تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قالیباف: بریکس، تحریم‌های بانکی ایران را مرتفع می‌کند

  • کد خبر: ۱۸۶۳۵۹
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
قالیباف: بریکس، تحریم‌های بانکی ایران را مرتفع می‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران با عضویت در شبکه ارتباطات مالی بین بانکی بریکس (سوئیفت) تا حدود زیادی قادر خواهد بود تحریم‌های بانکی کشورمان را که موجب کاهش ارتباطات با بانک های دنیا شده است، به تدریج مرتفع کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سفر به ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی و شرکت در نهمین اجلاس پارلمانی بریکس در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: در این سفر فرصت‌های بسیار خوبی در ابعاد مختلف فراهم شد، یکی از مهمترین ابعاد سفر، بررسی ظرفیت‌های اقتصادی بریکس بود چرا که اعضای این گروه، ظرفیت اقتصادی و تولیدی زیادی با حضور اعضای مؤسس و ۶ کشور جدید دارد و قدرت اقتصادی بزرگی محسوب می‌شود که می‌تواند بازار ارزی مشترک ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین بانک توسعه جدید با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شکل گرفته و فعالیت می‌کند و بیش از ۵۰ پروژه در دست اجرا دارد و لذا بریکس یک قدرت اقتصادی قوی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای ساختار اقتصادی در این سال‌های طولانی از آغاز تشکیل بریکس فراهم شده است، افزود: یکی از مهمترین ساختار‌ها موضوع ارتباطات مالی بین بانکی است که اصطلاح فنی آن سوئیفت است، موضوعی که آمریکا ما را تحریم کرده و عملاً بانک‌های کشورمان با مشکلات روبرو شده اند و زمینه ارتباط آن‌ها با بانک‌های دنیا فراهم نیست.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در بریکس شبکه‌ای راه اندازی شده و ما نیز عضو آن شده ایم تا به تدریج شاهد رفع مشکلات در این بخش باشیم، گفت: کشور‌هایی نظیر روسیه، هند، چین، عربستان، مصر و امارات عضو بریکس هستند و این ظرفیت بسیار خوبی را فراهم کرده و امید است مجلس و دولت از این ظرفیت بزرگ به منظور خنثی سازی تحریم‌ها در عرصه بین المللی و سیاست خارجی بهره ببرند.

قالیباف عنوان کرد: برداشت دقیق من از این سفر و دیدار‌ها و ملاقات این بود که فرصت بزرگی در مسیر موفقیت برای توسعه مسائل اقتصادی در سطح منطقه و جهان فراهم شده است و فشار‌های تحریم را می‌توانیم از این مسیر حل و فصل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ویژگی بریکس در عرصه بین المللی این است که همه کشور‌های عضو گفتمان واحدی دارند و همه آن‌ها متفق القول هستند که باید با چند کشوری که عملاً سازمان ملل را برای رسیدن به اهداف خود اداره و اهداف خود را دنبال می‌کنند و همچنین با نگاه یکجانبه گرایی، مقابله کرد و باید کشور‌های دیگر در نظم جدیدی که در حال شکل گیری است، ایفای نقش کنند.

قالیباف به نشست دوجانبه با رئیس مجلس آفریقای جنوبی هم اشاره کرد و افزود: در این نشست در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی بحث و تبادل نظر شد.

وی یادآورشد: پالایشگاه‌هایی از گذشته و در زمان آپارتاید، در این کشور وجود داشته، اکنون این فرصت فراهم است تا در صادرات نفت و راه اندازی پالایشگاه‌ها همکاری کنیم. آفریقای جنوبی کشوری صنعتی است و می‌توانیم در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی ارتباطات نزدیکی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور کشورمان در آینده نزدیک به آفریقای جنوبی امید است سطح کمیسیون مشترک اقتصادی را ارتقاء دهیم چرا که هم فرصت مناسبی برای ارتقای ارتباط دو جانبه ما با آفریقای جنوبی فراهم شده و هم همکاری در سطح بریکس از فرصت‌هایی است که می‌تواند به توسعه همکاری‌ها با سایر اعضا از جمله آفریقا بینجامد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در پاسخ به دعوت رئیس پارلمان آفریقای جنوبی در رأس هیأت پارلمانی طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۵ و ۶ مهر ماه جاری سفری دو روزه به آفریقای جنوبی برای شرکت در نهمین نشست مجمع پارلمانی بریکس داشت، با همتایان خود در آفریقای جنوبی، مصر، امارات و نامیبیا دیدار و گفتگو کرد.

همچنین خانم تاندی مودیسه وزیر دفاع آفریقای جنوبی و رئیس سابق پارلمان این کشور با حضور در محل قالیباف با وی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بازدیدی از موزه آپارتاید در ژوهانسبورگ و نهایتا پنج شنبه شب ۶ مهرماه با بدرقه نمایندگان مجلس و وزارت خارجه آفریقای جنوبی به تهران بازگشت.

این پنجمین سفر مقامات و مسئولان کشورمان به آفریقای جنوبی طی ۵ ماه گذشته در چارچوب بریکس است.

جمهوری اسلامی ایران در نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی در شهریور ماه گذشته به همراه ۵ کشور مصر، عربستان، امارات، اتیوپی و آرژانتین به عنوان عضو جدید گروه بریکس پذیرفته شد. بر این اساس کشورمان از اول ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت کامل گروه بریکس درخواهد آمد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->