جزییات اسیدپاشی کارتن‌خواب غیرتی روی جوان مغازه‌دار| مقتول با زنم رابطه داشت ترافیک سنگین در خیابان‌های مشهد پس از بارش باران (۳ تیر ۱۴۰۳) روایت تلخ عروس عاشق| خانواده همسرم من را روانی خطاب می‌کنند حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات توصیه‌های ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد (۳ تیرماه ۱۴۰۳) بلیت قطار گران می‌شود؟ (۳ تیر ۱۴۰۳) پیکر سومین مفقودی سیل جاده چالوس پیدا شد (۳ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۲ فقره سرقت در غرب مشهد (سوم تیرماه ۱۴۰۳) وثیقه خروج از کشور مشمولان غیرغایب در محرم و صفر حذف شد جوانان با چه انگیزه‌ای مهاجرت می‌کنند؟ ایران بهترین مراکز درمان ناباروری دنیا را دارد آپارتمان‌هایی که جلوی رشد هوش هیجانی کودک را گرفته اند! مشمولان ۳۵‌سال‌به‌‌بالا و حداقل دارای ۲ فرزند معاف می‌شوند نتایج یک پژوهش؛ ۲۸ میلیون ایرانی در مناطق درگیر با بحران آب زندگی می‌کنند ماجرای ضرب و شتم مامور «پارک خورشید» مشهد چه بود؟+ فیلم پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری سایبری با دعوت به گروه‌های انتخاباتی هشدار داد هر روز هفته برنج نخورید فراجا از بازگرداندن کلاهبردار فراری رمز ارز به کشور خبرداد سازمان حج و زیارت از احتمال تأخیر در پرواز‌های بازگشت حجاج ایرانی خبر داد در سال جاری، ۶۷۰ روستا و ١٨ شهر استان خراسان‌رضوی با تنش آبی مواجه هستند
سرخط خبرها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی: تعیین مقصران سیلاب اخیر مشهد در حال رسیدگی است + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۴۰۰۰
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی: تعیین مقصران سیلاب اخیر مشهد در حال رسیدگی است + فیلم
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی گفت: دو نفر از معاونان دادستان به همراه اداره کل بازرسی وظیفه رسیدگی به موضوع سیلاب اخیر مشهد را داشتند و ورود پیدا کردند تا مقصر را شناسایی کنند که این کار در حال انجام است.  

به گزارش شهرآرانیوز، امیر مرتضوی امروز، ۲۷ خرداد ۱۴۰۳، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته، هفته پرترافیکی را پیش رو داریم. فردا، ۲۸ خردادماه، مصادف با عید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت است؛ پنجم تیرماه نیز عید غدیر خواهد بود.

وی افزود: انتخابات را نیز پیش رو داریم که تبلیغات شروع شده و تا دو هفته ادامه دارد. انتخابات براساس چهار مؤلفه رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت بوده که قوه‌قضائیه کمیته‌ها و ستاد‌هایی برای رسیدگی به تخلفات تشکیل داده است. یکم تیرماه روز اصناف و دهم تیرماه سالروز صنعت است. چهلم شهدای خدمت نیز در همین روز‌ها خواهد بود.

مرتضوی ادامه داد: دیروز جلسه انتخابات را برگزار کردیم. قرار شد جلسه‌ای را برگزار کنیم و تذکرات لازم را بدهیم. عناوین مجرمانه را اعلام کردیم که ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر توجه نکردند پرونده قضایی تشکیل خواهیم داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی با بیان اینکه هفته قوه‌قضائیه از یکم تا هفتم تیرماه است، عنوان کرد: برای این هفته برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که بخشی توسط بنیاد بین‌المللی غدیر است. یکی از برنامه‌ها مصاحبه‌های مطبوعاتی با حضور ریاست دادگستری، معاونان و دادستان و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: جمعه مصادف با اولین روز تیرماه، سخنرانی رئیس کل دادگستری استان را در خطبه‌های پیش از نمازجمعه در مشهد خواهیم داشت و در تمام شهرستان‌ها نیز سخنرانی رؤسای دادگستری‌ها یا دادستان‌ها را داریم که به عملکرد، دستاورد‌ها و نکات قابل‌توجه اشاره می‌کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دیگر تحقق شعار سال است که دوم تیرماه به نام «حمایت قضایی از جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده و استان بیش از یک دهه در این زمینه پیشگام بوده است. بازدید از یک واحد تولیدی دارای مشکل و معضل را انجام خواهیم داد تا بتوانیم در هفته قوه‌قضائیه، مشکل آن‌ها را حل کنیم. در تمام شهرستان‌ها نیز پیش‌بینی شده تا همکاران سرکشی کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی اضافه کرد: روز یکشنبه، «تکریم مردم با ارائه خدمات» نام‌گذاری شده است. ما دوشنبه‌های هر هفته ملاقات عمومی داریم که حداقل ۱۰۰ نفر در این ملاقات‌ها شرکت می‌کنند. دادگاه‌های آنلاین را در استان داریم که در سال گذشته حائز رتبه اول شدیم و در سال جدید نیز این موضوع را باقوت ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در این هفته، حضور در مساجد مهم را داریم که جلساتی با نخبگان و اساتید برگزار خواهد شد، تصریح کرد: دوشنبه روز «دفاع از آزادی‌های مشروع و ترویج فرهنگ صلح و سازش» است. تلاش می‌کنیم در قالب شورای وقایع مهم که در دادگستری تشکیل می‌شود بتوانیم پرونده‌های مهم را مطرح و تعیین تکلیف کنیم. ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای وجود دارد و در این ستاد تلاش می‌شود افرادی که در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کنند و با جرائم، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، حسابشان را جدا و برنامه‌ریزی کنیم.

