درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حاشیه شهر، کانونی برای همه گیری ویروس کرونا

  • کد خبر: ۲۰۹۱۲
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
حاشیه شهر، کانونی برای همه گیری ویروس کرونا
یک عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نواحی حاشیه شهر‌ها به دلایل مختلف نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه در انواع بحران‌های دیگر آسیب‌پذیری بیشتری از سایر نواحی شهر دارند و بالقوه امکان تبدیل شدن به کانون همه گیری بیماری کرونا را دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر حسین اکبری در خصوص عوامل تشدید کننده بیماری کرونا در حاشیه شهر، در یادداشتی اظهار کرد: مهم‌ترین عوامل تشدید کننده همه گیری بیماری در حاشیه شهرهایی مانند مشهد به مواردی مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، جمعیتی، کالبدی و نیز رفتارهای سلامتی بر می‌گردد. 

 

دبیر انجمن جامعه شناسی ایران دفتر خراسان رضوی تصریح کرد: این همه گیری از نظر اقتصادی به مباحثی مانند گستردگی فقر و عدم امکان تامین نیازهای اولیه، اتکا بر اقتصاد معیشتی روزمره، عدم پس‌انداز کافی، عدم امکان خانه‌نشینی طولانی مدت، اشتغال چند نفر حتی کودکان و زنان در مشاغل غیر رسمی، عدم توانایی اقتصادی تامین ملزومات پیشگیری از بیماری مواد ضد عفونی کننده و ماسک، دارا بودن کمتر خودروی شخصی و در نتیجه استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی بستگی دارد. 

 

وی عوامل تشدید کننده را از نظر اجتماعی بیان کرد: تراکم بالای تعاملات اجتماعی گرم، غلبه نسبی هنجارها و انتظارت سنتی در روابط اجتماعی، اتصال به شبکه‌های مهاجرتی در داخل شهر و با مراکز مهاجرفرست و همچنین وجود گروه‌های آسیب پذیر به ویژه زنان و دختران آسیب دیده یا در معرض آسیب از جمله مواردی است که در زمینه اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد. 

 

اکبری خاطرنشان کرد: سطح تحصیلات پایین‌تر و بالطبع سطح آگاهی پایین‌تر از بیماری، غلبه خرده فرهنگ‌های شرافتی مردانگارانه از رفتارهای پرخطر، الگوهای گذران اوقات فراغت گروهی و تسلط باورهای قضا و قدری از جمله عوامل فرهنگی به شمار می‌رود. عوامل تشدید کننده از نظر مدیریتی به مباحثی مانند بی‌اعتمادی به سیستم اجرایی کشور، عدم ادغام در سازوکارهای مشارکتی رسمی و اتکا به سیستم مدیریتی غیررسمی محلی برمی‌گردد. 

 

وی اضافه کرد: عوامل تشدید کننده بیماری کرونا در حاشیه شهر از نظر جمعیتی به تراکم بالای جمعیت و بالا بودن بعد خانوار برمی‌گردد. از نظر کالبدی مواردی مانند کوچک بودن واحد مسکونی و فشردگی معابر و امکان تماس‌های رودروی بیشتر را شامل می‌شود. از نظر رفتارهای سلامتی به مواردی مانند پایین بودن رفتارهای خود مراقبتی، اتکا بر خود درمانی، توسل به درمان‌های سنتی، امکان درگیر بودن به بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف نسبی سیستم ایمنی بدن به دلیل سوء تغذیه و نیز عدم امکان استفاده از خدمات تخصصی سلامتی بستگی دارد. 

 

این عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در کنار این عوامل ضعف سیستم مدیریت شهری و پایین بودن حمایت‌های اجتماعی رسمی می‌تواند زمینه ساز همه گیری شدیدی در حاشیه شهر شود. با توجه به بالا بودن نسبی تمام عوامل فوق در حاشیه شهر مشهد می‌توان پیش‌بینی کرد که کانون اصلی همه گیری و شیوع بیماری کرونا طی چند هفته آینده در حاشیه شهر مشهد متمرکز باشد.

 

بنابراین اندیشیدن اقدامات پیشگیرانه در این نواحی با تاکید بر کاهش اثرات این عوامل می‌تواند بر الگوهای این همه گیری در این نواحی تاثیر بسیاری داشته باشد. تشکیل یک کارگروه ویژه برای مدیریت اقدامات پیشگیرانه در حاشیه شهر از ضروری‌ترین اقدامات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->