آدرس شعب اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان همدان (۸ تیر ۱۴۰۳) + روش یافتن نزدیک‌ترین شعبه محسنی اژه‌ای در حرم شاه عبدالعظیم رای خود را به صندوق انداخت + فیلم مخبر: وزارت کشور عملکرد خوبی در این انتخابات داشته است + فیلم استاندار خراسان‌رضوی و فرماندار مشهد رأی خود را در مسجد فقیه‌سبزواری مشهد به صندوق انداختند + فیلم کدام آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری، باطله محسوب می‌شوند؟ هاشمی در جماران: امیدوارم هرچه به‌صلاح مردم ایران است، از صندوق‌های رأی بیرون آید + فیلم آدرس شعب اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان شیراز (۸ تیر ۱۴۰۳) + روش یافتن نزدیک‌ترین شعبه اطلاعیه شماره ۱۲ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) آدرس شعب اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان تبریز (۸ تیر ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: ۳ هزار و ۵۰۸ شعبه ثابت و هزار و ۵۹ شعبه سیار در مشهد تعبیه شده است + فیلم آدرس شعب اخذ رأی در سراسر کشور (انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳) + روش یافتن نزدیک‌ترین شعبه محمدباقر قالیباف رای خود را به صندوق انداخت اطلاعیه شماره ۱۱ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱۰ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) نخستین مناظره ۲۰۲۴ بایدن - ترامپ برگزار شد+ جزئیات آدرس شعب اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان اصفهان (۸ تیر ۱۴۰۳) رهبر معظم انقلاب اسلامی رأی خود را به صندوق انداختند | آیت‌الله خامنه‌ای: آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است، مردم در رأی‌دادن تردید نکنند + فیلم
سرخط خبرها

مشارکت مشهدی‌ها در انتخابات از تهران و اصفهان جلو زد

  • کد خبر: ۲۱۴۸۴۹
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
مشارکت مشهدی‌ها در انتخابات از تهران و اصفهان جلو زد
بامداد امروز فرماندار مشهد اعلام کرد که آمار مشارکت مردم این شهر در انتخابات بیشتر از دیگر کلان‌شهرهاست.

انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و مجلس خبرگان دیروز در‌حالی برگزار شد که همراه با حضور پررنگ مردم، مسئولان محلی و استانی نیز در «اتاق وضعیت» ستاد انتخابات شهرستان مشهد و استودیو خبر استانداری، به رتق‌و‌فتق امور مشغول بودند.

اوایل صبح، ۹۵‌درصد شعب، آماده رأی‌گیری

هم‌زمان با سراسر کشور، ساعت ۸ صبح روز یازدهم اسفندماه‌۱۴۰۲، فرایند دوازدهمین انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی و مجلس‌خبرگان‌رهبری در مشهد و خراسان‌رضوی با دستور استاندار خراسان‌رضوی به‌صورت رسمی آغاز شد.

یعقوبعلی نظری پس از آغاز رسمی انتخابات در استان و در جمع خبرنگاران از آمادگی ۹۵ درصد از شعب اخذ‌رأی خبر داد. البته فرماندار برای ۵‌درصد باقی شعب نیز که به‌دلیل برودت هوا و فاصله از مرکز، دچار پاره‌ای مشکلات شده بودند، وعده آماده‌سازی و اخذ‌رأی داد.

خیالتان از زیرساخت‌ها جمع

یکی از پرسش‌های پرشمار خبرنگاران از نماینده عالی دولت در استان، وضعیت زیرساخت‌ها بود و نظری برای اینکه خیال همه را راحت کند، در این مورد اطمینان خاطر داد و اعلام کرد که همه زیرساخت‌ها و ارتباطات متصل است و ۸۰‌هزار نفر به‌عنوان مجریان و عوامل اجرایی شعب و صندوق‌ها از ساعت‌ها قبل برای شروع آماده شده‌اند.

ازآنجاکه سالن شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد به‌عنوان ستاد انتخابات شهرستان مشهد در نظر گرفته شده بود، آقای استاندار پس از حضور در شعبه سیار بیمارستان امام‌رضا (ع)، راهی این ستاد شد تا از نزدیک در جریان روند رأی‌گیری در شعب شهر مشهد قرار بگیرد.
همان‌جا بود که نظری در جمع خبرنگارانی که او را همراهی می‌کردند، گریزی هم به زحمات خادمان بی‌نام‌ونشان انتخابات زد و از عوامل راهداری برای باز کردن مسیر‌های کوهستانی و برف‌گرفته برای ارسال صندوق‌های رأی تشکر کرد.

