قیمت امروز انواع گوشی موبایل در بازار مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) صادرات روغن نباتی مجاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) آیا طلافروشی‌های مشهد در عید قربان ۱۴۰۳ تعطیل هستند؟ عقب‌نشینی ۱۶.۵ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) هر گرم طلا در بازار مشهد چند؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) در کدام مناطق مشهد، می‌توان آپارتمان با رهن کامل ۵۰۰ میلیون تومان یافت؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های صفر ایرانی و خارجی در مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۹۹۰ میلیون تومان جریمه‌های سنگین در انتظار کدام مالکان است؟ دلار کاهشی شد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم برزیلی تنظیم‌بازار در مشهد آغاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) خراسان‌رضوی؛ سومین تولیدکننده شیر در کشور طرح تبدیل حواله خودرو دنا پلاس به تارا اتوماتیک آغاز ثبت‌نام ایران‌خودرو ویژه عید قربان با تحویل ۹۰ روزه + جزئیات (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) مروری بر اظهارات اقتصادی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در ششمین روز تبلیغات تلویزیونی آغاز پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری نیمه اول تیر از پس‌فردا (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) امتیازات ایران خودرو برای حواله‌داران پژو پارس قیمت‌های سرسام‌آور بلیت پروازهای تهران_مشهد تا هفت میلیون تومان! به دنبال شکست انحصار سراهای بزرگ لوازم خانگی در مشهد هستیم نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی سامسونگ و آیفون (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت نشست تخصصی بررسی الگوی مصرف برق در صنایع خراسان رضوی برگزار شد | انرژی پایدار، دغدغه اول صنایع استان + فیلم خرید بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خراسان‌رضوی قیمت دام زنده در بازار روز مشهد اعلام شد (۲۶ خرداد ۱۴٠۳) با ۱۰۰ میلیون تومان کجای مشهد می‌توان خانه اجاره کرد؟ (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) تشکیل حدود ۱۰ هزار پرونده خسارت خودرو در جریان سیل اخیر | خسارت تگرگ در مشهد، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان! + فیلم
سرخط خبرها

دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس

  • کد خبر: ۲۲۸۶۶۵
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس
وزیر نیرو گفت: با امضای سند همکاری وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی، شرایط برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران صنعت نیروگاهی فراهم شده و تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، از امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو با صندوق توسعه ملی خبر داد.

در ادامه بخشی از اظهارات او را درباره سرمایه‌گذاری در حوزه نیرو می‌خوانید.

برای بیش از ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه قرارداد منعقد شده است. حدود هفت هزار مگاوات در حال اجرا است و بیش از ۱۰۰۰ مگاوات تاکنون سنکرون شده و مابقی به ترتیب وارد شبکه می‌شود.

طی روز‌های اخیر تفاهم‌نامه و سندی به امضا رسید که به موجب آن صندوق توسعه ملی ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات را برای احداث نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهد و پیش‌بینی احداث ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صورت گرفته است.

سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی صندوق توسعه ملی در ساخت نیروگاه‌ها

با امضای سند همکاری، شرایط برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران فراهم شد تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با معرفی وزارت نیرو بدون دغدغه تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.

با مجموعه این اقدامات به مرور ناترازی‌ها رفع شده و عرضه و تقاضای برق به ثبات مناسب برسد. نیروگاه‌ها قرارد‌هایی را با وزارت نیرو منعقد کردند و بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه در عملیات اجرایی هستند و بخشی نیز تکمیل و وارد شبکه شده است. 

در گذشته، تا سه الی چهار سال مطالبات نیروگاه‌داران پرداخت نمی‌شد؛ با اصلاحاتی که صورت گرفت از ابتدای اردیبهشت امسال، برق نیروگاه‌ها از طریق بورس به صورت نقدی خریداری می‌شود.

اغلب نیروگاه‌ها در بازار سرمایه حاضر شده‌اند. بخشی از خریداران را شرکت‌های توزیع برق و بخشی را نیز صنایع بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.

بر اساس جدیدترین گزارش که امروز ارسال شد، میزان خرید برق بخش خصوصی از میزان خرید برق توسط شرکت‌های توزیع برق کشور در بازار بورس انرژی پیشی گرفته است؛ به عبارت دیگر اکنون فعالان بازار بورس کشور در بخش برق را شرکت‌های توزیع و مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر اغلب نیروگاه‌های کشور برق تولیدی خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند. از همه نیروگاه‌دار‌ها دعوت می‌کنم برق تولیدی خود را در بورس عرضه کنند تا بتوانند مطالبات خود را به صورت نقدی دریافت کنند و خرید و فروش برق کاملا اقتصادی شود.

ناترازی برق کشور

گام دوم در رفع ناترازی برق کشور، جذاب کردن سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها است.

وضع مقررات و قوانین در حال حاضر سرمایه‌گذاری در نیروگاه را با توجیه اقتصادی همراه کرده است؛ البته گروهی از نیروگاه‌ها که عمدتا نیروگاه‌های دولتی هستند، همچنان با نرخ‌های یارانه‌ای مصارف تا سطح الگوی خانگی، کشاورزی و حتی مصارفی که به موجب قانوان یارانه‌ای شده‌اند (افراد و خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و ..) را تامین و نیروگاه‌‎های خصوصی در چارچوب مقررات بورس اقدام به فروش برق تولیدی خود می‌کنند.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->