نامه‌ای به جوراب ارزش معادن ایران به ۲۷.۳ تریلیون دلار می‌رسد افزایش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) | فیدلیتی ۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان ریزش یکپارچه قیمت خودرو‌های داخلی (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) زنگنه: اعتبارات جدیدی برای تسریع پروژه قطار سریع السیر تهران-مشهد در نظر گرفته شده است روزی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جریمه بابت بکارگیری اتباع غیرمجاز ایران رتبه چهارم تولید دام در جهان را دارد | ظرفیت ایران در تولید و صادرات دام سبک وضعیت انرژی ایران در سال ۱۴۰۴ | اگر دست بجنبانیم بازار خارجی را از دست نخواهیم داد هر روز منفی‌تر از دیروز | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) افزایش حقوق ۲۰ تا ۴۲ درصدی کارمندان ابلاغ شد (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) توضیح مدیرعامل توانیر درباره بروز برخی خاموشی‌ها اوج گیری دوباره قیمت سکه در مشهد (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) معجزه پرندگان | از رنگینی تا رقص در آسمان علت قطعی‌های مکرر برق چیست و تا کی ادامه دارد؟ (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) | ورود دوباره دلار به کانال ۱۰۴ هزار تومان هشدار اتحادیه طلای مشهد به خریداران طلا سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۳ رشد ۶۳ درصدی یافت آیین‌نامه ساماندهی نیروهای شرکتی‌ تدوین شد | تبدیل قرارداد‌ها از خرداد ماه ۱۴۰۴ نعمت‌زاده مجددا به وزارت صمت بازگشت | وزیر اسبق، مشاور وزیر کنونی صمت در دولت چهاردهم شد سرمایه خرد مردم چطور به سرمایه‌گذاری کمک کند؟ تأثیر افزایش دستمزدها بر دخل‌ و خرج مردم | زور افزایش حقوق به سبد معیشت نرسید چرا پرداخت سود سهام عدالت متوفیان متوقف شد؟ (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی همچنان در مسیر سقوط سرنوشت صادرات نفت ایران بدون مذاکرات چه می‌شود؟ محدوده جدید نوسان بازار طلا و ارز آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) | قیمت بیت کوین در ساعات گذشته به زیر ۸۰ هزار دلار رسید قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) | پیاز کیلویی ۸ تا ۱۵ هزار تومان آیا یارانه ثروتمندان امسال حذف می‌شود؟
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد: پیشنهاد «بنزین برای همه» منتفی است

  • کد خبر: ۱۹۴۹۸۳
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
وزیر اقتصاد: پیشنهاد «بنزین برای همه» منتفی است
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی متوقف شد، گفت: ما در زمینه سیاست گذاری اصلاح نرخ حامل‌های انرژی، هزینه زیاد داده ایم، اما درس کمتر گرفته ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، سید احسان خاندوزی طی سخنانی با موضوع وضعیت پیش روی حوزه انرژی اظهار داشت: اگر سیاست‌گذار، شجاعت به خرج ندهد و با ابتکار عمل، به استقبال مسئله و حل آن نرود، آن وقت آن "مسئله" است که خودش را تحمیل کرده و او را ناچار از پرداخت هزینه‌های اجتماعی و اعتباری خیلی بالاتری برای انجام اصلاح می‌کند.

وی بیان داشت: این در حالی است که در تنگنای حاصل از تبعات اجتماعی و اعتباری ناشی از این تحمیل، ممکن است اجرای آن سیاست، کیفیت و نتایج لازم را نیز که می‌توانست، نداشته باشد.

توقف پیشنهاد "بنزین برای همه" خاندوزی در ستاد هماهنگی اقتصادی

وی یادآور شد: ما متأسفانه در سال‌های اخیر، همین تجربه را در حوزه اصلاح بخش انرژی داشته ایم.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: ما در همان شش ماه اول شروع بکار دولت سیزدهم، با همکاری دوستانی که پیشتر با آن‌ها در حوزه ایجاد بازار مبادله سهمیه انرژی برای همه ایرانیان کار کرده بودیم، پیشنهادی را به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم، اما متأسفانه به جهت عدم موافقت دستگاه متولی، کار متوقف شد.

