زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید
سرخط خبرها

گشایش قفل زندان بدهکاران مالی با کلید هیئت‌های عزاداری

  • کد خبر: ۱۸۰۳۳۰
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
گشایش قفل زندان بدهکاران مالی با کلید هیئت‌های عزاداری
رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور گفت: در ماه محرم امسال با مشارکت هیئت‌های مختلف مذهبی، زمینه آزادی ۷۶۵ زندانی شیفته و بعضاً خادم قدیمی امام حسین(ع) با رقم بدهی ۱۱ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال فراهم شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید اسدالله جولایی؛ رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در نشست خبری امروز دوشنبه ۳۰ مرداد گفت: از شروع فعالیت ستاد دیه کشور در رمضان سال ۱۳۶۹ تا به امروز حدود ۱۶۰ هزار زندانی غیرعمد از بند زندان رهایی یافته‌اند که تحقق این توفیق با همیاری مسئولان ادوار مختلف و همراهی خیرین میسر شده است.

وی افزود: به دنبال همین سابقه درخشان در ۵ ماه اول امسال هم تعداد ۳ هزار و ۲۷۴ زندانی جرایم غیرعمد از بند حبس رهایی یافته‌اند که از ۳ هزار و ۱۴۲ زندانی مرد و ۱۳۲ محکوم زن بودند.

جولایی با بیان اینکه طلبکاران در خط مقدم برای آزادی زندانیان غیرعمد قرار دارند، گفت: مبلغ بدهی این زندانیان رقمی حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در فرآیند رسیدگی با تلاش شبانه‌روزی کمیته‌های صلح و سازش تا میزان ۲۳ درصد محکومٌ‌به از سوی شکات و اولیای دم گذشت شد همچنین حدود ۹۸ درصد زندانیان آزاد شده محکومیت‌های مالی (بدهکاران مالی، مهریه و نفقه) بوده‌اند.

وی ادامه داد: از ۳ هزار و ۲۷۴ زندانی آزاد شده، ۱۲ نفر از زندانیان حوادث رانندگی، ۲۳ نفر زندانیان حوادث کارگاهی، ۲۳ نفر محکومیت‌های شبه‌عمد، ۲۰۲۵ نفر بدهکاران مالی، ۹۲۳ نفر بدهکاران مهریه و ۲۳۹ نفر بدهکاران نفقه بوده‌اند.

جولایی ادامه داد: پس از تصویب و دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ خوشبختانه آمار بدهکاران دیه‌های فوتی و جرحی ناشی از حوادث رانندگی، کاهش بسیار محسوسی داشته است.

وی سپس با بیان اینکه مقام معظم رهبری حامی همیشگی ستاد دیه بوده و هستند، گفت: اولین چراغ جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد امسال نیز با کمک ۱۵ میلیارد ریالی رهبر انقلاب روشن شد.

جولایی ادامه داد: به غیر از لطف معظم‌له در سفر‌های استانی به کرمانشاه و خراسان شمالی و البته ایجاد درگاه خاص ستاد دیه در بخش پرداخت وجوهات شرعی پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری، از ابتدای تأسیس ستاد دیه رهبر فرزانه نظام ضمن حمایت معنوی از فعالیت‌های خداپسندانه این نهاد مردمی با اهدای مبلغی معادل ۱۵۸ میلیارد ریال، زمینه آزادی نزدیک به ۲ هزار زندانی نیازمند واجد شرایط را فراهم کرده‌اند.

رئیس ستاد دیه کشور در ادامه درباره آمار زندانیان غیرعمد در کشور گفت: هم‌اکنون ۱۲ هزار و ۶۵۰ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم که از این جمع تعداد ۴۵۸ نفر زن و ۱۲ هزار و ۱۸۱ نفر مرد هستند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۲ هزار و ۶۵۰ زندانی غیرعمد، زندانیان حوادث رانندگی ۱۰۸ نفر، زندانیان حوادث کارگاهی ۴۱ نفر، محکومیت‌های شبه عمد ۹۹ نفر و محکومیت‌های مالی ۹ هزار و ۹۵۱ نفر، بدهکاران مهریه ۲ هزار و ۲۴۴ نفر و بدهکاران نفقه ۱۸۳ نفر بوده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه محرم، ماه احیای جان و ماه رحمت برای زندانیان غیرعمد است، گفت: شیوع کرونا با همه تلخی‌های خود عامل بسط بسیاری از سنت‌های حسنه مانند تخصیص هزینه مربوط به آیین‌های ترحیم اموات به ستاد دیه و به‌طور ویژه اختصاص کل یا بخشی از نذورات حسینی (اطعام و احسان) به امر پرفضیلت آزادی زندانیان غیرعمد شد.

