به گزارش شهرآرانیوز، در تریبون مردمی این هفته شهرآرا به سراغ شهروندان ساکن در محله رضاییه میرویم تا از نزدیک با اهالی گفتگو کنیم. محله رضاییه تبدیل به جزیره شده است؛ این جمله را هر شهروندی که در این تریبون حضور دارد بر زبان میآورد. اهالی میگویند طی سالهای اخیر بارها نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی و اعضای ادوار مختلف شورای اسلامی شهر به این محله آمده اند و پای گلایههای مردم نشسته اند، اما هیچ کدام فایده ملموسی برای اهالی نداشته است. حالا چند وقتی است که پای معتادان به دیوارههای محصور شده خط راه آهن باز شده است و شبها از لابه لای دیوارها به داخل محله میآیند و اقلام خودروهای اهالی را به سرقت میبرند.
رئیس شورای اجتماعی محله با بیان اینکه همه اهالی محله رضاییه از بن بست بودن محله به دلیل وجود ریل راه آهن گلایهمند هستند، توضیح میدهد: مسئولان در پاسخی که به شهروندان داده اند، گفته اند طی سالهای آینده ریل جمع آوری میشود و زمان مشخصی نداده اند. اهالی از شهرداری تقاضا داشتند که با انجام طرح مطالعاتی زیرگذر خودرو ایجاد شود که به محله سجادیه دسترسی پیدا کنند یا اینکه از آن سمت دیگر با ایجاد مسیری از بوستان وحدت، دسترسی خیابان یا پل به بولوار شهدای زینبیون ایجاد شود.
برای مشاهده وضعیت دور محله گشتی میزنیم. واقعیت همان است که شهروندان میگویند، ضلع شرقی محله کاملا به دلیل خط راه آهن بسته شده است و ورودی و خروجی مناسبی در محله نیست.
حمید صفری در ادامه از تبعات وجود خط راه آهن در مجاورت محله میگوید: همچنین ساکنان از نداشتن خروجی و ورودی مناسب در محله گلایه دارند. قبلا ورودی محله از وحدت ۱۲ بوده است که به دلیل احداث مجتمع قضایی دادگستری با ایجاد ورود ممنوع، امکان خروج از محله میسر نیست و باید از کوچههای ده متری برای خروجی استفاده کنیم که همین نیز مشکل است و بابت همین، سازمان اتوبوس رانی، ون یا مینی بوس را از داخل محله جمع آوری کرد، چون امکان خروج چنین وسایل نقلیهای از محله وجود ندارد. حداقل از یک قسمت بوستان ارغوان برای ایجاد دسترسی جدید ورود و خروجی محله احداث شود. وسایل نقلیه امدادی در زمان حادثه نیز دچار مشکل شده اند.
در ادامه تریبون مردمی، به سمت بوستان رضاییه میرویم. علی اصغر زارع زاده، یکی از ساکنان قدیمی محله بیان میکند: بوستان رضاییه وضعیت روشنایی مناسبی ندارد و معتادان شبها پشت سرویس بهداشتی تجمع میکنند. شهروندان از شهرداری منطقه ۵ درخواست دارند به وضعیت نامناسب پارک رسیدگی کند.
سپس حسین سلطانی از دیگر ساکنان محله درباره دیوارهای محصورکننده محله به دلیل خط راه آهن توضیح میدهد: در مسیر ریل راه آهن و پشت دیوارهای خط راه آهن مملو از معتادانی است که شبها وارد محله میشوند و به سرقت در محله اقدام میکنند. او ادامه میدهد: دقیقا محدودهای که زائران سوار بر قطار از شهر خارج یا به شهر وارد میشوند با یک جمعیت زیاد معتاد در کنار دیوارها روبه رو میشوند، قبلا پلیس در مسیر ریل گشت میزد. حضور معتادان چنان زیاد شد که دیگر پلیس هم این مشکل را رها کرد.
این شهروند در ادامه مشکلات محله میگوید: شهروندان خیابان امت ۴ از ایجاد گرد و خاک (آلودگی هوا) و آلودگی صوتی زمین بزرگ شرکت خدمات مهندسی ابنیه فنی راه آهن گلایهمند هستند. شرکت راه آهن از اقدامات عمرانی در مجاورت منازل مسکونی خودداری کند.
برای پیگیری وضعیت چرایی عملی نشدن وعدهها برای انتقال ایستگاه راه آهن به خارج شهر یا احداث مسیرهایی برای خروج محله از بن بست، به سراغ سرپرست شهرداری منطقه ۵ میرویم. حسن صالحی مفرد در این باره توضیح میدهد: موضوع راه آهن چندین سال از طریق شهروندان در حال پیگیری بوده است و بارها نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر به این محله آمده اند و با ساکنان گفتگو کرده اند و خروج از بن بست به اصطلاح شهروندان به جابه جایی راه آهن بستگی دارد و طرح جابه جایی راه آهن از طریق دستگاههای اجرایی بالادستی در حال پیگیری است.
او میافزاید: ظاهرا مثل شهر فرودگاهی که قرار است فرودگاه جابه جا شود برای راه آهن نیز این چنین برنامهای دارند که جابه جا شود و به بیرون شهر منتقل شود. برنامه دیگری که در حد طرح مطرح شده این است که مانند برخی خطوط راه آهن در تهران به یک طبقه زیرسطحی و به عبارتی خط راه آهن به یک سطح زیرین جابه جا شود. بدین صورت که خط راه آهن از یک نقطهای به سطح پایینتر از زمین جابه جا شود و خیابانها از طریق روگذر به یکدیگر متصل شوند.
سرپرست شهرداری منطقه ۵ بیان میکند: اگر قرار نباشد ایستگاه راه آهن جابه جا شود، شهرداری با طرح دومی موافق است و البته که همه این طرحها هزینه بر و زمان بر است.
صالحی مفرد درباره دسترسیهای محله میگوید: از بوستان وحدت به بولوار شهدای زینبیون دسترسی موجود است و نیازی به دسترسی جدید نیست. همچنین بازپیرایی بوستان رضاییه در اعتبارات سال ۱۴۰۲ لحاظ شده و اعتبار آن تخصیص پیدا کرده است و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و به تبع آن روشنایی بوستان نیز اصلاح میشود.
اما درباره حضور معتادان در کنار دیوارهای راه آهن، مسئول روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان رضوی میگوید: اداره کل راه آهن زیرگذرهای متعددی را برای عبور و مرور شهروندان از زیر خطوط راه آهن تعبیه کرده است. جمع آوری معتادان در کنار خطوط راه آهن جزو مطالبات اداره کل راه آهن استان است و دستگاههای اجرایی متعددی باید پای کار باشند. جواد معراجی فر میافزاید: ما همه مسیرها را دیوارکشی کرده ایم، اما جمع آوری معتادان در حوزه اختیارات ما نیست و البته که حضور این افراد برای تردد قطارها نیز مشکل ایجاد میکند.
مسئول روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان رضوی درباره فعالیت عمرانی در مجاورت منازل مسکونی خیابان امت ۴ بیان میکند: فعالیت عمرانی و آلودگی صوتی در آن زمین نداریم. اگر لازم باشد حضوری برویم و مشاهده کنید که فعالیتی در آنجا نداریم. در ایستگاه شهید مطهری همه موارد واردات و صادرات کالا صورت میگیرد و مسئله آلودگی هوا و صوتی در آن نقطه یک سوءتفاهم است.