پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

چرا خودروسازان دیگر ثبت‌نام جدید خودرو ندارند؟

  • کد خبر: ۲۳۲۶۴۱
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
چرا خودروسازان دیگر ثبت‌نام جدید خودرو ندارند؟
قیمت‌ها در بازار خودرو به ارقامی رسیده که دیگر هر کسی نمی‌تواند خودرو نو از جمله خودرو‌های معمول داخلی را بخرد. خودرو سازان نیز ثبت نام جدید ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت این افزایش قیمت در بازار خودرو‌های داخلی به کاهش تیراژ تولید و وارد نشدن خودرو‌های جدید باز می‌گردد.
از اسفند ۱۴۰۲ که شرکت‌های خودروسازی در قالب سامانه یکپارچه از مردم برای فروش خودرو ثبت نام کردند تاکنون هیچ ثبت نام دیگری از سوی شرکت‌های خودرو سازی انجام نشده است. طبق برنامه ریزی انجام شده مراحل تحویل خودرو‌های ثبت نامی ۱۴۰۲ از بهار پارسال آغاز شد و قرار است در نیمه دوم امسال همه خودرو‌ها به مشتریان تحویل داده شود. اما با وجود این خبری از ثبت نام جدید برای متقاضیان جدید نیست. در چنین شرایطی حتی برخی خودرو‌های داخلی نیز به خودرو‌های لوکس و لاکچری تبدیل شده اند و اغلب مردم حتی توانایی خرید خودرو‌های داخلی را نیز به دلیل افزایش شدید قیمت ندارند.

خودرو‌های لاکچری داخلی

یکی از ویژگی‌های بازارخودرو‌های داخلی این بود که تقریبا بخش زیادی از مردم با روش‌های مختلف توانایی خرید آن را داشتند و بسیاری از مردم دست کم می‌توانستند خودرویی مانند پراید را خریداری کنند، اما در حال حاضر حتی خودرو وطنی دنا یا تارا به خودرو‌های لوکس تبدیل شده اند و دیگر کسی به راحتی نمی‌تواند این خودرو‌ها بخرد. در حال حاضر قیمت هر خودرو دنا در شرایطی که دیگر کسی نمی‌تواند آن را از کارخانه بخرد بین ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان است. مثلا قیمت دنا پلاس ۸۰۷ تومان و قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال یک میلیاردو ۵۲ میلیون تومان است یا در مثالی دیگر قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۹۸۰ تومان است. قیمت تارا نیز بسته به دنده‌ای بودن یا اتوماتیک بودن بین ۷۶۰تا یک میلیاردو ۶۵ میلیون تومان دادو ستد می‌شود.

حتی قیمت ساده‌ترین مدل کوئیک سایپا به۴۱۸ میلیون تومان رسیده و قیمت کوئیک اتوماتیک نیز در حال حاضر ۵۴۱ میلیون تومان است. قیمت خودرو شاهین نیز بین ۷۲۰ تا ۸۲۰ میلیون تومان است.

اما پرسش این است که دلیل نابسامانی در بازار خودرو‌های داخلی چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکل اصلی بازار کمبود عرضه و افزایش نیافتن تیراژ تولید شرکت‌های خودرو سازی است. موضوعی که قرار بود وزارت صنعت آن را حل کند، اما تاکنون موفق به اجرای آن نشده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد بازار داخلی سالانه به طور متوسط به ۱.۵میلیون دستگاه جدید نیاز دارد در حالی که تیراژ تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بهترین حالت سال قبل به ۸۸۱ هزار دستگاه رسید این یعنی اینکه سطح تولید ظرفیت تامین همه نیاز‌های بازار را ندارد.

افت تولید پارسال

آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد تیراژتولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ برای عرضه در بازار داخلی با ۸ درصدکاهش به ۵۳۵ هزارو ۶۳۶ دستگاه رسید این یعنی اینکه سطح تولید ایران خودرو در سال گذشته و در شرایطی که بازار کمبود زیادی داشت ۴۷ هزارو ۶۰۰ دستگاه کاهش یافته است.

تیراژ تولید سایپا نیزدر سال گذشته با ۳ هزارو ۶۰۰ دستگاه کاهش به ۳۴۵ هزارو ۹۴۶ دستگاه رسید. این یعنی اینکه دو شرکت ایران خودرو و سایپا سال گذشته جمعا ۸۸۱ هزارو ۵۸۲ دستگاه تولید کرده اند که نسبت به سال قبلش افت نشان می‌دهد؛ و شکاف زیادی بین نیاز بازار و تیراژ واقعی تولیدوجود دارد.

افت تولید دو ماهه

امسال حتی تیراژ تولید نسبت به سال قبل کمتر نیز شده است.

طبق اطلاعات موجود تیراژ تولید شرکت ایران خودرو در دوماهه اول امسال ۱۵ درصد کاهش یافت است. یعنی خودرو‌های تولید شده در ۲ ماهه اول امسال ۱۱ هزارو ۲۳۴ دستگاه کمتر از پارسال است.

شرکت سایپا نیز در دو ماهه امسال جمعا نزدیک به ۵۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که این میزان در مقایسه با دو ماهه پارسال ۱۶۵۰ دستگاه کاهش نشان می‌دهد.

وضعیت نامشخص واردات

در شرایطی که افزایش سطح تولید داخل کفاف بازار داخل را نمی‌دهد. مجلس تصمیم گرفت طرح واردات خودرو را کلید بزند. اما آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد تاکنون بخش محدودی خودرو نو وارد بازار شده است. از طرف دیگر تکلیف واردات خودرو‌های کار کرده نیز مشخص نیست. به نظر می‌رسد مشکلاتی که در زمینه تامین ارز وجود دارد به مانعی در برابر واردات خودرو تبدیل شده است. در چنین شرایطی روز گذشته محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون واردات خودرو‌های نو و کارکرده را در دولت بعدی اجرا می‌کنیم. به نظر می‌رسد تا سطح تولید خودرو‌های داخلی افزایش نیابد و یا دست کم درکوتاه مدت حجم واردات افزایش نیابد بازار خودرو نمی‌تواند به تعادل برسد.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->