پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه خوراکی‌های سالمی که می‌توانید جایگزین نان کنید نقش مهم تغذیه در تکامل دندان‌ها ۷ دلیل احساس تشنگی مداوم اعمال قانون۱۴۷۸دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۵۳نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (یکم خرداد ماه ۱۴۰۳) کندی حرکت در میدان جمهوری به سمت میدان جهاد در مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد مویز برای چه کسانی می تواند مضر باشد؟ | خواص و مضرات مویز را بشناسید چطور از خشکی چشم جلوگیری کنیم؟
سرخط خبرها

مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند

  • کد خبر: ۲۲۵۴۳۵
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند و موجب ابتلای فرد به بیماری دیابت یا انباشته‌شدن چربی در کبد می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشارخون و اضافه‌وزن می‌شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از شش قاشق چای‌خوری باشد و این‌مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه، آب‌میوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: بسیاری بر این عقیده‌اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذا‌ها به‌ویژه غذای چرب باعث هضم آن می‌شود؛ درحالی‌که مصرف شیرینی، کار معده را سنگین کرده و باعث جذب کامل مواد غذایی شده و منجر به اضافه‌وزن و چاقی می‌شود.

اباصلتی با اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت، مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است، بیان کرد: قند و شکر، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های صنعتی حاوی قند افزوده، شیر‌های طعم‌دار، شیرکاکائو و شیر شکلات، پاستیل، بستنی یخی، کیک، کلوچه و بیسکویت از منابع مهم مصرف مواد قندی هستند.

وی با ذکر این نکته که مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند و موجب ابتلای فرد به بیماری دیابت یا انباشته‌شدن چربی در کبد می‌شود، تأکید کرد: برای پیشگیری از دیابت، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که قند و شکر مصرفی روزانه باید حداکثر ۵ درصد انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین کند؛ یعنی کمتر از ۶ قاشق چای‌خوری یا ۲۵ گرم و در همین خصوص باید به منابع پنهان قند در مواد غذایی مانند انواع سس‌ها، قهوه‌های فوری، نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های صنعتی، کمپوت‌ها، انواع شیرینی و شکلات و دسر‌های آماده حاوی مقادیر زیاد قند هم توجه شود؛ ضمن اینکه در میان‌وعده‌ها به جای شیرینی بهتر است که از بیسکویت، شکلات و میوه استفاده شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود که به کودکان به جای شیر‌های طعم‌دار، شیرکاکائو و شیر شکلات که مقدار زیادی قند دارند، شیر ساده بدهید و به جای قند و شکر، از کشمش، خرما و توت‌خشک به مقدار کم استفاده کنید.

اباصلتی افزود: درصورتی که مایل هستید از قهوه‌های فوری استفاده کنید، انواع بدون شکر را انتخاب کنید و به‌جای دسر‌ها که مقدار زیادی قند و چربی دارند، از انواع میوه‌ها، سالاد میوه یا کمپوت میوه با شیرینی کم استفاده کنید.

وی درباره پیامد‌های کاهش مصرف روغن و چربی، گفت: مصرف زیاد مواد غذایی پرچرب، به‎‌‌ویژه چربی‌های حیوانی نظیر گوشت، شیر و لبنیات پرچرب، خطر بروز سرطان‌های سینه و پروستات را افزایش می‌دهد و باید مصرف آن‌ها را محدود کرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه برای پیشگیری از اضافه‌وزن، چاقی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان‌ها باید مصرف انواع روغن و چربی را کاهش داد، خاطرنشان کرد: دراین‌خصوص بهتر است که از شیر و ماست پاستوریزه و کم‌چرب کمتر از ۱.۵ درصد چربی و پنیر کم‌چرب به‌جای پنیر‌های خامه‌ای استفاده کنید و اینکه مصرف غذا‌های آماده و فست‌فود‌ها از جمله سوسیس، کالباس و پیتزا را که چربی زیادی دارند، کاهش دهید.

اباصلتی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که هنگام طبخ غذا، روغن را به‌طورمستقیم از داخل بطری به درون ظرف غذا نریخته و آن را با قاشق اندازه‌گیری کنید و به جای غذا‌های سرخ‌شده که مقدار زیادی روغن دارند، از غذا‌های آب‌پز، بخارپز و کبابی استفاده کنید.

وی تصریح کرد: در صورت تمایل به سرخ‌کردن، غذا را به‌مدت کم و با حداقل روغن مخصوص سرخ‌کردنی فقط تفت بدهید و در تهیه انواع کیک و شیرینی علاوه بر قند زیاد، مقدار زیادی روغن به کار می‌رود و باید مصرف آن‌ها را محدود کرد و از شیرینی‌های ساده و بدون کرم یا خامه که چربی کمتری دارد، به مقدار کم استفاه شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در پایان گفت: همچنین بهتر است که مصرف روغن جامد و نیمه‌جامد را حذف کنید و به‌جای آن از انواع روغن مایع با اسید چرب ترانس کمتر از ۵ درصد و البته به مقدار کم استفاده کنید و اینکه به خاطر داشته باشید که باید برای حفظ سلامت خودتان، علاوه بر کاهش مصرف نمک، میزان قند و چربی مصرفی را هم کاهش دهید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->