست یک انتخاب اجباری است.  
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هیچ صنعت و فعالیتی نیست که به خودی خود دوستدار محیط زیست باشد، اما آلایندگی نسبی است، مثلا فکر می‌کنیم که کشاورزی دوستدار محیط‌زیست است در حالیکه اینطور نیست.
کلانتری گفت: آلاینده‌ها در دو بخش یکی تاثیر بر تغییر اقلیم و دیگری سلامت مردم تاثیرگذار است، مثلا تولید گاز کربنیک در جهان معادل ٧.١ میلیارد تن است. همچنین گاوداری‌ها حدود ۱۸ درصد آلاینده‌ها برای تغییر  اقلیم را تولید می‌کنند و ۱۷ درصد معادل گاز کربنیک جهان هم در شالیزار‌های برنج تولید می‌شود.
 وی تاکید کرد: به علت آلودگی هوا سالیانه حدود ۳۰ هزار نفر کشته می‌شوند. یعنی تلفات آلایندگی هوا ۲ برابر حوادث جاده‌ای که حدود ۱۶ هزار نفر اعلام شده است می‌باشد؛ بنابراین توجه به محیط زیست در کشور ما حالت اجباری پیدا کرده و دیگر نمی‌توان این توجه را فانتزی قلمداد کرد.
کلانتری افزود: یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعدی است، این نسل در تاریخ هفت هزار ساله تمدن آب آن خائن‌ترین نسل نسب به محیط‌زیست و آیندگان بوده است.
 
وی گفت: امروزه سالانه بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار خشک می‌شود که علت آن فشار بیش از حد بر منابع طبیعی طی ۴٠ سال گذشته است.

کلانتری افزود: بنابراین حفظ محیط زیست اجتناب ناپدیر است. دولت هزینه‌های هنگفتی برای حفظ محیط زیست در شرایط تحریم انجام داده است.
سال ٩۶ گزارش شده بود که در برخی پمپ بنزین‌های مشهد گازوئیل با سولفور ١٠ هزار ppm توزیع می‌شود که امروز به ندرت می‌توان سولفور ۵٠٠ پیدا کرد، اگر امروز در کلانشهر‌ها همان بنزین‌های سال ۹۱ را استفاده می‌کردیم امکان زندگی در شهر‌ها از بین می‌رفت و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: از خدمات وزیر نفت در جهت حفظ محیط زیست تقدیر می‌کنم. صنعت نفت با حضور وی با حداقل آلاینده‌ها در حال پیشروی است. اگر امروز در صنعت حمل و نقل مشکل داریم به علت سوخت نیست. بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی را در دنیا داریم.
وقتی صحبت از صرفه جویی در مصرف هر نوع انرژی می‌شود سروصدا‌هایی بلند می‌شود که بجز عقب نگه داشتن کشور دستاوردی نخواهد داشت.
کلانتری تاکید کرد: ما کشوری هستیم که ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های آن اسقاطی است و ۶٠ درصد کامیون‌ها مربوط به زمان جنگ جهانی دوم است که همچنان تردد می‌کنند، با این وضعیت چگونه می‌توانیم انتظار هوای پاک را داشته باشیم.
کلانتری گفت: امروز عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها داده می‌شود و صرف بهبود محیط زیست نمی‌شود که در قانون بودجه سال آینده پیش‌بینی شد که یک سوم عوارض آلایندگی صرف بهبود محیط زیست شود که اقدام بسیار خوب و ارزنده‌ای بود.
وی گفت: روزانه ٨۵ تا ٩٠ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، در حالی که ترکیه با درآمد ناخالص ملی یک و نیم برابر ما مصرف روزانه بنزین آن کمتر از یک پنجم ما است./ایرنا

۷۷ واحد صنعتی و خدماتی سبز در همایش ملی صنعت و خدمات سبز برگزیده شدند

حمید جلالوندی - مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست - در بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: در همایش امروز از ۵۶ واحد صنعتی سبز و ۲۱ واحد خدماتی سبز  تقدیر شد که از این ٧٧ واحد ۴ واحد صنعتی برگزیده و ٣ واحد خدمات برگزیده هستند.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه اظهار کرد: هدف از این همایش ایجاد رویکرد زیست محیطی بین فعالان اقتصادی است و می‌تواند در بستر رقابت‌های بین‌المللی برای بسیاری از واحدهای صنعتی که فعالیت‌های فرامرزی نیز انجام می‌دهند مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه فرایند این همایش به صورت خوداظهاری بوده است، گفت: واحدهای صنعتی براساس شاخص‌هایی که در سامانه سازمان حفاظت محیط زیست تجمیع شده بود این شناخت را پیدا می‌کردند که می‌توانند به آن حد نصاب برسند.

جلالوندی ادامه داد: این سامانه را نیز نسبت به سال گذشته تقویت کردیم و اشکالات نرم‌افزاری آن را به حداقل رساندیم.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های انتخاب صنایع سبز نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است، گفت: رعایت استانداردهای زیست محیطی، ایجاد  سیستم پایش لحظه‌ای، ایمنی بهداشت و محیط‌ زیست، استقرار نظام مدیریت سبز از شاخص انتخاب صنایع سبز بوده است.

جلالوندی در پایان اظهار کرد: انتظاری که از شاخص‌های انتخاب صنایع سبز داشتیم این بود که عملیاتی و اجرایی باشند و به گونه‌ای نباشد که در رقابت واحدهای کوچک و بزرگ، واحدهای کوچک نادیده گرفته شوند./ایسنا





 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->