رئیس ستاد دیه کشور اضافه کرد: با فروکش کردن این بحران طبق نظر همکاران ستادی پیش‌بینی می‌شد این منابع ارزشمند و صددرصد مردمی فروکش کند، اما پس از کنترل نسبی شرایط حادث شده بعد از اپیدمی، خوشبختانه بسیاری از اعضای تکایا و حسینیه‌ها با دغدغه حل معضلات امت اسلامی محرم امسال در سایه همدلی طبقات مختلف اجتماعی و کثرت برنامه‌های دایر بر تعظیم شعائر، امسال در کنار اقامه عزا برای سیدالشهدا (ع) در حوزه حمایت از زندانیان نیازمند تحت حمایت ستاد دیه نیز درخشان ظاهر شدند.

وی ادامه داد: در ماه محرم برنامه بسیاری از هیئت‌های بزرگ مذهبی علاوه بر خودسازی عاشقان اباعبدالله (ع) در اصلاح معضلات اجتماعی نیز بسیار چشمگیر بود و مراکزی، چون حسینیه اعظم امام مجتبی (ع) در تهران، هیئت بزرگ علی ابن ابی طالب (ع) در اردبیل، خیریه دانشگاه صنعتی شریف و اعضای حسینیه امیرچخماق یزد در قالب برنامه‌ها و آیین‌هایی، چون «طبق‌گردانی»، «شاخسِی»، «تعزیه» و «نخل‌برداری» زمینه آزادی ۷۶۵ زندانی شیفته و بعضاً خادم قدیمی امام حسین (ع) را با رقم بدهی ۱۱ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال فراهم کردند دکه ۳۳ زندانی زن و ۷۳۲ زندانی مرد بودند.

جولایی در ادامه ضمن دعوت از خیرین برای پیوستن به پویش آزادی زندانیان غیرعمد تا اربعین گفت: در ایام باقیمانده در ماه صفر، آحاد مردم از هر طیف و گرایشی، تحت لوای واحدی با شعار «هر هیئت، آزادی یک زندانی غیرعمد» که در هر استان با عناوین اختصاصی مانند «طرح سفینه النجات در خوزستان»، «نذر حریت در کرمان» یا «نذر رهایی در خراسان رضوی» پیگیری و اجرا می‌شود، می‌توانند ضمن تغییر احوال خود به سهم و توان مالی خود در حل مشکلات آزادی زندانیان غیربزهکار نیز نقش‌آفرین باشند.

وی افزود: هموطنان عزیزی که تا به امروز از این فیض محروم بوده یا تمایل مشارکت مجدد در پیوستن به پویش مردمی ویژه عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) را دارند، می‌توانند برای مشارکت در پویش «به برکت این بیرق» که از ابتدای محرم‌الحرام با هدف آزادی حداکثری ۳۸۰۰ بدهکار مالی تشکیل شده و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت، با مراجعه به پایگاه ستاد دیه کشور به نشانی www.ipro.ir به‌صورت آنلاین یا با استفاده از شماره کارت و حساب‌های درج شده در صفحه مذکور نسبت به اهدای مبالغ خود برای این منظور اقدام کنند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در ادامه با درخواست از بانک‌ها گفت: از بانک‌های عامل برای اختصاص ۵ درصد از ۲ درصد جوایز قرض‌الحسنه بانک به امر آزادسازی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد تقاضا داریم نسبت به تعهدات خود عامل باشند.

جولایی اظهار کرد: در یکی از گزارش‌های حضوری محضر حضرت آقا گفتم سال قبل این تعداد زندانی آزاد شدند و این مبلغ را از طلبکاران گذشت گرفتیم. تشویق کردند و از هر عزیزی که یاور ستاد دیه بوده است، تشکر کردند.

وی تأکید کرد: ستاد دیه، مردمی است و مردم عزیز از همان سال ۶۹ تا الان از همه اقشار کمک کردند، از جمله آقای محسن چاووشی، هنرمند کشورمان که با اخلاص به ستاد دیه کمک کرده‌اند و البته سایر هنرمندان هم با آن‌ها در ارتباط هستند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ به بعد نمایندگان مجلس در بودجه کشور مبلغی را به ستاد دیه برای کمک قرار دادند و همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه که برای سال جاری ۵ هزار میلیارد ریال است را پیش‌بینی کردند. بانک‌های صادرات، ملی، ملت و تجارت، بانک‌های عامل برای ارائه این تسهیلات هستند.

جولایی ادامه داد: نمایندگان ادوار مجلس در اصلاح قانون بیمه شخص ثالث ما را کمک کردند تا این سند افتخار برای ستاد دیه و مجلس به همه امت تقدیم شود.

جولایی در پایان یادآور شد: ستاد دیه همچنین پیگیری پنج ساله‌ای برای اصلاح قانون چک داشت و امروز جای ۹۲ درصد با ۸ درصد عوض شد و اگر ۹۲ درصد چک‌ها قبل از تصویب این قانون برگشتی بودند، الان میزان چک‌های وصولی ۹۰/۲ درصد است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->