ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

در خراسان رضوی از هر ۷ نفر بزرگسال یک نفر مبتلا به دیابت است

  • کد خبر: ۱۹۴۱۰۷
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
در خراسان رضوی از هر ۷ نفر بزرگسال یک نفر مبتلا به دیابت است
رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از هر ۷ نفر بزرگسال در شهرهای تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک نفر مبتلا به دیابت بوده و از هر سه نفر بالای ۱۸ سال یک نفر مبتلا به فشار خون است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر بابک اقبالی امروز، ۲۱ آبان‌ماه در نشست خبری روز جهانی دیابت که در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قند خون طبیعی ۱۰۰ بوده و بیشتر از آن فرد مبتلا به دیابت است. از هر دو نفر بالای ۲۵سال، یک نفر در معرض خطر دیابت قرار دارد، یعنی میزان قند خون نیمی از بزرگسالان طبیعی است. از هر ۷ نفر بزرگسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک نفر مبتلا به دیابت بوده و از هر سه نفر بالای ۱۸ سال یک نفر مبتلا به فشار خون است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامی که از چند سال قبل شروع شده، تشکیل پرونده سلامت است. امیدواریم این موضوع در شهر‌ها نیز فعال‌تر شده و خدمات بیشتر شناخته شود. در پرونده سلامت ابتدا عوامل خطر را بررسی می‌کنند. فعالیت بدنی نیز ارزیابی می‌شود که اگر ناکافی باشد پیگیری‌های بعدی برای آن انجام خواهد شد. مسئله بعدی اندازه گیری وزن و قد است که اگر BMI فرد بیش از حد طبیعی باشد، مشاوره برای وی در نظر گرفته می‌شود.

حدود ۴۰ درصد افراد از فشار خون خود اطلاع ندارند

اقبالی افزود: مورد دیگر اندازه‌گیری فشار خون است که پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، اما ممکن است بسیاری از افراد در سال‌های اخیر فشار خون خود را اندازه نگرفته باشند. از هر دو تا سه بیمار مبتلا به فشار خون حدود ۴۰ درصد از فشار خون خود اطلاع ندارند. قند و چربی خون در افرادی که عوامل خطر داشته باشند اندازه‌گیری می‌شود. با مجموع این اطلاعات درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ۱۰ سال آینده در نظر گرفته می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: افرادی که قند خون بالا دارند، پیش‌دیابت یا مبتلا به دیابت هستند، در این زمان اقدامات ما توسط پزشک عمومی و مراقب سلامت شروع می‌شود که مراقب سلامت آگاهی و آموزش لازم را در مرحله پیش‌دیابت می‌دهد. اگر فردی دیابت داشته باشد پرونده تشکیل و هر سه ماه یک بار پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: کاری که به تازگی شروع شده، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه است. شعار این پویش «آگاهی زودتر؛ مراقبت موثرتر» است. افراد برای شرکت در این پویش می‌توانند به پایگاه‌های سلامت سطح شهر و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند. افراد از ۱۸ سال به بالا برای شرکت در این پویش مجاز هستند. در این شرکت هر ۳هزار نفر یک مراقب سلامت خواهد داشت. هدف پیشگیری، غربالگری وسیع و مراقبت‌های اولیه است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->