اعلام برنامه‌های حرم مطهر رضوی در عید سعید قربان مضجع شریف امام رضا (ع) در آستانه دهه «ولایت و امامت» غبارروبی شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) استقبال از «نوای مهر هشتم» | طرح تولید کتاب صوتی در کتابخانه حرم مطهر آغاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) عکس‌هایی از زائران بیت الله الحرام در سرزمین وحی برنامه‌های کودکانه دهه ولایت در حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی ویژه زائران غیرایرانی در دهه ولایت + جزئیات عرفه، روز عرفان حسینی میزبانی ویژه حرم مطهر رضوی از زائران در روزهای عرفه و عید قربان (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) برگزاری دعای عرفه ویژه زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سخنان رهبر معظم انقلاب درباره «عرفه» | هر کس دعای عرفه را تا آخر بخواند متحول می‌شود روز عرفه آمد و هنگام دعا شد| گزارش ضیافت مؤمنانه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در عرفه ۱۴۰۳+ فیلم متن کامل دعای عرفه امام حسین (ع) همراه با ترجمه + صوت اعمال و دعا‌های روز عرفه ما به قربان تو رفتیم جهانی که عرفه برای ما خلق می‌کند ناگفته‌هایی از حقایق نهفته در عید قربان و روز عرفه زمان اقامه نماز عید قربان در حرم مطهر امام‌رضا(ع) (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) تولیت آستان قدس‌رضوی: فداکاری جامعه پزشکی در ایام کرونا باید ثبت و ترویج شود ویژه‌برنامه‌های حرم امام‌رضا(ع) در روز عید قربان
سرخط خبرها

دلیل محبوبیت شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز چه بود؟

  • کد خبر: ۲۳۰۰۶۰
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
  • ۱
دلیل محبوبیت شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز چه بود؟
یادی از شهید سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی که در سانحه سقوط بالگرد به فیض شهادت رسید​.

به گزارش شهرآرانیوز، کدام امام جمعه‌ای را دیده بودی بی محافظ، بی خدم، بی حشم، راسته بازار تبریز را با پای پیاده گز کند تا رخ به رخ کسبه و آدم معمولی‌های شهر، با زخم‌های نیمه بازار شهر روبه رو شود؟

یا برود سلف دانشگاه بنشیند کنار امید‌های آینده مملکت، قاشق به قاشق، از دغدغه‌های روز و شب دانشجو‌ها بچشد. سید اولاد پیغمبر! روزی که راه افتادی رفتی ورزشگاه یادگار امام (ره) نشستی به تماشای بازی تیم شهرت، نگفتی رسانه‌ای می‌شوی؟ نگفتی هزار جور حاشیه درمی آوردند می‌گویند آمده ورزشگاه چه کار؟ رفتی و بعد همهمه هوادار‌های دوآتشه تراکتور که رگ غیرتشان بالا زده بود و آمده بودند شعار‌های تند و تیز بدهند، به احترام حضورت آرام گرفت و بازی بی هیچ تنشی ختم به خیر شد. 

دانشگاه را به نیت وحدت حوزه و دانشگاه رفتی. به یاد ایام سال‌های ابتدای انقلاب که آخر هفته ها، طلاب به خوابگاه‌های دانشجویی می‌ر فتند و دانشجویان در حجره‌های حوزه علمیه میهمان می‌شدند تا راهی به قلب و اندیشه یکدیگر بازکنند. 

هرچه هم می‌گفتند حاج آقا، شما دارید متفاوت عمل می‌کنید، می‌گفتی: «بنده همان کاری که روحانیت و ائمه جمعه در سراسر کشور باید انجام بدهند را انجام می‌دهم و به نظر خودم کار ویژه‌ای از سوی من انجام نگرفته است. این وظیفه طلبه،  روحانیت و امام جمعه است که رابطه خوبی با مردم برقرار و اعتماد مردم را جلب کند، با مردم به گفتگو بنشیند و با آن‌ها همدل باشد.»

می‌گفتی و عمل می‌کردی. تریبون ارتباط تو با آدم ها، به نماز ظهر جمعه مصلای تبریز خلاصه نمی‌شد. همان خرداد سال ۹۶ هم به حکم رهبر معظم انقلاب، در پیشانی صفوف نماز جمعه تبریز ایستادی، از راه نرسیده گفتی این نرده‌های حائل میان مردم و مسئولان را از میان صف‌ها بردارند تا هیچ دیواری بین خدمتگزاران نظام و ملت قرار نگیرد. نرده‌ها را که برداشتند، یکی یکی در خیلی شهر‌ها از جمله مشهد، به فکر افتادند این حجاب بین مردم و دولتی‌ها برداشته شود.

