سرخط خبرها

رونمایی از ۶ اثر ادبی نویسندگان افغانستانی در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۵۹۷۱
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
رونمایی از ۶ اثر ادبی نویسندگان افغانستانی در مشهد
به همت موسسه فرهنگی در دری و در مراسمی با عنوان «زخم بنفشه ها» از ۶ اثر ادبی نویسندگان افغانستانی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در مراسمی با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان افغانستانی مقیم ایران با عنوان «زخم بنفشه ها»، از ۶ اثر ادبی شامل کتاب‌های شعر و داستان نویسندگان افغانستانی در مشهد رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم که به همت موسسه فرهنگی در دری برگزار شد، «محمدکاظم کاظمی» شاعر و نویسنده اهل افغانستان و عضو وابستۀ غیرایرانی شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گزارشی به شکل گیری جریان ادبی «در دری» در مشهد اشاره کرد و گفت: آغاز فعالیت این جریان به اواسط دهه ۷۰ باز می‌گردد که با آغاز به کار فصلنامه در دری، دفتر این فصلنامه به کانون تجمع فرهنگیان افغانستانی‌های مهاجر در زمینه‌های مختلف فرهنگی تبدیل شد و محافل مختلف ادبی و هنری در آن شکل گرفت.

وی افزود: این فصلنامه از موفق‌ترین فصلنامه‌های فرهنگی افغانستان بود که در مدت حدود ۳ دهه فعالیت به کانونی برای فعالیت‌های فرهنگی مهاجران تبدیل شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: تداوم این فعالیت‌ها و برگزاری جلسات ثابت، منجر به شکل گیری نسلی از اهالی هنر حول این مجموعه شد و از اویل دهه ۸۰ شاعران و نویسندگان جوان نیز به این مجموعه گرایش پیدا کردند و کم کم به شعرا و نویسندگان مطرح مهاجر مبدل شدند.

 وی تاکید کرد: تداوم فعالیت ها، اصل بودن فعالیت‌های فرهنگی و هنری بر اساس ضرورت این فعالیت‌ها و استقلال و عدم گرایش به دولت‌های مختلفی که در کشور افغانستان شکل گرفت، از جمله شاخص‌های موفقیت این مجموعه بوده است که در نهایت در اواخر دهه ۸۰ مجموعه قابل توجهی از اشعار و داستان‌های شاعران برخاسته در این سال‌ها نیز منتشر شد.

به مقاومت فرهنگی نیاز داریم

کاظمی با اشاره به برخی از مشکلات و محدودیت‌های گسترش زبان و ادبیات فارسی سال‌های اخیر کشور افغانستان، ابراز امیدواری کرد که این روند رشد و تکثیر شاعران و نویسندگان در بین مهاجران افغانستانی، به عنوان یک مقاومت فرهنگی تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما با توجه به مسائل ۲ سال اخیر کشور افغانستان، به این مقاومت فرهنگی بیشتر نیاز داریم.  

در ادامه این مراسم «صالح محمد خلیق» نویسنده، پژوهشگر، مترجم و روزنامه‌نویس افغانستانی و رئیس سابق ادارۀ فرهنگ استان بلخ افغانستان نیز که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور پیدا کرده بود نیز به تشریح وضعیت فرهنگی حال حاضر ولایت بلخ افغانستان پرداخت و گفت: در شرایط کنونی هم با وجود مشکلات، در این ولایت انجمن نویسندگان بلخ به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نشست‌های ادبی و نقد شعر نیز همچنان برگزار می‌شود. علاوه بر این، خوانش متون کهن ادبی مانند شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی نیز برقرار است و بنا بر آن است که بیدل خوانی و گلستان خوانی نیز با همکاری اساتید دانشگاه بلخ در کنار آن شکل بگیرد.

وی افزود: علاوه بر این موضوع رونمایی کتاب نیز جریان دارد و پاسداشت شخصیت‌های فرهنگی معاصر و گذشته نیز همچنان برقرار است.

خلیق در ادامه به وجود محدودیت برای بانوان برای شرکت در جلسات ادبی و دانشگاه‌ها و مکتب‌ها نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری مجالس و محافل فرهنگی پس از انجام مکاتبات اداری با نهاد‌های مربوط صورت می‌گیرد. چاپ و نشر کتاب نیز جریان دارد و حتی محافلی مانند شب یلدا نیز با حضور مسئولان طالبان برگزار شده است.  

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، تلاش کرده ایم سنگر پاسداشت فرهنگ را رها نکنیم و ادامه دهنده راه بزرگان فرهنگ و ادب در ولایت بلخ باشیم.

رونمایی از ۶ اثر فرهنگی و ادبی

گفتنی است در این مراسم از ۶ کتاب شامل رمان «بیگانگان» نوشته «حسین حیدربیگی»، مجموعه شعر کلاسیک «شهریاری و شتربانی» نوشته «سید ابوطالب مظفری»، مجموعه داستان «سال‌های سیاه» نوشته «سید حسین فاطمی»، مجموعه داستان «خر قبرسی» نوشته «فاطمه خاوری»، مجموعه شعر آزاد «بابای آدم و گنجشک‌های جنوب» نوشته مشترک «نرگس حسینی» و «منصوره خلیلی» و مجموعه شعر آزاد «تنباکوی تلخ وطنی» نوشته «سید ابوطالب مظفری» نیز با حضور صاحبان این آثار، رونمایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->