فرزین برای شرکت در اجلاس روسای بانک‌های مرکزی عازم چین شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) تا پایان هفته، همه رانندگان کامیون بیمه می‌شوند| پرداخت مطالبات نانوایان به‌همراه معوقات آن تا پایان خرداد ۱۴۰۴ رشد ۱۴۳ درصدی صادرات پسته در سال ۱۴۰۳ مصوبه اصلاح تعیین ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد صادرات ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ قیمت دام در عربستان سعودی پیش از عید قربان چقدر است؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) | تارا ۹۲۸ میلیون تومان شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) | دیگنیتی از ۲ میلیارد تومان فراتر رفت صاحب‌خانه‌ها چگونه می‌توانند وام ۲۸۰ میلیون تومانی بگیرند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند یارانه‌شان را از خانوار جدا کنند عرضه‌کنندگان بورس پرقدرت ظاهر شدند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) یارانه نقدی خردادماه ۱۴۰۴ چه زمانی واریز می‌شود؟ + جدول عبده تبریزی: کمبود نقدینگی، سرآغاز چالش‌های جدی و انحراف از مسیر صحیح است بررسی قیمت پرطرفدارترین موبایل‌های سامسونگ در مشهد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان منفی دلار در کانال ۸۲ هزار تومان مرخصی کارگران و کارمندان برای تولد فرزندان دوقلو و بیشتر چقدر است؟ اعلام شرایط واردات بنزین سوپر | تأکید بر اصلاح قیمت‌گذاری بنزین و مالیات بر ارزش افزوده گلایه کامیون‌داران، از افزایش تورم در برابر درآمد ثابت تا نبود حمایت‌های اجتماعی و بازنشستگی بررسی قیمت بلیت هواپیمای تهران- مشهد در آستانه روز عرفه و عید سعید قربان ۱۴۰۴ | قیمت نجومی بلیت تا ۸ میلیون تومان! تغییر آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور در اتاق بازرگانی ایران | کار در معادن، دیگر سخت و زیان‌آور نیست؟ آیا سود سهام عدالت تا آخر خردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ نرخ دام زنده در آستانه عید قربان ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) عرضه‌اولیه یک شرکت خراسانی یکشنبه هفته آینده در فرابورس (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) + جزئیات عرضه‌اولیه «نان» استاندار خراسان رضوی: چالش‌های امروز، نتیجه تصمیمات سیاسی در حوزه اقتصاد است قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) | گوجه‌فرنگی کیلویی چند؟ رشد ۴۰ درصدی قیمت لبنیات | مجوز قیمت‌گذاری آزاد به شرکت‌ها داده شده است رئیس سازمان اداری و استخدامی از ۲ تغییر در آزمون‌های استخدامی خبرداد
سرخط خبرها

نگاهی به مزیت‌های اقتصادی راه‌آهن خواف - هرات | آغاز مبادلات ریلی از اسفند

  • کد خبر: ۲۱۳۲۰۴
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
نگاهی به مزیت‌های اقتصادی راه‌آهن خواف - هرات | آغاز مبادلات ریلی از اسفند
رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان از مزیت‌های اقتصادی خط آهن خواف – هرات می‌گوید.

سرور هادیان | شهرآرانیوز مسئولان اداره راه آهن هرات می‌گویند که قرار است از اسفندماه صادرات و واردات از طریق راه آهن هرات- خواف آغاز شود. براساس تفاهم نامه افغانستان و ایران، در سال نخست قرار است تا ۵۰۰ هزار تُن کالا‌های وارداتی و صادراتی از طریق این راه آهن میان دو کشور انتقال یابد. از طرفی رئیس راه آهن هرات اعلام کرده است که در اسفندماه از طریق این راه آهن واردات و صادرات انجام می‌شود و در آخر اسفند یا اول بهار این خط آماده حمل و نقل مسافر نیز خواهد بود.

گفته می‌شود که تمام امکانات در ایستگاه روزنک راه آهن هرات- خواف فراهم شده و رئیس گمرک هرات نیز تأکید کرده است که ما تأسیسات کافی را فعال کرده ایم. فعالان اقتصادی معتقدند که از لحاظ منطقه ای، راه آهن خواف - هرات به عنوان نقطه وصل «دالان ریلی شرق- غرب» عمل می‌کند و کشور‌های ترکیه، ایران، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین شرکای اصلی این دالان مهم ریلی خواهند بود.

