جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

بازار طلا و سکه، در سرگردانی کرونا

  • کد خبر: ۲۰۳۳۶
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
بازار طلا و سکه، در سرگردانی کرونا
این روز‌ها با توجه به افزایش نرخ طلا، مردم به خرید طلای دست دوم روی آورده اند که فعالان بازار معتقدنداین نوع معاملات درست نیست.

به گزارش شهرآرانیوز،  کشور ما این روز‌ها علاوه بر مقابله با  ویروس کرونا ، به استقبال از سال نو با چشم اندازی متفاوت نیز می‌رود. سالی که ایران به همراه اکثر کشور‌های دنیا به نوعی سال سخت اقتصادی را پیش رو خواهند داشت.

 

البته سالی که علاوه بر رکود در بخش‌هایی از اقتصاد، صعود در بخش‌های دیگر آن به عنوان فرصت در میان بحران‌ها مشهود است. تنها ۱۰ روز تا آغاز سال ۱۳۹۹ باقی مانده است و بازار‌ها تلاطم آنچنانی را شاهد نیستند.

 

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و ارز امروز در مشهد ۱۹ اسفند ۹۸



اما بازار ارز و طلا این روز‌ها تنش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارد. بازار‌هایی که جو روانی را در خود بسیار جای داده اند و با کوچکترین اخبار سیاسی و جغرافیایی و حتی سلامت محوری، تغییر جهت می‌دهند.

 

ارز‌های رایج دنیا در بازار آزاد تهران، شاهد جهش‌های مختلفی است، شاید می‌توان گفت به نوعی پوند و یورو با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا با زلزله نرخی مواجه شدند و دلار هم به علت اخبار‌های ضد و نقیض مربوط به FATF به بازیچه دلالان تبدیل شد.

 

البته تاثیر پذیری دلار از این موضوع (FATF) طولی نکشید چرا که رئیس کل بانک مرکزی با ورود به این جریان سازی ها، دست دلالان را برای ادامه تغییر نرخ کوتاه کرد. چرا که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در این باره این طور گفت که  تصویب یا عدم FATF تأثیری بر بازار پول و ارز ندارد.

فعالیت زیرپوستی بازار متشکل ارزی با نارضایتی صرافی ها!

اما نباید این بین برخی عوامل داخلی و بی تجربگی‌ها را هم ندید گرفت. صرافی‌ها این روز‌ها از عملکرد سایه وار بازار متشکل ارزی شکایت‌هایی را دارند به نوعی که یکی از صرافان در این باره در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نرخ ارز در بازار متشکل ارزی بالاتر از بازار آزاد است، به طور مثال نرخ دلار در بازار آزاد تا ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، ولی بازار متشکل ارزی نرخ خود را از ۱۵ هزار تومان کمتر نکرد این در حالیست که قرار بود این بازار به کمک کاهش و واقعی سازی نرخ ارز بیاید نه اینکه خود به نوعی بازار گردان و نرخ تعیین کننده باشد.

 

نرخ دلار در یک ماهی که گذشت

قطعا نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر برخی از بازار‌ها از جمله بازار سرمایه و بازار طلا دارد و منجر به رشد ارزش و قیمت آن‌ها می‌شود. تفاوت بازار طلا و بورس به این گونه است که بورس با رشد نرخ ارز سودآور و، ولی بازار طلا به تولید حباب قیمتی سوق پیدا می‌کند.

 

قیمت جهانی طلا این روز‌ها علاوه بر تاثیر پذیری از نرخ ارز، تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا در کشور‌های مختلف هم قرار گرفته و رشد قیمت طلا در سطح بین المللی را نشان می‌دهد.

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و از آنجایی که وزارت بهداشت به صورت مداوم تاکید کرده است، برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و قطع شدن زنجیره انتقال این مهمان ناخوانده باید در خانه ماند و از حضور در مراکز عمومی خودداری کرد.

 

نه تنها برای وسایل غیر ضروری بلکه تقاضا برای خرید تمام محصولات اعم از خوراک و پوشاک با کاهش چشمگیر مواجه شده است. هر ساله با آغاز سال نو بازار‌ها برای عید شلوغ می‌شوند، اما امسال این ویروس باعث شد بازار‌ها خالی از خریداران باشند. حال با وجود آنکه تقاضا برای خرید پوشاک و کالا‌های زینتی و لوکس با کاهش چشمگیر رو به رو بوده این بین شاهد گران‌تر شدن طلا هم هستیم.

 

 

به گفته کارشناسان بازار‌های مالی قیمت طلا به عنوان یکی از اصلی‌ترین فلزات گرانبها و کالای سرمایه‌ای در زمان سایه انداختن بی‌ثباتی بر بازار یا هنگام بحران‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران هم‌اکنون به دنبال محلی امن برای سرمایه‌های خود هستند.

