پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

«باباایرج» پدر صنعت خراسان

  • کد خبر: ۲۲۶۱۵
  • ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
«باباایرج» پدر صنعت خراسان
احمد اثنی‌عشری نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان
ایرج یزدان‌بخش در اسفندماه ۱۳۱۹ در نیشابور به دنیا آمد و در چهارده‌سالگی به تهران رفت. او در بیست‌سالگی وارد سازمان برنامه و بودجه شد و سمت‌های مختلفی از کارمندی تا مدیرکلی استان را تجربه کرد. او تعریف می‌کرد که وقتی در سال ۱۳۵۸ به توفیق بازنشستگی نایل شدم، همراه با همسرم در خیابان قدم می‌زدم و احساس می‌کردم آدم‌ها دیگر مانند سابق که مدیرکل بودم به من توجه ندارند و به یک فرد عادی تبدیل شده‌ام. باور این مسئله برایم سخت بود. گفتم باید کاری کنم که این احساس پوچی و بی‌اثر بودن را تغییر دهم. با همسرم مشورت کردم و با کمک یکی‌دو نفر از دوستانم و برادر بزرگم منزل مسکونی‌ام را فروختم و آستین‌ها را بالا زدم و زمینی در چاهشک مشهد به مساحت ۲۰۰۰ متر خریدم و کارگاهی برای تولید پاشنه کفش راه‌اندازی کردم. آن زمان چنان برای ایجاد کارخانه عشق داشتم که به کمک برادرم، با وانت کارگر و مصالح پای کار می‌آوردم و با همکاری او در سال ۱۳۶۰ با ایجاد شرکت پارت‌لاستیک درعمل تولید را شروع کردم.
ایرج یزدان‌بخش باوجود آنکه می‌توانست با حقوق بازنشستگی بقیه عمر خود را در رفاه و آسایش سپری کند، وارد عرصه تولید شد و یکی پس از دیگری دشوار‌هایی را که همواره پیش پای او قد علم می‌کردند، پشت سر گذاشت. او فرد توسعه‌طلبی بود؛ از این رو هر از چندی محصول جدیدی، کارخانه و شرکتی نو را راه‌اندازی یا خریداری می‌کرد، به گونه‌ای که در زمان فوتش دارای ۱۲ کارخانه و شرکت و ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی بود. واحد‌هایی که با تلاش، تدبیر و همت بدون استفاده از رانت دولتی شکل گرفته بودند. او همواره بر این موضوع باور داشت که در برابر مشکلات راهی وجود دارد و یا باید راهی ساخت. ایرج یزدان‌بخش نه‌تن‌ها در عرصه تولید، بلکه در عرصه فرهنگ و اجتماع نیز فعال بود. او از بنیان‌گذاران انجمن مدیران صنایع خراسان بود و چندین دوره ریاست انجمن را بر عهده داشت و در انجمن قطعه‌سازان خودرو نیز حضور پررنگ و فعالی داشت. او مدتی نیز به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران صنایع ایران فعالیت داشته است.
مرحوم یزدان‌بخش در شرکت‌های خود به آموزش اهمیت زیادی می‌داد و کلاس‌های آموزشی و تخصصی متنوعی برای کارمندان خود طرح‌ریزی نمود. در این راستا او به تأسیس مرکز آموزش علمی و کاربردی پارت‌لاستیک اقدام نمود و به‌طور رسمی در صنعت لاستیک و نیازمندی‌های این صنعت، رشته‌های تحصیلی مناسبی تعریف و اجرا کرد. با تأسیس شرکت‌های متعدد، مدیرعاملی گروه پارت‌لاستیک را عهده‌دار بود. شرکت پارت‌لاستیک نشریه‌ای را با راهنمایی او برای ارتقای آگاهی کارکنان خود منتشر کرد و در این نشریه همواره در قالب سخنی با شما کارکنان، خود سخن می‌گفت. او آن‌قدر با کارکنان و خانواده آن‌ها رابطه معنوی خوب و اثرگذار برقرار کرده بود که از سوی کارکنان و فرزندان آن‌ها «باباایرج» خطاب می‌شد. باباایرج هرسال به فرزندان کارکنان خود که معدل بالا و توفیق تحصیلی داشتند، جوایزی اهدا می‌کرد. او جشن‌های خانوادگی پرشوری برای کارکنان برگزار می‌کرد و این موضوع سبب شده بود تا آن‌ها به او عشق بورزند. بعد از فوت دخترش، بنیاد نیکوکاری شادی یزدان‌بخش را راه‌اندازی کرد. او در انتخاب این نام هم حساسیت داشت و نام خیریه را دوست نداشت و از عنوان نیکوکاری استفاده کرد. ایرج یزدان‌بخش علاقه خاصی به شعر و ادبیات فارسی داشت و همواره می‌گفت ادبیات غنی ما دریایی از معنویت، عشق و شور را در بر دارد. او هر سخنرانی را با اشعاری پرشور شروع می‌کرد و با ابیاتی نویددهنده به پایان می‌رساند.
او قلبی مهربان و روحیه‌ای پر از سخاوت داشت، اما در موضوع تولید خیلی جدی و پرانرژی بود و خستگی برای او مفهومی نداشت. جمله «خسته نباشید» برای او منفورترین جمله بود و می‌گفت بگویید پرانرژی باشید. او عاشق میهن خود بود و می‌گفت ما در برابر ایران مسئولیم. جمله زیبایی از ایشان به یاد دارم که می‌گفت انسان‌ها به اندازه‌ای که می‌فهمند مسئول هستند و به اندازه‌ای که مسئولیت قبول می‌کنند، ارزشمند هستند. از این رو به مسئولیت اجتماعی خود چنان پایبند بود که می‌گفت من و امثال من باید خود را تکثیر کنیم و ایران را بسازیم.
او معتقد بود که تفاوت انسان موفق و شکست‌خورده به تفکر و اندیشه اوست و همواره تهدید را به چشم فرصت می‌نگریست. می‌گفت فقر نتیجه تفکر فقیرانه و ثروت نتیجه تفکر ثروت‌جویانه است. او فردی خلاق، محبوب و پرتلاش بود که دست نیاز به سوی کسی دراز نمی‌کرد و اعتقاد داشت انسان به قدری توانمند است و قدرت دارد که می‌تواند تمام مشکلات خود را از پیش رو بردارد و خلاقیت او می‌تواند برایش توسعه به ارمغان بیاورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->