خاندوزی تصریح کرد: چه بسا اگر طرح مزبور در آن نقطه متوقف نمی‌شد، تا امروز به یک نقطه بلوغی رسیده بودیم، چرا که به هر حال برای اجرایی کردن آن ناچار می‌شدیم خیلی از زیرساخت‌های فنی را آماده کنیم و توسعه دهیم، ضمن اینکه تاکنون، بخشی از راه را رفته بودیم و امروز هنوز در نقطه صفر نبودیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: متأسفانه این مشکل که ما سیاست‌گذاران، از سر احتیاط، همواره تا رسیدن به اجماع کامل در سطوح پایین، جهت ارائه طرح‌های اصلاحی به رده‌های بالاتر دولت، تعلل می‌کنیم، موجب شده است، در حوزه سیاست‌های انرژی، در موضعی منفعلانه قرار بگیریم.

خاندوزی با اشاره به برخی پیشنهادات صاحبنظران حاضر در جلسه مبنی بر ذینفع ساختن مردم در اصلاحات غیرقیمتی و قیمتی انرژی و نیز اجرایی کردن هر چه سریع‌تر طرح هایی، چون ارائه "گواهی صرفه جویی" حوزه انرژی مندرج در سند برنامه هفتم توسعه، گفت: این‌ها جزو اتفاقات خیلی خوبی است که می‌باید در دولت سیزدهم اجرایی شود و ما در وزارت اقتصاد برای یک مدل غیرقیمتی اصلاح بخاری‌ها وارد تعامل با اتاق بازرگانی شده‌ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ما متأسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، همچون سال‌های وفور درآمد‌های نفتی نیمه دوم دهه هشتاد شمسی، اعتبارات لازم به منظور جبران افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای مردم را نداریم و گرنه دست مان خیلی برای انجام اقدامات اصلاحی اعم از اصلاح قیمتی یا توسعه انرژی‌ها تجدید پذیر، بازتر از امروز بود.

تفاهم با چینی‌ها در مسئله خودرو‌های برقی برای عبور از تنگنا‌هایی حوزه انرژی

 وی گفت: در سفر اخیر بنده که در معیت معاون اول رئیس‌جمهور به چین صورت گرفت، ما تلاش کردیم با انجام تفاهماتی در مسئله خودرو‌های برقی، از ظرفیت‌های "بیرونی" اقتصاد استفاده کنیم تا قدری از تنگنای بودجه‌ای موجود در خصوص اجرای طرح‌های حوزه انرژی رها شویم.

این گزارش حاکی است، در این جلسه، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه انرژی پرداختند که از جمله آن‌ها پیشنهاد "اصلاح قیمت گذاری برق" به شکلی بود که باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری جدید توسط شرکت‌های خصوصی به منظور تأسیس نیروگاه شود.

حذف انحصار شرکت توانیر در صادرات، واردات و فروش برق و اعطای امتیازات در این خصوص به بخش خصوصی و ورود به عرصه تولید برق خورشیدی از جمله دیگر پیشنهاد‌های مطرح شده توسط اساتید و صاحبنظران در این جلسه بود.

بنا بر این گزارش، کاهش مصرف بنزین از طریق الزام استاندارد‌های اجباری به خودرو سازان برای کاهش مصرف خودرو‌های تولیدی، معرفی منابع جایگزین به جای بنزین و نیز توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و ایجاد مزیت برای استفاده از آن‌ها توسط شهروندان از دیگر پیشنهاد‌های مطروحه توسط حضار در جلسه با وزیر اقتصاد بود. راه اندازی بازار انرژی و ایجاد امکان خرید و فروش سهمیه بنزین از دیگر پیشنهاد‌های مطرح شده در این جلسه بود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->