به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سید احمد علمالهدی در دوره آموزشی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی که با حضور طلاب و اساتید حوزههای علمیه سراسر کشور که عصر امروز در مدرسه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از تولیت آستان قدس رضوی در صیانت از استمرار خط توسعه فکری و علمی حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد:: بعضیاوقات در حاشیه این حوادث و برنامهها، اتفاقاتی روی میدهد که پرتوی عظمت انقلاب اسلامی در برابر بینش ما بیش از پیشزمینه تجلی و درخشش پیدا میکند. بهطور خاص، اگر امروز مشاهده میکنید که این فضا پیش روی شما قرار دارد و منظره بدیع مدرسه میرزاجعفر در برابر شماست، باید بدانید که این وضعیت کوچکترین شباهتی با وضعیت مدرسه در دوران حوزه علمیه پیش از پیروزی انقلاب ندارد.
وی افزود: در آن زمان، هرگز وضعیت مطلوبی در این مدرسه وجود نداشت و برنامههایی هم که در این موقعیت برگزار میشد، آمیخته با فضای پر از رعب و وحشت و تهدید از سوی حاکمیت وقت و تنگدستیهای جان کاه طلاب این مدرسه بود. بر همین اساس، باید خدا را شاکر باشیم به خاطر این نعمت ارزنده و توفیقی که نصیب و روزی آحاد ملت شده است.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن بررسی ابعاد مختلف تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جریان علمی و معرفتی حوزههای علمیه با محوریت حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: بیان حقایق در تاریخ انقلاب اسلامی، ضرورتی است که هیچگاه به حد کفایت به آن توجه نشده است. از شروع نهضت امام (ه) تاکنون، همواره خلأ ثبت دقیق و علمی رویدادها با کاوشهای مستند تاریخی احساس شده و تاریخ انقلاب همواره با گفتارهای شفاهی یا در قالب سلسله پژوهشهای میدانی به ثبت رسیده و بنابراین این نگرانی که شخصیتهای سرشناس انقلاب از دست بروند و جریان تاریخنگاری ما به آنها نرسد، همواره وجود داشته است.
ایشان ادامه داد: با این حال، حقیقت میدانی آن است که شروع فصل جدیدی از نظم جهانی با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و نهضت امام (ره) برای وجهه استکبار جهانی نهفقط در منطقه بلکه در سرتاسر عالم، یک شکاف غیرقابلجبران ایجاد کرد که جبران آن جز با براندازی این ایدئولوژی میسر نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بر همین اساس، از همان ابتدا شاه به سرکردگی دستگاه استکبار جهانی تصمیم گرفت تا برای حوزه علمیه قم بهعنوان منبع و مرجع شکلگیری بنیادی انقلاب، یک رقیب جدی بتراشد و بر این اساس، به سراغ علما، اساتید، مدرسین و طلاب جوان حوزه علمیه مشهد آمد و در این عرصه، حتی از ظرفیت ائمه جماعات و روحانیت برجسته آن زمان خراسان همچون مرحوم آیتالله میلانی چشمپوشی نکرد.
وی تأکید کرد: اتاق فکر آمریکایی در این کشور، آن زمان راهبردی بر این اساس داشت تا علاوه بر ظرفیت روحانیت خراسان، آستان قدس رضوی و مسجد گوهرشاد را هم بهعنوان یک نهاد فرهنگی به خدمت بگیرد، زیرا در آن زمان، اگرچه تولیت آستان قدس با تولیت موقوفه گوهرشاد دو جریان کاملاً مجزا از یکدیگر بودند و با یکدیگر همگرایی نداشتند، اما در عمل، هردو نهاد در خدمت حکومت شاهنشاهی قرار داشت و بهطور خاص، تولیت موقوفه گوهرشاد با وجود تأکید واقف بر شروط چهارگانه، در اختیار یک سرهنگ بازنشسته ارتش شاه قرار داشت و او هم بهطور مطلق، سرسپرده پهلوی دوم بود.
آیتالله علمالهدی گفت: در این شرایط، بزرگان حوزه علمیه خراسان تلاش کردند تا انسجام میان جریانهای انقلابی و طلاب جوان دغدغهمند را حفظ کند، میان علما و اساتید سرشناس همگرایی به وجود بیاورند و شرایطی را رقم بزنند که حوزه علمیه خراسان برخلاف نقشه استکبار جهانی، به قطب جدید و کانون پویا و ویژه جریان انقلاب تبدیل شوند. در این راه هم مرارتهای بسیار متحمل شدند و زیربار زندانیها و شکنجههای فراوانی رفتند تا پرچم انقلاب در شهر امام رضا (ع) هم برافراشته شود. ثمره این مجاهدتها نیز رقم خوردن شرایطی بود که علمای مشهد پس از رقم خوردن جشنهای ۲۵۰۰ ساله شیراز، بهصورت منسجم و یکپارچه بیانیه محکومیت صادر کردند و جشن خوشامدگویی به محمدرضاشاه در جریان سفرش به مشهد تحریم شد.
وی ابراز کرد: اگر امروز پس از ۴۵ سال به تاریخ نگاه میکنیم و ببینیم که مشهدالرضا (ع) یکی از کانونهای اساسی شکلگیری انقلاب اسلامی بوده است، به دلیل همین تلاشهای شبانهروزی و بیوقفه است که به محوریت حوزه علمیه و جریان روحانیت در خراسان انجام شد. در این شرایط، نیاز حیاتی و مهم امروز تاریخ آن است که حقایق جریانهای مشهد در آن ایام، بهدقت ثبت و ضبط شود و نقش مدیریتی علمای این شهر و مدرسین حوزههای علمیه همچون رهبر معظم انقلاب موردبررسی و تحلیل کارشناسی قرار بگیرد.
امام جمعه مشهد گفت: از همه شما اساتید، مدرسین، طلاب و علمای عزیز دعوت میکنم که در مطالعات و پژوهشهای خود بهخصوص با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی، بر موضوع واکاوی مجاهدت چهرههای حوزوی در استان خراسان برای شکلگیری هسته متمرکز علمی، فرهنگی و معرفتی متمرکز شوید و ابعاد مختلف این مسئله را برای آیندگان ثبت و ضبط کنید.