مشهد جلوتر از تهران، اصفهان و شیراز

اولین آمار رسمی

۴۵ دقیقه بعد از آغاز رسمی رأی‌گیری، سیدهادی طباطبایی، رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی، با دست پر -از آمارها- به سراغ اصحاب رسانه آمد و اعداد و ارقام اولیه را اعلام کرد؛ آماری که خلاصه‌اش ازاین‌قرار بود؛ ۸۶‌حوزه انتخابیه اصلی و فرعی، ۴ هزارو۶۲۷ شعبه اخذ‌رأی و ۸۰‌هزار نیرو و هیئت‌اجرایی، پای‌کار انتخابات در استان هستند؛ ضمن اینکه ۳هزارو۵۰۰ نماینده نامزد‌ها هم در شعب اخذ‌رأی حضور دارند و در فاصله کمتر از یک‌ساعتی که از انتخابات گذشته ۶۰‌هزار نفر در استان آرای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.

اعزام امکانات به مناطق برف‌گیر

بعد از وی، امیر فریدنیا، سخنگوی ستاد انتخابات استان، نیز از فعالیت‌های چند روز قبل‌تر، به خبرنگاران این‌گونه گفت: پنجشنبه پیکربندی شعب انجام شد. قبل از آن و روز سه‌شنبه هم دستگاه‌های احراز هویت و همه ملزومات شعب را به مناطق برف‌گیر اعزام کردیم و امروز هم رأی‌گیری رأس ساعت آغاز شده است. ضمن اینکه استخراج هر‌گونه آماری هم به‌صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر است.

مشهد جلوتر از تهران، اصفهان و شیراز

۱۵‌درصد تعرفه مازاد برای همه شعب

طبق اعلام فریدنیا، امسال با هدف جلوگیری از معطلی مردم برای دریافت تعرفه در پای صندوق‌های رأی، ۱۵‌درصد تعرفه بیشتر در اختیار همه حوزه‌های انتخابی قرار گرفت و علاوه‌بر‌این‌ها نیز وضعیت تعرفه‌ها به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود.

پایداری همه شبکه‌ها

امسال هم مانند چند انتخابات گذشته بخش زیادی از فرایند رأی‌گیری به‌صورت برخط انجام شد و به‌همین‌دلیل نیز همه ظرفیت‌های استان برای پایداری شبکه اینترنت و فیبرنوری به خط شدند.
در ادامه حضور خبرنگاران ما در مراکز مدیریتی انتخابات، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات خراسان‌رضوی در استودیو انتخابات استانداری خراسان‌رضوی با تأکید بر آمادگی نیرو‌های اپراتوری تلفن همراه و شرکت تنظیم ارتباطات رادیویی به این نکته اشاره کرد که در استان هیچ‌گونه قطعی سیستم ارتباطی نداشته‌ایم و همه شبکه‌ها پایدار است. بااین‌حال، سی گشت فیبر نوری به‌صورت مداوم مسیر‌های فیبر نوری را بررسی کرده‌اند تا حفاری غیرمجاز انجام و پایداری شبکه خدشه‌دار نشود.

پشتیبانی لحظه‌ای و برخط

به حرف‌های علی دلگیر این را هم ما اضافه کنیم که مجموعه مدیریتی و پشتیبانی انتخابات، دیروز برای هر اتفاقی آماده بود و تیم‌های مختلفی در استان حضور داشتند تا در صورت قطع‌شدن شبکه، به‌سرعت اشکال را برطرف کنند و به‌روزرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. همچنین یک سیستم محافظتی طراحی شد که در‌صورت بروز قطعی، نیاز از مسیر‌های دیگر تأمین و بدون لحظه‌ای وقفه شبکه متصل شود.

مشهد جلوتر از تهران، اصفهان و شیراز

همراهی ارتش، مثل همیشه

مثل همیشه که در سختی‌ها و مشکلات، ارتش پای‌کار مردم بوده است، برای برگزاری انتخابات در همه جغرافیای استان، این بار هم ارتش حضوری پررنگ داشت و به گفته فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ارتش در شمال‌شرق، بازگشایی جاده تایباد و صالح‌آباد با کمک ارتش انجام شد.

امیر سرتیپ رضا آذریان با گذشته چهار ساعت از فرایند انتخابات به میان ما آمد و حرف‌هایش را با خبرنگاران این گونه ادامه داد: این جاده‌ها به‌دلیل بارش برف بسته شده بود و با کمک یگان مهندسی ارتش بازگشایی صورت گرفت و تا پایان انتخابات نیز گوش به زنگ هستیم تا در‌صورت بروز حوادث احتمالی، برای برگزاری انتخابات همراه دیگر مسئولان استانی باشیم.
علاوه‌بر‌این‌ها، بیست خودرو ارتش صندوق‌های رأی را به شعب منتقل کردند که این کار در مناطق مرزی به‌صورت ویژه‌تر صورت گرفت. دو فروند بالگرد نیز برای انتقال صندوق و دو فروند بالگرد اورژانس هم برای دیروز مهیای خدمت شده بود.

