ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دفاع مقدس و شاهکارهای ماندگار جنگی فرزندان ایران

  • کد خبر: ۱۸۵۵۱۰
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
دفاع مقدس و شاهکارهای ماندگار جنگی فرزندان ایران
عملیاتِ اچ۳، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از آن به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود.

ما در جنگ، خالق شاهکار‌هایی بودیم که در جهان بی نظیر است. این یک ادعا نیست. فرضیه‌ای است که مستند به واقعیت‌های میدانی، دنیا ثبوت آن را پذیرفته است. از جمله این شاهکار‌ها، عملیاتِ اچ ۳ است.

یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از آن به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود. به نوشته وی کی پدیا، طی این عملیات، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۸۱ (۱۵ فروردین ۱۳۶۰) پایگاه‌های هوایی اچ-۳ را در عمق ۱۰۰۰ کیلومتری عراق و در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن منهدم ساختند.

در این عملیات، به نیرو‌های ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی از نوعِ میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲، از بین رفت. از این عملیات به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

علاوه بر این نیروی هوایی ما با عملیات‌های متعدد، چون کمان ۹۹ و خلق حماسه در جنگ‌های هوایی، معرفی خلبانان تکخال در تراز یک جهانی، سرپا نگهداشتن جنگنده‌ها در اوج تحریم‌ها و. کتاب پر افتخاری دارد که هر سطرش را باید ایستاده خواند.

در زمین هم جبهه کتاب حماسه است. از میان فراوان حماسه‌ها باز به یک شاهکار توجه می‌دهیم که در دنیا بی همانند است؛ عملیات پارتیزانی فتح یک. این عملیاتِ غافلگیرانه، در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۶۵ در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک دشمن، به فرماندهی سپاه پاسداران با حضور پیشمرگه‌های کرد عراقی، انجام شد. این عملیات فوق پیچیده ۲ روز به طول انجامید. در این شاهکار رزم چریکی جهان، تأسیسات نفتی جنوب کرکوک، پالایشگاه کرکوک و نیروگاه این شهر به مراه یک پادگان نظامی، مقر منافقین و... توسط نیرو‌های سپاه و پیشمرگه‌های کردستان عراق، مورد حمله قرار گرفت و بخش‌های زیادی از این تأسیسات تخریب گردید و در حدود ۶۰۰ نفر از نیرو‌های ارتش عراق کشته یا زخمی شدند، ولی از طرف مقابل تلفاتی در برنداشت. گزارش‌ها فقط مجروح شدن ۳ رزمنده را ثبت کردند.

در دریا نیز رزم خوانان و رزم دانان به احترام قهرمانان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برمی خیزند که در "عملیاتِ مروارید"، در ۷ آذرِ ۱۳۶۹، ۵ فروند قایق موشک‌انداز عراقی کلاس اوسا و ۷ فروند شناور دیگر عراقی را غرق و ۶ فروند میگ-۲۳، یک فروند میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فرلون نیروی هوایی عراق سرنگون کردند. بدین ترتیب، رفت و آمد کشتی‌های نفت‌کش و تجاری برای عراق در زمان جنگ- که نقش اساسی و تعیین‌کننده داشت-ناممکن شد. از آن سو، ۹۰ درصد از صادرات و واردات ایران که از طریق دریا بود با پیروزی نیروی دریایی ایران و سیادت دریایی ایران در خلیج فارس، برقرار ماند.

باری ما در جنگ اگر چه تنها بودیم در برابر کشوری که از سوی ۸۳ کشور جهان حمایت می‌شد، اما با توکل برخدا و به همت فرزندان وطنشاهکار‌های فراوان خلق کردیم و از دل شکستی که برای ما طراحی کردند به پیروزی رسیدیم. چه پیروزیی از این بالاتر که دشمن به هیچ کدام از برنامه‌های خود نرسید، اما ما با دفع شر دشمن، سرفراز ماندیم؟ بله ما حماسه خلق کردیم.

امروز هم با تبیین آن برای نسل امروز، غرور ایرانی و انقلابی خود را باید چنان احیا کنیم تا بمیرد هرکه نمی‌تواند عظمت ایران را ببیند...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->