ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کار بزرگ در بیان پیامبر خدا (ص)

  • کد خبر: ۱۸۶۷۷۶
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کار بزرگ در بیان پیامبر خدا (ص)
سخت‌ترین کار‌ها چیست؟ در پاسخ این پرسش، پیامبر خدا (ص) فرموده‌اند: «اشد الاعمال ثلاثة: ذکر ا... علی کل حال و مواساة الاخوان فی المال و انصاف الناس من نفسک.»

سخت‌ترین کار‌ها چیست؟ در پاسخ این پرسش، پیامبر خدا (ص) فرموده‌اند: «اشد الاعمال ثلاثة: ذکر ا... علی کل حال و مواساة الاخوان فی المال و انصاف الناس من نفسک.»
دشوارترین و استوارترین و قوی‌ترین کار‌ها سه چیز است: یاد خدا در هر حال و مواسات برادران دینی در مال و ثروت و انصاف‌دادن به مردم از طرف خودت. در این حدیث نبوی سه کار بزرگ و سخت و استوار معرفی شده است. کار هرچه سخت‌تر باشد، ثوابش بیشتر است، پس این سه کار که در حدیث آمده، دارای پاداش و اجر فراوان است.

ذکر خدا در هر حال

یاد خدا موجب آرامش و نشاط و خدامحوری در گفتار و رفتار می‌شود. یاد خدای آگاه و توانا و حکیم، عامل کنترل اعمال انسان‌هاست و آن‌ها را از انحراف و گناه بازمی‌دارد. ذکر لفظی و ذکر قلبی عملی هر دو مؤثر و سودمند و عامل رشد و پیشرفت و توفیق است. در این حدیث «ذکرا... علی کل حال» وجود دارد و به یاد خدا در همه لحظات زندگی و دقایق و ساعات و روز‌های عمر سفارش شده است. غفلت از یاد خدا روا نیست، همواره باید به یاد خدا بود. با یاد خدا قلب‌ها اطمینان می‌یابد و از اضطراب نجات پیدا می‌کند.

مواسات در مال و ثروت

عمل دوم که در این حدیث نبوی آموزش داده شده، مواسات است. مواسات به‌معنای مساعدت و همیاری و تعاون و دستگیری و غم‌خواری و یاری‌کردن و مددکاری است. مواسات شریک‌کردن و سهیم‌ساختن برادران مسلمان در مال و ثروت است. مواسات اهتمام به ا مور مسلمانان از همسایگان تا اقصی‌نقاط جهان است.

بنابر اصل مواسات، شایسته است مسلمانان به نیازمندان و پابرهنگان توجه کنند و آنان را شریک و سهیم در معیشت خود بدانند و نیاز آنان را برآورده و با آنان اظهار هم‌دردی کنند و خودشان را شریک درد‌ها و مشکلات آنان قرار دهند. با رعایت اصل اخلاقی‌اقتصادی مواسات، احتیاجات اقتصادی مسلمانان در جامعه اسلامی برطرف می‌شود و در کشور اسلامی فقیری باقی نخواهد ماند. برای مواسات آگاهی از وضعیت اقتصادی همسایگان و بستگان و اقشار مختلف لازم است. مواسات کار سختی است؛ اینکه انسان از مال و ثروت که با زحمت به‌دست آورده است، دل بکند و به نیازمندان کمک مالی کند، بسیار دشوار است.

انصاف

انصاف یک فضیلت اخلاقی است. پیامبر خدا (ص) در جمله «انصاف الناس من نفسک» همگان را به انصاف‌ورزیدن و انصاف‌دادن نسبت به یکدیگر فراخوانده‌اند. انصاف به‌معنای عدالت‌ورزی و راستی‌نمودن و رعایت برابری و برادری است. انصاف اقسامی دارد؛ انصاف در گفتار و سخن، انصاف در رفتار و عمل و انصاف در داوری و قضاوت. با انصاف، درگیری‌ها و خشونت‌ها کم می‌شود و از بین می‌رود. انصاف با جلب محبت و کسب منزلت اجتماعی همراه است. بی‌انصافی از رذایل اخلاقی است و موجب بداخلاقی و فساد اجتماعی می‌شود. انصاف از زیبایی‌های اخلاق اجتماعی است و با انصاف، انسان‌ها خشنود می‌شوند و برای انسان منصف دعا می‌کنند.

انصاف و عدالت کار سختی است و انسان با تهذیب نفس و مهار هوای نفس می‌تواند انصاف را رعایت کند. در حدیث انصاف‌الناس وجود دارد، یعنی انصاف با مردم. انصاف نسبت به همه مردم از دوستان و حتی مخالفان کار شایسته‌ای است.
منبع حدیث: الخصال شیخ صدوق، ج ۱، ص ۱۳۲؛ معانی‌الاخبار، ص ۱۹۳؛ الارشاد فی معرفة حجج‌ا... علی العباد شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۶۷؛ نزهة‌الناظر و تنبیه الخاطر، ص ۲۸؛ کشف الغمه فی معرفة الائمة علیهم‌السلام، ج ۲، ص ۱۲۷

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->