ساعت پنجم، شفاف، بدون تخلف

عقربه‌های ساعت حکایت از گذشت پنج ساعت از زمان انتخابات داشت که محسن نجات، رئیس هیئت‌بازرسی انتخابات استان، گزارش آخرین اتفاقات و بازرسی‌ها از صندوق‌های شهر را قرائت کرد.
شب قبل از انتخابات نیز همه صندوق‌های ثابت و سیار بررسی شدند، اما مشکل اینجا بود که عوامل برگزاری انتخابات به‌دلیل بارش برف نتوانستند پنجشنبه‌شب خود را به مناطق و روستا‌های صعب‌العبور برسانند، اما دیروز صبح با بازگشایی مسیر، راهی شدند و همین امر باعث شد برخی صندوق‌های رأی با تأخیر اندکی در این مناطق آغاز به کار کنند.

روایت تخلفات جزئی

از همین مقام مسئول درباره تخلفات پرسیدیم و نجات با اشاره به دریافت گزارش‌هایی از بازرسان مبنی بر وقوع تخلف در برخی شعب توضیح داد: تا این لحظه ۳۹ گزارش تخلف داشته‌ایم که در همان شعب اخذ‌رأی مدیریت شده‌اند. این تخلفات مثل دیوارنویسی نام نامزدی خاص در شعبه اخذ‌رأی، هدایت مردم برای رأی‌دادن به یک نامزد و... بوده است که مشکل رفع شده است. مردم هم گزارش برخی تخلفات را به‌سرعت به مرکز ارتباط مردمی هیئت بازرسی گزارش می‌دهند.

۲۱۹۶ شعبه در مدارس

سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی و عضو هیئت‌بازرسی انتخابات، هم با بیان اینکه ۲ هزار‌و‌۱۹۶ مدرسه در استان شعبه اخذ‌رأی هستند، گفت که حرکت دانش‌آموزی برای انتخابات بسیار خوب بوده و صد‌ها خبرنگار و ناظر افتخاری دانش‌آموزی در مقطع متوسطه دوم راوی سلامت انتخابات هستند.

مشارکت، بیشتر از انتخابات گذشته

در فاصله دو ساعت مانده به پایان زمان رسمی انتخابات در ساعت‌۱۸، طباطبایی، رئیس ستاد انتخابات استان، باز هم به جمع خبرنگاران آمد و با ابراز خرسندی از برگزاری سالم و توأم با امنیت انتخابات در ۴ هزارو ۶۲۷ شعبه اعلام کرد که تا این ساعت انتخابات بدون هیچ مشکل امنیتی در حال برگزاری است. وی البته با ابراز خشنودی از اینکه تجمیع گزارش‌های فرمانداران و هیئت‌های اجرایی نشان می‌دهد که مشارکت و اقبال مردم بهتر از پیش‌بینی و بهتر از انتخابات قبلی بوده است.

وضعیت تخلفات را هم که جویا شدیم، این مقام مسئول اعلام کرد که تا این لحظه تخلفات معدودی گزارش شده است که یکی‌دو مورد به دستگاه قضا ارجاع داده شده است و نکته دیگری هم که از زبان وی خبردار شدیم این بود که امسال برای اولین‌بار قرار است شمارش‌آرا به‌صورت مستقیم توسط صداوسیما برای مردم پخش شود.

اما درحالی‌که با پایان یافتن زمان ابتدایی انتخابات، مسئولان ستاد انتخابات استان آماری از تعداد شرکت‌کنندگان در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند و آن را به پایان یافتن زمان انتخابات و اجازه وزارت کشور منوط کردند، مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات تا ساعت‌۱۸ روز یازدهم اسفندماه را اعلام کرد.

کمال سروی‌ها به خبرنگار ما گفت: در خراسان‌رضوی یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار نفر تا ساعت ۶ عصر رأی خود را به صندوق ریخته‌اند و در مشهد هم تا این ساعت ۷۰۰‌هزار نفر رأی داده‌اند که این عدد بیشتر از دوره گذشته است. وی ادامه داد: در خراسان‌رضوی ۴‌میلیون‌و‌۷۵۰‌هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این عدد بیش از ۲۰۰‌هزار نفر رأی‌اولی هستند.

مشهد جلوتر از دیگرکلان‌شهر‌ها

درحالی‌که دقایقی از نیمه‌شب گذشته بود، فرماندار مشهد در آخرین گفتگو با اصحاب رسانه اعلام کرد تاکنون طبق آماری که اعلام شده، مشارکت مردم از سال۱۳۹۸ بیشتر بوده است. محسن داوری افزود: مشارکت مردم مشهد نسبت به دیگرکلان‌شهر‌ها قابل‌مقایسه نیست و مردم مشهد بسیار بیشتر از دیگران مشارکت داشته‌اند. وی تصریح کرد: ما از نظر مشارکت اولین کلان‌شهر در کشور هستیم و مشارکت مردم مشهد در انتخابات از تهران، اصفهان و شیراز تاکنون بیشتر بوده است.

فرماندار مشهد تأکید کرد: تا کنون هیچ‌گونه گزارش رسمی از تخلف در انتخابات اعلام نشده و هیچ کاندیدایی مبنی بر تخلف شکایتی نداشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->