خوش بینی درباره رونق صادرات ریلی

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در گفتگو با شهرآرا درباره تأثیر راه آهن هرات- خواف گفت: هنگامی که مسیر ریلی جدیدی قرار است باز شود، یک دوره آزمایشی دارد و بعد از آن بحث تأمین و تحویل کالا و آمادگی و باور بخش خصوصی برای استفاده از این مسیر مطرح می‌شود.

محمود سیادت با بیان اینکه آینده انتقال کالا از مسیر ریلی را بسیار خوب می‌بینم، بیان کرد: خوشبختانه مسئولان استانی و کشوری به این موضوع توجه لازم را داشته اند و سرمایه گذاری مناسبی برای احداث و فعال سازی مسیر خواف به روزنک انجام شده است. پیگیری‌های زیادی هم نماینده رئیس جمهور در این موضوع داشته است.

وی یادآور شد: ممکن است چند روز بهره برداری از این خط تأخیر داشته باشد، ولی آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که مسیر آماده است. طبیعتا تا این مسیر دائمی و فعالیتش مستمر شود زمان خواهد برد تا هم تجار به این مسیر اعتماد کنند و هم مسائل آزمایشی اش طی شود.

سیادت ادامه داد: افغانستان از نظر موقعیت جغرافیایی قلب آسیاست، برای اینکه از یک طرف به چین و پاکستان و از طرف دیگر به کشور‌های آسیای میانه، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان متصل است. اگر امنیت در این کشور برقرار باشد و کار‌های زیرساختی انجام شود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال ایران به آسیای میانه و چین است که بسیار برای ما هم مهم است.

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان اضافه کرد: طی دو سال اخیر برای آماده سازی جاده بدخشان به چین اقدامات خوبی شده که اکنون مراحل نهایی را طی می‌کند. همچنین بحث اتصال ریلی ازبکستان از مسیر افغانستان به پاکستان نهایی شده و کار‌های عملی اش در حال آغاز است.

سیادت تأکید کرد: باوجود آنکه ۱۵میلیون نفر از جمعیت افغانستان در فقر کامل به سر می‌برند و با کمک سازمان‌های جهانی و سازمان ملل امرار معاش می‌کنند، ولی در بعد فعالیت‌های زیرساختی و بنیادی، افغانستان بسیارموفق عمل کرده است و اگر بتواند با جامعه جهانی به اجماعی برسد، فرصت‌های خوبی برای این کشور ایجاد می‌شود.

خوشبختانه طی کنفرانسی که در چند روز گذشته در دوحه به همت سازمان ملل و با حضور همسایگان و ذی نفعان افغانستان از جمله ایران تشکیل شد، تصمیم‌های خوبی گرفته شد که امیدواریم نتیجه آن بتواند تأثیر خوبی بر رونق تجارت ایران و افغانستان داشته باشد.

ایجاد فرصت‌های تجاری

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه بهره برداری از راه آهن خواف- هرات فرصت‌های تجاری خوبی برای دو کشور ایجاد می‌کند، بیان کرد: با این خط راه آهن افغانستان می‌تواند به راه آهن سراسری ایران وصل و حتی به اروپا و نقاط دوردست از این مسیر دسترسی پیدا کند. همچنین می‌تواند به بندرعباس و مرز‌های دریایی ما متصل شود که همیشه آرزوی افغان‌ها بوده است.

سیادت با بیان اینکه با انتقال ارزان‌تر کالاهایمان به افغانستان می‌توانیم قدرت رقابتمان را افزایش دهیم و سهممان را در بازار افغانستان بیشتر کنیم، بیان کرد: همچنین راه آهن خواف- هرات می‌تواند زمینه‌های همکاری ایران و افغانستان در حوزه‌های معادن و کشاورزی را هم فراهم کند. وی بیان کرد: افغانستان – ازبکستان – چین، از طریق خط آهن با هم وصل هستند و به سرانجام رسیدن خط آهن خواف – هرات می‌تواند مشوق خوبی برای پیوند این دو خط باشد.

تسهیل صادرات

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه به طورقطع راه آهن یکی از بهترین وسایل حمل و نقل است، بیان کرد: هزینه حمل ونقل کالا‌های صادراتی از طریق ریلی کمتر تمام می‌شود. همچنین مشکلات تخلیه و بارگیری در مرز و مشکلات بازرسی‌ها و... را ندارد که به طور قطع می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای ما و افغانستان باشد. سیادت گفت: امیدوارم بتوانیم راه آهن خواف- هرات را به راه آهن سراسری افغانستان اتصال دهیم، زیرا تحقق این مسئله انتقال کالا‌های صادرات ایران را به افغانستان و سایر کشور‌های منطقه تسهیل می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->