 

ریزش بی سابقه مشتریان بازار طلا به علت شیوع ویروس کرونا!


احمد اسدی جوزانی رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره تهران ، با اشاره شرایط حال حاضر بازار طلا و تقاضای کم افراد، گفت: هیچ سالی سابقه نداشته است که بازار طلا اینگونه دچار تلاطم شود و تقاضا در آن کاهش یابد.

 

او با تاکید بر اینکه FATF تاثیری بر قیمت‌ها ندارد، بیان کرد: هر ساله بازار طلا جزو یکی از پرمتقاضی‌ترین بازار‌های دنیا به شمار می‌رود که اکنون با شیوع کرونا این بازار به شدت با اُفت رو به رو شده است. FATF تاثیرى بر نوسانات قیمت طلا و سکه نداشته است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در شرایط کنونی اگر نرخ ارز توسط بانک مرکزى کنترل شود و کاهش یابد، حتى با وجود افزایش قیمت اونس جهانى به احتمال زیاد قیمت طلا و سکه به ثبات خواهد رسید.

 

رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره تهران درباره نوسانات قیمت طلا و سکه، گفت: نوسانات شدید قیمت طلا و سکه باعث افزایش سوء استفاده می‌شود که در این شرایط توصیه می‌شود سکه را با کارت وکیوم همان واحد و هولوگرام اتحادیه و همچنین از واحدهایى که جواز سکه فروشى دارند، بخرند.

 

طلای دست دوم نخرید

جوزانی با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت طلا، گرایش مردم به خرید طلاى دست دوم افزایش پیدا کرده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت طلای دست دوم کم است بسیاری از مردم به سراغ این طلا می‌روند، اما در شرایط کنونی توصیه می‌شود که با توجه به مشکلات عیار و کد استاندارد طلاهاى دست دوم و نیز شیوع بیمارى کرونا سراغ خرید این نوع طلا نروند و به جاى آن طلاى کم اجرت نو بخرند.

 

این مقام مسئول معتقد است که مردم حتما باید از واحدهاى داراى مجوز اتحادیه طلا بخرند.

 

رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره تهران با بیان اینکه فروشندگان طلا در شرایط کنونی زیان زیادی دیده اند، گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند در هر شرایطی طلا فروشان سود زیادی می‌برند در صورتی که اصلا این گونه نیست. نوسانات بالاى قیمت طلا، فروشندگان را متضرر کرده است که در این شرایط کنترل نرخ ارز مى تواند باعث به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار طلا شود.

 

صد در صد بازار طلا تحت تاثیر ویروس کرونا نیست

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و سکه، درباره شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن در بازار طلا و سکه اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا بر بازار طلا و سکه تأثیر گذاشته است که البته این امر صد در صد نیست.

رئیس اتحادیه طلا و سکه ادامه داد: هم اکنون با توجه به جو روانی پیش آمده در جامعه، ناراحتی بیش از پیش احساس می‌شود که البته بازار طلا و سکه هم از این امر مستثنی نیست.

 

محمدولی با اشاره به اینکه همیشه ۲ عامل اونس جهانی و نرخ ارز بر طلا و سکه تأثیرگذار بودند، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا هم در این امر، مستثنی نیست و امیدواریم مسئولان درصدد کنترل آن برآیند و این نوسانات در بازار کنترل شود.

 

رئیس اتحادیه طلا و سکه در پاسخ به این پرسش که بازار طلا و سکه طی هفته‌های آینده به چه صورت خواهد بود؟ افزود: پیش‌بینی بازار بستگی به مدیریت در جامعه دارد، اگر مسئولان بتوانند این جو روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را کنترل کنند و آرامش را به بازار برسانند به طور قطع می‌توانند بر همه اوضاع و بازار تأثیرگذار باشند.

 

کرونا، بازار طلا را کساد کرد

یکی از فروشندگان طلا درباره استقبال مردم از بازار طلا، گفت: طلا به دلیل محوبیت زیاد و اینکه یکی از سرمایه گذاری هاست هر ساله مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد، اما امسال با شیوع ویروس کرونا با کاهش شدید رو به رو شده است.

 

او بیان کرد: بازار طلا و سکه به طور سنتی از گزینه‌های نخست خانواده‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و معمولا با نزدیک شدن به عید، قیمت‌ها در آن رونق می‌گیرد، اما امسال به شدت اُفت داشته است. با وجود اینکه قیمت طلا و سکه روند افزایش داشته است و مردم با دیدن این افزایش رو به سرمایه گذاری این محصول می‌آورند، اما امسال کاهش شدید استقبال داشته است.

 

به گفته این فروشنده طلا در چند روز گذشته اوضاع اقتصادی دنیا باعث شده قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایش یابد. در روز‌های آینده و به خصوص روز‌های آخر سال قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های نیم گرمی مقداری با قیمت‌های واقعی فاصله و افزایش خواهد کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->