۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید برای رفع خستگی این غذا‌ها را بخورید دبیر کل خانه کارگر: دربرابر هر تصمیمی که بوی مقابله با امنیت شغلی بدهد، خواهیم ایستاد
سرخط خبرها

ماجرای گردشگرانی که پس از ۳ روز سرگردانی در دره «بفره»، نجات یافتند

  • کد خبر: ۱۷۹۲۹۲
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
ماجرای گردشگرانی که پس از ۳ روز سرگردانی در دره «بفره»، نجات یافتند
گردشگرانی که در دره‌ای به عمق ۶۵ متر گرفتار شده بودند، پس از ۳ روز نجات یافتند.

به گزارش شهرآرانیوز گردشگرانی که روز شنبه در دره صعب‌العبور روستای ساروق سبزوار گرفتار شده بودند، پس از سه روز با کمک نیرو‌های امدادی از مرگ حتمی نجات یافتند. در روز‌های گذشته، اوضاع جوّی مساعد نبود و بالگرد هلال‌احمر هم که برای نجات این افراد به پرواز درآمده بود، نتوانست کمکی کند. امدادگران آتش‌نشانی و هلال احمر، دیروز در یک عملیات نفس‌گیر و طولانیِ زمینی، این افراد را از دره ۶۵ متری «بفره» بالا کشیدند.

دره صعب‌العبوری که محل تأمین آب شهرستان سبزوار است و تاکنون حوادث این‌چنینی بسیار به خود دیده است، اما باز هم طبیعت‌گردان برای دیدن آبشار و چشمه‌های بکر این دره، مفتون می‌شوند و بدون تجهیزات ایمنی لازم و شناخت کافی از دره، پایین می‌روند. اما پایین‌رفتن از دره بفره به دست خودشان است و چگونگی بازگشتشان دیگر معلوم نیست.

شنبه: تقاضای کمک

محسن ذاکریان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، درباره جزئیات این حادثه به شهرآرا گفت: روز شنبه ساعت ۱۴:۲۰، با درخواست کمک از سوی نیرو‌های پلیس و خانواده چند گردشگر مفقودشده، گروه‌های امداد و نجات کوهستان هلال‌احمر شهرستان سبزوار، به محدوده روستای ساروق که این افراد در آنجا گرفتار شده بودند، اعزام شدند.

وی افزود: این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور در مسیر جاده سبزوار به داورزن و شاهرود واقع شده و محل پیمایش کوهنوردان حرفه‌ای است؛ اما متأسفانه هر چند ماه یک‌بار گردشگران و افراد غیرحرفه‌ای که به پیمایش در این دره می‌پردازند، در هنگام خروج دچار مشکل و دست به دامان نیرو‌های امدادی می‌شوند.

این پنج نفر هم طبیعت‌گرد بودند و برای یک پیمایش معمولی وارد دره شده بودند. آن‌ها تجهیزات ایمنی کافی همراهشان نداشتند. به همین دلیل هنگام خروج از دره، دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند خود را بالا بکشند. گوشی‌های همراه آن‌ها نیز آنتن نمی‌دهد و امکان برقراری تماس برای کمک را هم از دست می‌دهند و کاملا ناامید می‌شوند.

ذاکریان ادامه داد: بالاخره پس از چند ساعت، یکی از طبیعت‌گردان که قدرت بدنی بیشتری نسبت به بقیه دارد، تصمیم می‌گیرد خود را از دره بالا بکشد و دوستانش را نجات دهد. او خود را به محلی می‌رساند که آنتن می‌دهد و با خانواده خود، پلیس و هلال‌احمر تماس می‌گیرد و محل مفقودی را اعلام و درخواست کمک می‌کند. اما این فرد دوباره برای رسیدن به همراهانش از دره پایین می‌رود و ارتباطش با گروه امداد هلال‌احمر قطع می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی بیان کرد: نیرو‌های ما پس از دریافت این تماس، کمتر از دوساعت بعد، خود را به نزدیکی محل می‌رسانند، ولی متأسفانه به‌دلیل نداشتن موقعیت مکانی به گم‌شده‌ها دسترسی پیدا نمی‌کنند و هوا تاریک و عملیات به روز بعد موکول می‌شود.