خیل کار‌های خوب تو، مثل شمیم در فضای خبری کشور پیچید. کسی نبود ابرو به هم بکشد که حاج آقای آل هاشم چرا آنجا چنان کرد و چنین گفت. مردمی بودی و زیستن در دل جامعه به مذاق هر جناحی شیرین می‌آید. از بازاری و کسبه و کارمند گرفته تا اهل سیاست و فرهنگ و هنر. 

یک عکاس از همشهری هایت در یک جشنواره داخلی دیده می‌شد، تماس می‌گرفتی تبریک می‌گفتی، تمجید می‌کردی که دلش گرم شود یک نفر از آن بالادستی‌ها هست که قدر هنرش را بداند. چشم امید ورزشکار‌های شهر بودی. ریش سفیدی ات، به میدان‌های ورزشی هم کشیده می‌شد. حرفت قیمت داشت. به حرمت حضورت خیلی کار‌ها به جا‌های باریک نمی‌کشید. این مردم داری ات را، این دین داری ات را که تمام قد به وادی عمل کشیده بودی، وامدار پدر بودی. این را همه می‌دانند. اصلا یک تبریز، حاج شیخ محمدتقی آل هاشم را می‌شناخت.

با بیان احکامش آشنا بود. دعای سحر و افطار ماه‌های مبارک رمضان با گویش شیرین ترکی اش را نسل به نسل در تبریز به یاد دارند، اما بعد از پایان طلبگی و ورود به عرصه‌های سیاست، از همان وقتی که محراب نماز جمعه تبریز از ذکر مناجاتت پر شد، نه فقط پسر، که برای شیخ محمدتقی پدر شدی. وصیت کرده بود: «نماز میت مرا محمدعلی بخواند. او را از هرلحاظ با تقوا می‌دانم.»، اما حالا چشم‌های محزونش از پشت پرده اشک خیره به تصویر تو مبهوت مانده.

باید آستین بالا بزند، تمام قوایش را جمع کند، گوشه چشم هایش را پاک کند و بر مزار پسری نماز بخواند که شهادتش را نه فقط او، که هیچ یک از اهالی آذربایجان باور نمی‌کنند. اما خودش به امید چنین عاقبتی، کمر به خدمت خلق خدا بسته بود. گفته بود: «تبریز دو تا امام جمعه شهید دارد که یکی از آن‌ها شهید آیت ا... قاضی طباطبایی و دیگری شهید آیت ا... مدنی است که هر دو آن‌ها سید هستند. ان شاءا... سومی هم به آن‌ها اضافه شود.»

خودش را می‌گفت. اما کسی دلش نمی‌خواست آمین بگوید. حتی بهزاد پروین به وقت ثبت عکسی از او در لباس سپاه پاسداران. همان وقتی که آیت ا... گفت: «روزی که به عنوان سومین شهید محراب به شهادت رسیدم این تصویر مرا چاپ کنید.» بهزاد پروین زیرلب گفته بود: «زنده باشید حاج آقا. عمرتان بلند»، اما صبور باشیم و بپذیریم عاقبت به خیری و عزت، گوارای جان خدمتگزاران مخلصی، چون اوست که از مردم و با مردم بودند. نه فقط جمعه، که تمام هفته و تمام عمر...

گذری بر مسئولیت‌های شهید آل هاشم

شهید آل هاشم که پس از تکمیل تحصیلات مقدماتی دبیرستان از تبریز به قم عزیمت کرد، به مدت چهارده سال دروس خارج را از محضر رهبر معظم انقلاب فراگرفت و با حضور در مناطق عملیاتی جبهه‌های جنگ با فرماندهانی، چون شهید صیاد شیرازی هم سنگر شد. پس از آن بار‌ها در سمت‌های گوناگون سیاسی اجتماعی حضور یافت. مسئولیت ستاد نماز جمعه تبریز، مسئولیت نمایندگی ولی فقیه و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله این مسئولیت هاست. آل هاشم در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با کسب ۸۳۴ هزار و ۱۰۸ رأی با بیشترین آرا در ادوار مختلف خبرگان رهبری استان، به نمایندگی مردم آذربایجان شرقی در این مجلس حاضر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
0
0
نه تبریز بلکه آذربایجان بی پدر شد بی دلسوز ماند حیف حاجی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->