مشهد، سکونت‌گاه یک میلیون و ۳۵۰ هزار حاشیه‌نشین | ۸۵ درصد اراضی بازآفرینی مشهد، موقوفه هستند کلاهبرداری با شگرد ارائه تسهیلات | شناسایی ۱۰۰ مال‌باخته تاکنون (۳ دی ۱۴۰۳) قتل زن هنرمند توسط راننده‌اش در مشهد + عکس معرفی ۲ ویتامین که به کاهش وزن کمک می‌کنند غذا‌های کنسروی در چه شرایطی کشنده هستند؟ حکم ریاست ۱۸ دانشگاه کشور تأیید شد افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۴ | نحوه اجرای متناسب‌سازی در سال آینده چگونه است؟ نفوذ سامانه بارشی از غرب کشور از جمعه | آلودگی شدید هوای مشهد و ۹ شهر دیگر (۳ دی ۱۴۰۳) وزارت بهداشت: مردم هنگام آلودگی هوا در فضای باز تردد نکنند یک سرماخوردگی ساده با درمان میلیونی! «جنین» غیر از خدا پناهی ندارد وضعیت ارز دارو در سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود؟ هشدار هواشناسی درباره آلودگی هوای مشهد در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (۳ و ۴ دی ۱۴۰۳) سهم مردم از هزینه‌های درمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است | بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت زن معتاد مدعی شد: قابله نوزادم را بعد زایمان دزدید «فاطمه» و «زهرا» پرتعدادترین نام دختران در ایران در حادثه سقوط هواپیما گردشگری در برزیل ۹ نفر کشته شدند+تصویر نابینایی ۹ نفر در بیمارستان چشم‌پزشکی نگاه| سه نفر از کادر درمان تعلیق شدند نشست «نقش قانون عفاف و حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در مشهد برگزار شد حجاب یک مسئله تمدنی و وجه تمایز ما با دنیای غرب است روماتیسم مفصلی ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد معاون دادستان مرکز خراسان رضوی: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها ناشی از بی‌حجابی و بی‌بندوباری است ۱۵۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی در مشهد کشف شد (۲ دی ۱۴۰۳) حق حبس در نکاح چیست و چه آثاری دارد؟ اصول رانندگی در زمان یخبندان و لغزندگی جاده | لغزندگی و رانندگی سقوط مرگبار بالگرد آمبولانس در ترکیه + فیلم عذرخواهی رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص حادثه نابیناشدن ۹ نفر در بیمارستانی در تهران تعداد پشت‌نوبتی‌های جهیزیه به صفر خواهد رسید مدارس کردستان فردا (۳ دی ۱۴۰۳) حضوری است آسیب‌دیدگان اجتماعی بیمه سلامت می‌شوند سالمندشدن جمعیت چه مشکلاتی به دنبال دارد؟
سرخط خبرها

نبود مجوز، نرخ‌نامه و دریافت مبالغ هنگفت، اصلی‌ترین گلایه‌های شهروندان از باربری‌ها

  • کد خبر: ۱۷۹۱۱۷
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
نبود مجوز، نرخ‌نامه و دریافت مبالغ هنگفت، اصلی‌ترین گلایه‌های شهروندان از باربری‌ها
شهروندان مشهدی از  باربری‌های بدون مجوز،  نبود نرخ نامه و  دریافت مبالغ هنگفت اثاث‌کشی گلایه دارند.

به گزارش شهرآرانیوز باز هم تابستان و بازار داغ جابه جایی منازل مستأجران، اما این بار انعکاس مشکلات مردمی درخصوص جابه جایی‌ها مربوط به نرخ اجاره‌ها و بالا بردن نجومی کرایه خانه‌ها نیست. این بار مشکلات شهروندان کمی بعدتر از معضل رقم و عدد کرایه خانه است. زمانی که به هر بدبختی که شده پدر خانواده بالاخره توانسته است خانه‌ای را نزدیک به شرایط مالی خود اصطلاحا قولنامه کند، اما حالا دیگر برای موضوع جابه جایی اثاثیه آه ندارد که با ناله سودا کند. داستان، داستان پر از فراز و نشیب مبالغ بالای حمل اثاثیه است.