یکشنبه: فرستادن غذا داخل دره

روز یکشنبه سرانجام نیرو‌های نجات از کوهستان هلال‌احمر، پس از سه ساعت پیمایش، منطقه‌ای را که این افراد در آن گرفتار شده بودند، ردیابی می‌کنند. اما بعد مشکل دیگری پیش می‌آید. ذاکریان دراین‌باره گفت: این گردشگران که ساعت‌هاست چیزی نخورده و احساس خستگی و ناتوانی می‌کنند، برای نجات جان خود و پیداکردن راه خروج، شروع به پیمایش مسیر می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که دوباره محل استقرار آن‌ها را از دست بدهیم. دراین‌بین، بالگرد هلال‌احمر هم برای کمک به منطقه به پرواز درمی‌آید؛ اما به دلیل وزش باد شدید و امکان سقوط نمی‌تواند فرود بیاید و برمی‌گردد.

او افزود: امدادرسانان ما فقط می‌توانند با ردیابی منطقه جدیدی که این افراد در آن متوقف شده بودند، با کمک طناب و تجهیزات، مایحتاج لازم مثل آب، غذا و لوازم بهداشتی را به داخل دره و به دست این افراد برسانند.

دوشنبه: نجات با طناب

بدین‌ترتیب یک روز دیگر هم می‌گذرد و هنوز گردشگران، پایین دره در انتظار کمک هستند. حالا، اما غذا به آن‌ها رسیده و با توان بدنی جدید، امید بیشتری برای زنده‌ماندن دارند. مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی بیان کرد: تنها راه پیش روی ما، استقرار چند گروه امداد به محدوده موردنظر در روستای ساروق بود؛ بنابراین هفت امدادرسان هلال‌احمر و چهارآتش‌نشان، در ارتفاعات دره بفره مستقر شدند و از ۱۰ نیروی بومی هم که این منطقه را به‌خوبی می‌شناختند، کمک گرفته شد.

عملیات جدید، سحرگاه روز یکشنبه شروع می‌شود. ذاکریان افزود: از ساعت ۵ صبح عملیات ما آغاز شد و امدادگران هلال‌احمر و آتش‌نشانی با فرستادن طناب به پایین دره، یکی‌یکی گردشگران را بالا کشیدند. ساعت به یک‌ظهر می‌رسد که هر پنج نفر بالای دره هستند و از مرگ حتمی نجات‌یافته‌اند. آن‌ها به همراه ۲۱ نیروی امدادی، مسیری پاکوب را تا رسیدن به منطقه امنی که خانواده‌های نگرانشان منتظر آن‌ها بودند، طی کردند. درحالی‌که به‌دلیل رسیدن تغذیه، حال مساعدی داشتند و فقط دچار خستگی بودند.

نکات ایمنی در کوهستان

ذاکریان، اما چند نکته ایمنی را دررابطه‌با حوادث گرفتاری در دره و کوهستان یادآور شد. وی گفت: باتوجه‌به اینکه استان ما به‌دلیل وجود رشته‌کوه‌های مختلف، بسترساز حوادث کوهستان است، افراد از عزیمت انفرادی به کوهستان خودداری کنند. حتما اندوخته غذایی برای تأمین یک تا دو روز همراه خود داشته باشند.

قبل از عزیمت، خانواده و آشنایانشان را از محل دقیق پیمایش و کمپ خود مطلع کنند. امکانات اولیه مختصر مثل شارژر گوشی و لوازم موردنیاز بهداشتی و درمانی همراهشان داشته باشند. نکته مهم دیگر این است که وقتی در محلی مصدوم شدند، بیشتر از اینکه انرژی‌شان را صرف بازگشت کنند، در محل بمانند و برای برقراری تماس با نیرو‌های امدادرسان تلاش کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->