قیمت امروز انواع گوشی موبایل در بازار مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) صادرات روغن نباتی مجاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) آیا طلافروشی‌های مشهد در عید قربان ۱۴۰۳ تعطیل هستند؟ عقب‌نشینی ۱۶.۵ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) هر گرم طلا در بازار مشهد چند؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) در کدام مناطق مشهد، می‌توان آپارتمان با رهن کامل ۵۰۰ میلیون تومان یافت؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های صفر ایرانی و خارجی در مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۹۹۰ میلیون تومان جریمه‌های سنگین در انتظار کدام مالکان است؟ دلار کاهشی شد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم برزیلی تنظیم‌بازار در مشهد آغاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) خراسان‌رضوی؛ سومین تولیدکننده شیر در کشور طرح تبدیل حواله خودرو دنا پلاس به تارا اتوماتیک آغاز ثبت‌نام ایران‌خودرو ویژه عید قربان با تحویل ۹۰ روزه + جزئیات (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) مروری بر اظهارات اقتصادی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در ششمین روز تبلیغات تلویزیونی آغاز پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری نیمه اول تیر از پس‌فردا (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) امتیازات ایران خودرو برای حواله‌داران پژو پارس قیمت‌های سرسام‌آور بلیت پروازهای تهران_مشهد تا هفت میلیون تومان! به دنبال شکست انحصار سراهای بزرگ لوازم خانگی در مشهد هستیم نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی سامسونگ و آیفون (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت نشست تخصصی بررسی الگوی مصرف برق در صنایع خراسان رضوی برگزار شد | انرژی پایدار، دغدغه اول صنایع استان + فیلم خرید بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خراسان‌رضوی قیمت دام زنده در بازار روز مشهد اعلام شد (۲۶ خرداد ۱۴٠۳) با ۱۰۰ میلیون تومان کجای مشهد می‌توان خانه اجاره کرد؟ (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) تشکیل حدود ۱۰ هزار پرونده خسارت خودرو در جریان سیل اخیر | خسارت تگرگ در مشهد، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان! + فیلم
سرخط خبرها

دولت سیزدهم به دنبال رفع فقر مطلق بود

  • کد خبر: ۲۳۰۰۳۲
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
دولت سیزدهم به دنبال رفع فقر مطلق بود
عضو هیئت علمی گروه اقتصادی اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد درباره اقدامات و برنامه ریزی های اقتصادی دولت سیزدهم می‌گوید: رئیس جمهور شهید معتقد بود که کشور آن‌قدر ظرفیت دارد که بتواند با توزیع عادلانه در جامعه، مردم را از فقر مطلق نجات دهد. 

به گزارش شهرآرانیوز، «دولت سیزدهم با شعار ایران قوی، رونق تولید را از مهم‌ترین اولویت‌های کشور می‌داند.» جمله‌ای که بار‌ها آیت‌ا... رئیسی، رئیس جمهور شهید در ابتدای دولت سیزدهم و در سخنرانی‌های خود در سفر‌های استانی بیان می‌کرد. حامل نگاهِ اقتصادی متفاوتی بود که نه‌تن‌ها اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و به‌نتیجه رساندن پروژه‌های ناتمام در دولت قبل را مدنظر داشت، بلکه افقِ رشد تولید را نیز در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی این دولت مورد توجه قرار داده بود.

درباره اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت سیزدهم با وحید ارشدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصادی اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

پیگیری برای رفع فقر مطلق در جامعه

این استاد دانشگاه ویژگی اصلی دولت سیزدهم را توجه ویژه به طبقات و مناطق محروم می‌داند و می‌گوید: اهتمام رئیس‌جمهور برطرف کردن مطلق فقر بود و پیگیر آن بود که نهاد‌های متولی، کشور را از خط فقر مطلق خارج کنند. ایشان معتقد بود که کشور آن‌قدر ظرفیت دارد که بتواند با توزیع عادلانه در جامعه، مردم را از فقر مطلق نجات دهد. 

ارشدی با اشاره به اقداماتی که رئیس جمهور شهید در این زمینه انجام داد، بیان می‌کند: ایجاد سامانه‌های مختلف از جمله سامانه رفاه ایرانیان از جمله اقدامات در همین زمینه بود. اینکه هر خانواده در چه دهکی است و بر اساس آن توزیع یارانه‌ها هدفمند شود. 
وی در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم در مسیر اشتغال‌زایی مردم نیز تلاش کرد، اظهار می‌کند: ایجاد سامانه‌های مجوز‌های کسب و کار با حداقل زمان صادرشدن مجوز از دیگر اقدامات این حوزه بود. اگر چه این دولت با انباشت مشکلات حاصل از عملکرد دولت‌های قبل نیز روبه‌رو بود و تلاش حداکثری کرد تا بخشی از آن مشکلات را برطرف کند.

اصلاح ساختار به نفع محرومان

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رئیس جمهور شهید به‌دنبال نهاد‌های تعلیم و تربیتی تولیدکننده انسان عالم و ماهر بود، می‌گوید: دولت سیزدهم به دنبال اصلاح ساختار‌ها به نفع طبقه محروم بود. ایشان با حضور خود در مناطق محروم تلاش کرد که مشکلات را به‌طور حضوری حل کند. 

وی می‌افزاید: معتقد به حضور مردم در عرصه‌های مختلف بود اگر چه ساختار اقتصاد دولتی و رانتی ایران در این مسیر همراهی لازم را نداشت و به کندی این حرکت انجام شد. ایشان به‌شدت به دنبال احیای کارخانه‌ها و رفع مشکل کارگران بود و در این‌مسیر قدم‌های بزرگی برداشت. 

اقتصاد را نباید به برجام گره زد

ارشدی با بیان اینکه شهید رئیسی معتقد بود که اقتصاد را نباید به برجام گره زد، تصریح می‌کند: معتقد بود که ضمن اصلاحات درون و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخل، باید به سمت بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی در کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها درراستای رشد و توسعه اقتصادی بهره برد. در زمان شهید امیرعبدالهیان، وزارت امور خارجه صرفا وزارت سیاسی نبود، بلکه روابط خارجی در خدمت پیشرفت اقتصادی بود. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: به نظرم رئیسی مشکلات اساسی کشور را فهمید و برای حل آنها گام‌های مؤثری برداشت، اما آنچه کار را کند کرده بود، مشکلات انباشته از سال‌های گذشته و ضعف برخی مدیران و نبود بستر‌های مناسب، همچنین نبود سرعت تغییر متناسب با نیاز‌های جامعه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->