جست وجویی در میان باربری‌های اینترنتی

راحت‌ترین راه برای پیدا کردن شماره تماس نزدیک‌ترین مغازه باربری و حمل بار، استفاده از فضای اینترنت و سایت‌های اینترنتی است. با پیدا کردن نخستین باربری نزدیک به محل سکونت با شماره درج شده تماس می‌گیرم. متولی مربوط هزینه اثاث کشی برای اجاره خاور در سه ساعت اول را ۸۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت اضافه ۲۰۰ هزار تومان بیان می‌کند. حق الزحمه هر کارگر هم ۱۵۰ هزار تومان است. وقتی از او درباره نرخ مصوب حمل بار درون شهری می‌پرسم، فرد پشت خط می‌گوید که این نرخ‌ها عرف و معمول این حرفه است.

به سراغ شماره تماس دیگری می ‎روم و متصدی این شرکت باربری نیز می‌گوید: هزینه ثابت اجاره سه ساعت خاور سرپوشیده، ۹۰۰ هزار تومان، هر ساعت اضافه نیز ۱۷۰ هزار تومان است. او هزینه ساعتی کار برای هر کارگر را ۲۰۰ هزار تومان بیان می‌کند. به او می‌گویم که حمل یخچال ساید بای ساید از طبقه چهارم به چه صورت است؟  مدیر این شرکت می‌افزاید: هزینه حمل یخچال ساید بای ساید جداگانه محاسبه‌ می‌شود. به این صورت که حمل از طبقه چهارم بدون آسانسور برای هر کارگر ۲۰۰ هزار تومان برای هر طبقه و حمل با آسانسور ۱۰۰ هزار تومان است.

به نظر می‌رسد ظاهرا ضابطه خاصی برای نرخ باربری منازل وجود ندارد و هر شرکتی برای خود یک نوع نرخ گذاری دارد. یعنی همچنان که حمل اثاثیه در کلان شهر مشهد از سوی باربری‌های مختلف صورت می‌گیرد، قیمت حمل اثاثیه منزل در مشهد هم بسته به تعداد کارگر و همچنین نوع اثاثیه و البته سلیقه مدیر و متولی اصلی حمل بار متفاوت است. آنچه در تماس‌های تلفنی گزارشگر ما با باربری‌های اینترنتی کاملا مشهود است تأثیر عواملی مانند مکان اثاث کشی، نوع بسته بندی وسایل، تعداد کارگران، ماشین مورد نظر برای حمل اثاثیه و حمل اثاثیه به درون شهر یا برون شهری است.

گلایه از  نبود نرخ نامه

اما گلایه‌ها از نرخ‌های متفاوت باربری برای حمل اثاثیه تنها به تحقیقات ما بسنده نمی‌شود. در این باره وحدتی نسب، یکی ازشهروندان ساکن در محله الهیه برایمان نوشت: من مستأجر هستم تقریبا هر دو سال یک مرتبه اثاث کشی می‌کنم. با تمامی شرکت‌های حمل بار و اثاثیه و باربری تقریبا کار کرده ام. هربار هم بین من و شرکت باربری دل خوری به وجود می‌آید. یک سال هنگام جابه جایی، در یخچال بر اثر فشار زیاد درست بسته نمی‌شد هر چه اعتراض کردم فایده‌ای نداشت.

سال بعد که یخچالم را به ساید تبدیل کرده بودم باربری دیگر مبلغ هنگفتی را بابت هر طبقه جابه جا کردن یخچال ساید بای ساید از من دریافت کرد. به تازگی با یکی از همین شرکت‌های باربری تماس گرفتم اجاره سه ساعته خاور با سه کارگر را درخواست داشتم که در این باره هم متصدی مبلغ ۳ میلیون تومان از من درخواست کرد، در صورتی که یک شرکت دیگر با همین مشخصات، مبلغ دو میلیون تومان هزینه دریافتی را برآورد کرد. چرا روی نرخ باربری شرکت‌ها نظارتی نیست؟

یکی دیگر از شهروندان ساکن محله رضاشهر هم در این باره نوشت: در جست وجو‌های اینترنتی با شماره یکی از باربری‌ها تماس گرفتم و نرخ دو ساعت جابه جایی وسایل شرکت را به محله دیگر در نزدیکی محل سکونت اول با دو کارگر، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد در صورتی که در تماس با یکی دیگر از شماره‌های جست وجوی اینترنتی، یک نیسان باری با دو کارگر برای دوساعت را ۲ میلیون تومان اعلام کرد. انگار که نرخ نامه‌ای برای حمل بار شهروندان در اثاث کشی‌ها وجود ندارد و هر باربری برای خود یک قیمتی دارد.

