کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) بررسی شبهات مرتبط با «غدیر» | تلاش شکست خورده برای تحریف تاریخ میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی برپایی جشن بزرگ «بابا علی» با حضور ۳۱ هزار یتیم در استان‌های کشور ۱۲ خادم هنرمند مشغول شستشو و پرداخت گنبد رضوی (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) تصاویری زیبا از کتیبه جدید صحن گوهرشاد در آستانه عید غدیر (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید برگزار شد | تشکیل شبکه اساتید بسیجی خراسان‌رضوی کتاب «تواضع»، دومین جلد از مجموعه اخلاق توحیدی، منتشر شد
سرخط خبرها

نام بلند عباس (ع)

  • کد خبر: ۲۱۱۸۲۲
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
نام بلند عباس (ع)
عباس (ع) همه چیزش را در کربلا برای اعتقادش و امام زمانش داد. او برادری را تمام کرد و به ما آموخت برادر هم که باشی باید عباس باشی.

برادر هم که باشی باید مثل عباس (ع) باشی، مرد میدان کربلا. تکیه گاه زنان و بچه‌های کاروان اباعبدا... (ع) مرد میدان، ساقی تشنگان و قمر بنی هاشم (ع). عباس (ع) همه چیزش را در کربلا برای اعتقادش و امام زمانش داد. او برادری را تمام کرد و به ما آموخت برادر هم که باشی باید عباس باشی.

اینکه آدم در زندگی یکی مثل او داشته باشد، قوت قلب است، دلت همیشه گرم است، سرت بالاست و روزگار بر وفق مرادت می‌چرخد. عباس (ع) برای من نام بلندی است. از همان کودکی همیشه ابهت داشته، من او را از شب هفت محرم شناختم. وقتی همراه با پدر به مدرسه قائم (عج) می‌رفتیم، پای منبر می‌نشستیم و در رثای او می‌شنیدیم.

مرحوم حاج آقای جید وقتی از عباس (ع) سخن می‌گفت، صدایش می‌لرزید. او در رثای علمدار کربلا حماسه می‌خواند و مردم پایین منبرش برای مردی اشک می‌ریختند که علمدارکربلا بود. او از عباس (ع) می‌گفت، از قدرتش، از مهربانی اش، از فداکاری اش، از ارادتش به امام حسین (ع)، از رشادتش که وقتی دشمن نامش را می‌شنید به خود می‌لرزید.

اما معنای شکوه عباس (ع) برای من با آمدن علمش به مراسم عزاداری کامل می‌شد. علم او تکیه گاه است. در طول همه این سال‌ها وقتی زمان می‌چرخد و به شب علم کشی می‌رسم، یک گوشه می‌ایستم و زل می‌زنم به علم. علم مردی که نامش گره خورده به جانبازی و رشادت، به مردانگی و مهربانی، به بزرگی و ادب. علم با احترام وارد مراسم عزای سیدالشهدا (ع) می‌شود، در شبی که به نام عباس (ع) است.

شیعیان افغانستان برای آقا قمر بنی هاشم (ع) یک جور دیگر عزاداری می‌کنند، همه جلو شکوه نام عباس (ع) سر خم می‌کنند، خیلی‌ها را دیده ام که وقتی نام او می‌آید از همه چیزشان می‌گذرند و همه هم و غمشان بالا بردن نام اوست. عزای او فرق دارد، غم او عمیق‌تر است و عشق به او تو را مجنون می‌کند.

امروز میلاد اوست، میلاد قمر بنی هاشم (ع)، مرد میدان کربلا. انگار ماه شب چهارم شعبان در آسمان درخشان‌تر است، انگار ماه هم در این شب به خود می‌بالد و در آسمان قد بلندی می‌کند تا زیبایی هلالش را به چشم دیگران بزند تا قمر بنی هاشم (ع) را به دیگران یادآوری کند. عباس (ع) نام بلند شعبان است. مردی که هروقت یاد نامش می‌افتم، دلم قرص می‌شود و سرم را بالا می‌گیرم.
وقتی اولین بار گنبدش را دیدم، تنها چیزی که بر زبانم آمد شعر مرحوم سید حسن حسینی بود، شعری که کامل‌ترین تعریف برای شکوه عباس است:

به گونۀ ماه/ نامت زبانزد آسمان‌ها بود/ و پیمان برادری ات/ با جبل نور/، چون آیه‌های جهاد/ محکم
تو آن راز رشیدی/ که روزی فرات/ بر لبت آورد/ و ساعتی بعد/ در باران متواتر پولاد/ بریده بریده/
افشا شدی/ و باد/ تو را با مشام خیمه گاه/ در میان نهاد/ و انتظار در بهت کودکانۀ حرم/ طولانی شد
تو آن راز رشیدی/ که روزی فرات/ بر لبت آورد/ و کنار درک تو/ کوه از کمر شکست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->