«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

آخرین وضعیت پروژه آزادراه «حرم تا حرم» | گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد

  • کد خبر: ۱۸۵۱۴۶
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
آخرین وضعیت پروژه آزادراه «حرم تا حرم» | گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد
با وجود دستور‌های چندباره رئیس‌جمهور برای تکمیل آزادراه، گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس‌جمهور درحالی در سفر اخیرش به مشهد معاون اجرایی‌اش را به پیگیری زمان‌بندی پروژه «آزادراه حرم تا حرم» به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم مسیر زیارت امام‌رضا (ع) مکلف کرد که این پروژه باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی پارسال به اتمام می‌رسید. پیرپروژه‌ای مانند این طرح ملی بیشتر از آنکه به مأمور پیگیری برای زمان‌بندی نیاز داشته باشد، تشنه اعتباراتی است که از پایتخت یا تخصیص نمی‌یابد یا تزریق قطره‌چکانی‌اش دردی از یک پروژه زخم‌خورده دوا نمی‌کند.

در فروردین پارسال هم در جریان نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان‌رضوی، پای این طرح در کنار چندین طرح ملی و استانی دیگر به تونل وعده و وعید‌های اعتباری مسئولان باز شد و با این حال تا امروز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است. صحبت آن روز‌ها جان‌گرفتن دوباره آزادراه حرم تا حرم از محل تهاتر نفت بود، اما دولت همان پارسال آب پاکی را روی دست مشهدی‌ها ریخت و با اختصاص فقط ۱۲۰ میلیارد تومان برای این طرح ملی در بودجه سالانه کشور، با زبان بی‌زبانی گفت که اهتمامی برای پایان‌یافتن این پروژه سیزده‌سال روی زمین‌مانده ندارد.

اما نکته جالب اینجاست که چند روز پیش از سفر رئیس‌جمهور به مشهد، معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی از لزوم بازطراحی تأمین منابع مالی این طرح به‌دلیل نارسایی‌های اعتباری آن خبر داده و گفته بود که این درخواست را به نهاد ریاست‌جمهوری ارسال کرده است.
جواد خدایی این را هم به خبرنگار ما گفته بود که «قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) با توجه به وضعیت اقتصادی امروز، ۷۰‌درصد تأمین اعتبار پروژه از سوی خود را درصد زیادی دانسته است.» گویا قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) خواهان کاهش سهم سرمایه‌گذاری‌اش در این پیرپروژه است و به نظر می‌رسد این خواسته قرارگاه در درخواست استان برای بازطراحی تأمین منابع مالی پروژه نیز بی‌‎تأثیر نبوده است.

۲۲۳ کیلومتر از این آزادراه باید در جغرافیای خراسان‌رضوی ساخته شود که تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و به گفته مسئولان کنونی خراسان‌رضوی، دلیلش هم این بوده که در اولویت پیگیری مسئولان پیشین استان نبوده است. با‌این‌حال، چندی است که یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، «حرم‌تا‌حرم» را در کنار شهر فرودگاهی و قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران در صدر فهرست پروژه‌های اولویت‌دار استان گنجانده است و مسئولان استان نیز در هر فرصتی تسریع در این پروژه‌ها را از مسئولان ملی مطالبه کرده‌اند.

مطالبات استاندار از رئیس‌جمهور

آخرین‌بار نیز همین چند روز پیش بود که نظری حضور رئیس‌جمهور را در مشهد برای بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به زائران رضوی در دهه پایانی ماه صفر مغتنم دانست و در جلسه دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران که البته بدون دعوت از خبرنگاران برگزار شد، از آیت‌ا... رئیسی درخواست کرد که پروژه‌های قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، آزادراه حرم‌تا‌حرم و شهر فرودگاهی که لازمه توسعه خدمات حمل‌و‌نقلی به زائران و پیشرفت شهر مشهد است، سرعت بگیرد.
نظری با طرح سه درخواست مهم از رئیس‌جمهور تأکید کرد: قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، آزادراه حرم‌تا‌حرم و شهر فرودگاهی برای شهر مشهد بسیار مهم است و درخواست هماهنگی‌های بیشتر ملی، اختصاص بودجه لازم و تسریع در این پروژه‌ها را داریم.

آزادراه حرم تا حرم که مهر ماه سال ۱۳۸۹ کلنگش بر زمین خورد تا حلقه وصل حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد و حرم مطهر خواهرشان، حضرت معصومه (س) در قم باشد، البته در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هم مورد بی‌مهری بودجه‌ای قرار گرفت و آورده این پروژه ملی‌برای شهر و‌دیار سلطان خراسان تاکنون فقط یک نام بوده است.
حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که مأموریت معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای احیای این آزادراه مهم به چه اندازه به تصمیمی واقع‌گرایانه برای تخصیص اعتبارات درخور به این پروژه منجر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->