یکی از ساکنان محله سناباد نیز در این باره به تحریریه صدای مردم گفت: برای اثاث کشی وسایل منزل با یکی از شماره‌های منتشر شده در یکی از سایت‌ها تماس گرفتم. بابت حمل گاوصندوق از طبقه دوم بدون آسانسور، مضاف بر هزینه کلی اثاث کشی، برای هر کارگر ۲۵۰ هزار تومان دستمزد اعلام کرد که برای حمل آن چهار کارگر نیاز بود. از سویی مدیر شرکت سه ساعت زمان را برای جابه جایی وسایل اعلام کرد.

این شهروند ادامه داد:، اما کارگران با اتلاف وقت، پنج ساعت اثاث کشی را طول دادند و مبلغ بیشتری از من گرفتند. در جابه جایی اجاق گاز، یک گوشه آن را به دیوار راهرو پله‌ها زدند و وقتی معترض شدم، کارگران گفتند اثاث کشی است و این حوادث به طور طبیعی پیش می‌آید. همچنین تمام وسایل را با آسانسور به طبقه همکف منتقل و در نهایت هزینه باربری هم اخذ کردند. چرا نظارتی روی عملکرد و نرخ خودرو‌های باربری نیست؟

تخلف شرکت‌های بی نام و نشان

برای پیگیری وضعیت نرخ نامه باربری و انعکاس گلایه شهروندان به سراغ رئیس اتحادیه حمل ونقل درون شهری مشهد می‌رویم. خلیل دانش عدالت با بیان اینکه نرخ نامه این اتحادیه را کمیسیون نظارت اداره کل صمت استان تأیید کرده است، توضیح می‌دهد: این نرخ نامه را به شرکت‌های باربری اعلام کرده ایم. در باربری‌های مجاز عمدتا مشکلی وجود ندارد، اما اغلب گلایه‌های مردمی بابت باربری‌های غیرقانونی است که تابع نرخ نامه اتحادیه نیستند.

او ادامه می‌دهد: در برخی شرکت‌ها هم تخلفات نرخ نامه‌ای وجود دارد، اما به شدت تخلفات باربری‌های غیرمجاز در فضای مجازی نیست. نرخ اجاره خاور برای سه ساعت اول، ۴۲۰ هزار تومان و برای هر ساعت اضافه ۷۰ هزار تومان است، همچنین نرخ هر ساعت کارگر بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است. به طور معمول اجاره یک خاور برای سه ساعت و چهار کارگر، یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

رئیس اتحادیه حمل ونقل درون شهری مشهد ادامه می‌دهد: نرخ اجاره وانت‌های مزدا و پیکان برای دو ساعت اول، ۱۳۰ هزار تومان و هزینه هر ساعت اضافی ۳۰ هزار تومان است. همچنین نرخ اجاره وانت نیسان برای دو ساعت اول، ۱۸۰ هزار تومان و هزینه هر ساعت اضافی ۴۰ هزار تومان است.

دانش عدالت درباره نحوه شکایت شهروندان از شرکت‌های متخلف می‌گوید: شهروندان می‌توانند هر گونه تخلفی را با شماره تماس اتحادیه ۳۶۰۳۴۰۷۰ اطلاع دهند و شکایت خود را مطرح کنند، آدرس اتحادیه بین سیدرضی ۴۴ و ۴۶ است. در برخی موارد شکایت از باربری‌هایی که شماره خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند رسیدگی می‌کنیم.

نبود مجوز، نرخ‌نامه و دریافت مبالغ هنگفت، اصلی‌ترین گلایه‌های شهروندان از باربری‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->