برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و اتوماسیون صنعتی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۸ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز شماره‌گذاری نیسان آبی متوقف شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) تورم تولیدکننده از ۱۰۳ درصد به کانال ۳۹ درصد رسید خروج پول حقیقی با وجود بازار مثبت! | گزارش وضعیت بورس (۱۲ تیر ۱۴۰۳) سکه امامی وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شد | طلا در مشهد گران‌تر شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قیمت جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار (۱۲ تیر ۱۴۰۳) آرامش در بازار طلا و ارز | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بهترین کولر گازی برای شهر تهران کشف بیش‌از ۲۳۰۰ قرص و کالا‌ی آرایشی تقلبی از یک لباس‌فروشی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودرو‌های خارجی صفرکیلومتر را در مشهد چند بخریم؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های صفر داخلی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود؟ خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان خراسان‌رضوی به ۳۲۵ هزار تُن رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌فروش خودرو هایما 7x ایران خودرو از فردا (۱۳ تیر ۱۴۰۳) + جدول و قیمت خودرو ۱۶۲ تُن تخمه آجیلی در خراسان‌رضوی تولید شد جریمه راه‌اندازی کاریابی‌های غیرمجاز اعلام شد مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟ عقب‌نشینی قیمتی مالکان از رقم‌های پیشنهادی اجاره (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شرایط دریافت وام خودرو در سال ۱۴۰۳ + مدارک لازم برای درخواست وام خودرو قیمت انواع میوه‌ها در مشهد | طالبی ارزان شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) فروش قسطی خودروی برقی کرمان موتور آغاز شد + جزئیات (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی به ۱۷۴ هزار فقره رسید (۱۱ تیر ۱۴۰۳) در بهار امسال چند هزار سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند؟ ۱۵ تیر سامانه بانک مرکزی به سامانه املاک و اسکان متصل خواهد شد معرفی چند تکنیک اجاره نشینی به سبک خوش‌نشینی | چگونه خانه اجاره کنیم؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دستورالعمل بانک مرکزی برای ضمانت وام ازدواج تغییر کرد

  • کد خبر: ۲۰۷۴۲۱
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
دستورالعمل بانک مرکزی برای ضمانت وام ازدواج تغییر کرد
دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفت: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند.

به گزارش شهرآرانیوز محمدرضا جمشیدی افزود: در خصوص تسهیلات قرض‌الحسنه باید گفت قرض‌الحسنه بر اساس منابعی است که مردم به عنوان سپرده قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند؛ بنابراین منابع یکی از موارد محدود کننده اعطای برخی تسهیلات است. بر این اساس هر زمان که منابع وجود داشته باشد بانک‌ها موظف هستند تحت نظارت بانک مرکزی تمامی وجوه را به متقاضیان تحت شرایطی پرداخت کنند. موارد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بحث تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن و... بازمی‌گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه سختگیری می‌کنند، اظهار کرد: در اعطای تسهیلات مجاز باید گفت این قرض‌الحسنه‌ها همانطور که اشاره شد از منابع سپرده مردم هستند؛ بر این اساس بانک‌ها باید اطمینان از بازگشت قرض‌الحسنه‌ها در سررسید را مشخص داشته باشند که برای این مورد هم بحث اعتبارسنجی و ضامن مطرح می‌شود.

جمشیدی با بیان اینکه بازپرداخت قرض‌الحسنه‌ها با وجود ضامن تضمین می‌شود، گفت: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

وی افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی تا دو نفر ضامن شوند.

جمشیدی در نهایت در خصوص تخلفات و سختگیری بانک‌ها در حوزه قرض‌الحسنه برای بحث ضامن گفت: افراد می‌توانند تخلفات را به اداره بازرسی همان بانک اعلام کنند و اگر پاسخ دریافت نشد مدیریت نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی پاسخگوی شکایت متقاضیان است.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->