عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه
سرخط خبرها

چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟

  • کد خبر: ۲۲۵۲۲۰
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟
«عاشقانه دوستت داریم، باعث افتخار ما هستی، در هر شرایطی کنارت هستیم، اگر مسئولیتی بر عهده تو باشد حتما از پس آن بر می‌آیی، اگر به مشکلی برخوردی باهم درستش می‌کنیم. تو شجاع ترینی. تو دانشمند می‌شوی» کدام یک از این جنس جمله‌ها را به کودمان نگوییم؟

به گزارش شهرآرانیوز، تربیت فرزند نیازمند بالابردن آگاهی و شناخت درست از قواعد تربیت است. از لحظه‌ای که متوجه می‌شویم قرار است عضو جدیدی وارد خانواده‌مان شود دغدغه این را داریم که چه روشی را انتخاب کنیم که بهترین فرزند را تربیت کنیم. اگرشما هم به دنبال چند روش تربیتی اصولی و هدفمند در مورد تربیت کودک خود هستید با ما همراه باشید.

با گفتن چنین عباراتی باعث حال خوب فرزندتان شوید!

عاشقانه دوستت داریم، باعث افتخار ما هستی، در هر شرایطی کنارت هستیم، شنونده تمام حرف و درددل‌هایت هستیم، اگر مسئولیتی بر عهده تو باشد حتما از پس آن بر می‌آیی، اگر به مشکلی برخوردی باهم درستش می‌کنیم، تو با ارزشترین هدیه خداوند برای من و پدرت هستی. از اینکه برای انجام کارهایت تلاش می‌کنی قدردان زحماتت هستیم. ما باور داریم که تو همیشه راستگو هستی.

کودک را مجبور به شجاعت نکنید!

ترس کودک از نگاه شما شاید افراطی یا غیرمنطقی باشد، اما از دید خود او کاملا بجا و درست است؛ بنابراین مجبور کردن او به انجام کاری که از آن می‌ترسد مثلا قرار دادن او در یک اتاق تاریک، می‌تواند موجب وارد شدن آسیب‌های روانی بیشتر به او بشود. اگر ترسی دارد اجازه دهید با آرامش برای شما مطرح کند شما هم با صحبت کردن به او آرامش و دلگرمی و احساس امنیت دهید. اگر احساس کردید این ترس هم چنان با اوست از روان درمانگر‌ها کمک بگیرید.

با پافشاری بچه‌ها برای پوشیدن یک لباس خاص چه رفتاری مناسب است؟

کودکان معمولاً می‌خواهند با لباسی که انتخاب خودشان است به مهمانی بیایند، واکنش شما به عنوان پدر و مادر در این شرایط چه خواهد بود؟ در ابتدا در هر سنی به مالکیت کودکان احترام بگذارید، تا کودکان احترام گذاشتن به دیگران را از شما بیاموزند. 
در چنین موقعیتی به او حق انتخاب دهید؛ یعنی بین دو لباس منتخب پدر و مادر یکی را انتخاب کند، اگر فرزند شما بر روی پوشیدن یک لباس اصرار داشت حق انتخاب را به او دهید، ولی در کنارش بگویید اگر یکی از این دو لباس را بپوشی بعد از مهمانی می‌توانیم چند دقیقه به پارک برویم، چون این لباس‌ها مناسب‌تر است ولی لباس انتخابی تو دیگر برای پارک رفتن مناسب نیست. با این روش هم انتخاب کردن را به فرزندمان آموزش داده‌ایم و هم او را در مسیر درست هدایت کرده‌ایم، همچنین او را برای انتخاب مجبور نکرده ایم.

تشویق کودک باید با توانایی‌های او متناسب باشد

زمانی که به یک کودک کم سن می‌گویید می‌بینم که کفش‌هایت را درست پوشیدی؛ این برای کودک تشویق تلقی می‌شود، اما برای یک نوجوان این حرف یک توهین پنداشته می‌شود. 
تشویق کودک نباید به گونه‌ای باشد که شکست‌های گذشته را نیز به او یادآوری کند. «فکر نمی‌کردم در ریاضی نمره خوبی بگیری ولی نمره خیلی خوبی گرفتی.» 
در مقابل شور و شوق فراوان از طرف والدین می‌تواند مانعی برای کودک محسوب شود گاهی اوقات شور و شوق بیش از حد والدین فشار روانی زیادی به کودک می‌آورد برای مثال گفتن عباراتی مثل «من می‌دانم تو بالاخره یک دانشمند بزرگ خواهی شد.»

زمان تنبیه این نکات را در نظر بگیرید!

در برخورد با کودک گستاخ قدم اول آن است که برخی از نیاز‌های کودک را بی‌پاسخ بگذارید؛ مثلا به او بگویید «به خاطر رفتار غیر قابل قبولت دیگر نمی‌توانم، امروز تو را به پارک ببرم.» به قول‌تان وفادار باشید، حتی اگر فرزندتان درباره رفتار زشتش عذرخواهی کرد، این کار را انجام ندهید. اما بابت عذرخواهی‌اش با او مهربان باشید و از او تشکر کنید، اما به او بفهمانید که پیامد کار نادرست را باید تجربه کند. 
از داد و بیداد و فریاد زدن سر فرزندتان خودداری کنید. فریاد زدن و با صدای بلند صحبت کردن به انتقال واضح‌تر پیام کمک نمی‌کند چرا که هر بار فریاد زدن قوه درک و پذیرندگی آنان کاهش می‌یابد. فریاد زدن بر سر کودک باعث می‌شود تربیت کردن آنان سخت‌تر شود، نتایج تحقیقات حاکی از آن است که فریاد زدن، کودکان را به لحاظ رفتار‌های فیزیکی و گفتاری خشن‌تر می‌سازد. 
نکته بعدی اینکه زمان تنبیه کودک ایستاده نباشیم، به اندازه قد کودک خم شویم، دستش را در دست بگیریم. بچه زیر هفت سال را نصیحت نکنیم و تذکر ندهیم، بگذاریم تجربه کند. کار را به خود کودک واگذار کنید. غذا خوردن، لباس پوشیدن و امورات شخصی توسط خود کودک انجام شود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->