هدف نهایی قوه‌قضائیه اجرای عدالت، احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم

مرتضوی گفت: سه‌شنبه روز «بسط عدالت علوی در قوه‌قضائیه» است. هدف نهایی قوه‌قضائیه اجرای عدالت، احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم بوده که به بسط عدالت علوی برمی‌گردد. چهارشنبه روز «مقابله با ریشه‌های فساد و برخورد قاطع با مفسدین» است. خراسان‌رضوی در این حوزه، شعبه ویژه جرائم اقتصادی را دارد که به طور ویژه به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی افزود: پنجشنبه روز «حقوق بشر، مقابله با تروریسم و همبستگی با مردم مظلوم غزه» است. تلاش شده با دستگاه‌های دیگر نیز کار مشارکتی انجام دهیم تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. یکی از برنامه‌ها که قرار بود در ابتدای هفته قوه‌قضائیه برگزار شود، همایش پیشگیری از حاشیه‌نشینی بود.

وی ادامه داد: یک‌سوم جمعیت استان ما یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند. ۳۸ سازمان اثرگذار پای کار آمدند و ۵۶۳ مسئله شناسایی شد. ۱۸۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است. دو هدف برای این همایش داریم اول برگزاری نمایشگاه فرصت‌ها و دستاورد‌هاست. یکی از دستاورد‌های دادگستری راه‌اندازی دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان در مجتمع شوق زندگی بوده که در حاشیه شهر قرار دارد و ۵۰ نفر از وکلای ترمیمی برای کمک به اطفال به صورت رایگان همراهی می‌کنند.

مرتضوی اضافه کرد: هدف دوم این است که صرفاً متکدیان و معتادان متجاهر نگهداری نشوند، بلکه به سمت توانمندسازی برویم که در حال پیگیری هستیم. نام «خانه سبز» به «سرای زندگی» تغییر کرده و قرار شده ۶ سوله فعال شود تا به موضوع اشتغال و خانواده آن‌ها بپردازد. در سه مرکز، توسط شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر به دنبال توانمندسازی بیشتر آن‌ها هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی با بیان اینکه کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع را فعال کردیم تا پرونده قضایی تشکیل نشود، عنوان کرد: در سال گذشته ۸۷۴ جلسه در استان برگزار شده که خروجی آن ۱۶۶۱ مصوبه بوده و مشکل ۶۹۲ واحد تولیدی رفع شده است. ۱۷۸۹ بازدید توسط متصدیان دفاتر و ۸۱۲ بازدید توسط قضات انجام شده و خراسان‌رضوی با فاصله نسبت به کل کشور اول بوده است.

سازش ۲۷ درصدی پرونده‌های طلاق در خراسان‌رضوی

وی بیان کرد: بعد از اقتصاد، موضوع خانواده بسیار مهم است که در این زمینه ورود خوبی داشتیم. ۷۸ مرکز مشاوره در سطح استان داریم. علاوه بر طلاق توافقی، دو طلاق دیگر یکی به درخواست زوج و دیگری به درخواست زوجه نیز به مراکز مشاوره ما ارجاع داده می‌شود. در سال ۹۵ میزان سازش ۱۲ درصد بود، اما اکنون در انواع طلاق ثلاث ۲۷ درصد سازش داریم که تلاش می‌کنیم به یک‌سوم برسانیم. در سال گذشته میزان سازش ما در دعاوی نفقه و تمکین ۴۴ درصد و در دعاوی ملاقات طفل و حضانت ۵۳ بوده است. بازگشت نیز حدود یک درصد است. امروز شهرستانی نداریم که مرکز مشاوره نداشته باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در ۲۰ اداره، شورای سازش شکل گرفته و انتظار ما این است قبل از اینکه پای آن‌ها به محاکم باز شود، در این شورا حل‌وفصل شود. به دنبال توسعه این شورا به منظور استحکام بنیان خانواده هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه ۱۰ اتهام داریم که اولویت دارند، تصریح کرد: این اتهام‌ها شامل توهین، ضرب‌وجرح عمدی، تهدید، سرقت، تصادف، تخریب، کلاهبرداری، مواد مخدر و اختلاس است. برخی از جرائم مرتبط با کار فرهنگی و اجتماعی بوده که هرچه در این حوزه‌ها کار کنیم، آمار کاهش پیدا می‌کند. میزان سرقت‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، دو درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: سامانه سجام یا دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم را با ۷۰۵۶ دیده‌بان در سطح استان داریم که در سال گذشته ۶۹۵۹ گزارش ارائه دادند. حضور دیده‌بانان بسیار اثرگذار است.

مرتضوی در خصوص تعیین مقصران سیلاب اخیر مشهد گفت: دو نفر از معاونان دادستان به همراه اداره کل بازرسی وظیفه رسیدگی به موضوع سیل اخیر مشهد را داشتند و ورود پیدا کردند تا مقصر را شناسایی کنند که این کار در حال انجام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->