شورای راهبردی پردیس صنایع خلاق مشهد تشکیل شد تجلیل از برگزیدگان برنامه «بچه مرشد» | برنامه‌ای برای کودک و نوجوان با ترویج آموزه‌های اخلاقی شاهنامه نگاهی به آثار سینمایی با موضوع امام رضا (ع) اهدای شیر طلای افتخاری ونیز ۲۰۲۴ به سیگورنی ویور مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حکایت وزیر اعظم و اکرم و اختر پس از آواز قو | مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی هدایت هاشمی و حسین رفیعی با سریال «فراری» به شبکه یک می آیند + زمان پخش راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟ محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی با «سن‌پطرزبورگ۲» در راه سینما «تگزاس ۳» همچنان صدرنشین | آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (۹ تیر ۱۴۰۳) برادران، فیلم «مادران جوان» را می‌سازند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ جزئیات محکومیت دومینیک بوتونا، مدیر سینمایی فرانسه هومن برق نورد و امین زندگانی در سریال «طوبی» (محرم ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی برگزار شد (۶ تیر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۵۷۱۳
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی برگزار شد (۶ تیر ۱۴۰۳)
انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی امروز، ۶ تیر ۱۴۰۳، در مجتمع فرهنگی‌هنری امام‌رضا(ع) برگزار شد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز، پس از گذشت یک ماه از نخستین نشست درباره انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی در سال جاری و اعلام و انتشار فراخوان عضویت در مجمع عمومی در محیط مجازی و ارسال پیامک به هنرمندان توسط هیئت مؤسس این انجمن، فهرست نهایی نامزد‌های هیئت‌مدیره و بازرسی انجمن برای انتخابات اعلام و قطعی شدند و سرانجام امروز فرایند این انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد.

نامزد‌های هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی امیراحسان امیرپور، پوریا قصابی، حمیدرضا سهیلی، رضا عرفانی، سیدمحسن هاشمی، علیرضا سوزنچی، فرخنده طالبی، کریم جشنی، محمد بهاگیر، محمد جلاییان‌برومند و محمد حسن‌زاده بوده و علیرضا صنعتی، محسن مسعودی‌فر، مسعود رشیدی، نوید نقی‌زاده و هادی شیبانی‌ نامزد‌های بازرسی انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی بودند.

انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی برگزار شد (۶ تیر ۱۴۰۳)

حضور ۳۳۳ نفر در مجمع عمومی انتخابات هنر‌های نمایشی

معاون انجمن هنر‌های نمایشی ایران در حاشیه برگزاری انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: این انتخابات طبق آخرین اساس‌نامه ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به تمام استان‌ها ابلاغ شد تا انتخابات شعب خود را برگزار کنند.

وحید لک افزود: استفاده از کلمه «شعب» به این دلیل است که تا زمانی که انتخابات برگزار نشود، تمام انجمن‌های سی‌وچهارگانه ما در ۳۱ استان و سه منطقه آزاد تحت عنوان «انجمن» فعالیت می‌کنند. زمانی که این اتفاق بر طبق اساس‌نامه جدید صورت می‌گیرد، مجمع عمومی انتخابات برگزار می‌شود و انجمن‌ها به مؤسسه هنر‌های نمایشی استان تبدیل می‌شوند.

لک خاطرنشان کرد: کسانی که قرار است در مجمع عمومی حاضر شوند و رأی دهند، شامل دو گروه هستند؛ گروه‌ها و افرادی که عضو هسته مرکزی بوده و پروانه‌دار هستند و در طول ۱۱ سال گذشته، پروانه فعالیت گرفته‌اند و به این ترتیب در سه سطح الف، ب و جیم حضور دارند. گروه‌های الف ۹ نفر هسته مرکزی، گروه‌های ب ۷ نفر و گروه‌های جیم ۵ نفر هسته مرکزی دارند.

این‌ها هنرمندانی هستند که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند و باید در ۲۰ سال گذشته در ۱۰ اثر نمایشی به عنوان بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس، مترجم و هر عنوان تخصصی که در تئاتر تعریف شده، حضور داشته باشند.

معاون انجمن هنر‌های نمایشی کشور در ادامه، با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، ۳۳۳ نفر متقاضی حضور در مجمع عمومی انتخابات استان خراسان‌رضوی هستند، یادآور شد: بخشی از این افراد مایل‌اند به عنوان هیئت‌مدیره فعالیت کنند. مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این هست که حتماً باید مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل آن که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ شده و ما آن را تحت عنوان «درجه هنری» می‌شناسیم، داشته باشند. این افراد هم می‌توانند عضو هیئت‌مدیره باشند که در استان خراسان‌رضوی تعداد بالایی متقاضی در سمت هیئت‌مدیره هستند و بیشتر آ‌ن‌ها با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و استعلامات اخذشده، متخصص این حوزه بوده و صاحب‌نام‌ هستند.

وی بخش دیگر انتخابات را مربوط به انتخاب بازرس دانست و در این‌باره توضیح داد: تعدادی از افراد برای نظارت به خصوص در حوزه مالی، در روز تشکیل مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و در کنار هیئت‌مدیره قرار می‌گیرند. مجمع عمومی می‌تواند ۵ نفر اصلی را انتخاب کند که طبق اساس‌نامه در کنار یک نفر به عنوان نماینده از اداره کل استان و یک نفر از طرف انجمن هنر‌های نمایشی، متشکل از هفت نفر اعضای اصلی هیئت‌مدیره، رسماً کار خود را شروع خواهند کرد.

وحید لک تصریح کرد: انتظار ما این است که در این دوره از انتخابات، اعضا بتوانند با انرژی بسیار زیاد و تعامل خوب به وظایف خود عمل کنند.

وی ابراز کرد: از آنجا که در اساس‌نامه حوزه فعالیت اعضا بسیار گسترده طراحی شده و محدودیت‌ها برداشته شده است، می‌توانند در حوزه اقتصادی بسیار بدرخشند و برای خانواده بزرگ تئاتر اعتباراتی را از نظر مالی کسب کنند.

این مقام مسئول یکی از دلایلی را که انتخابات در استان‌های پهناور به صورت بر‌خط برگزار می‌شود، وجود فصل گرما، طولانی‌بودن مسیر‌ها و حفظ جان هنرمندان برشمرد و اظهار کرد: به دلیل اینکه بسیاری از آن‌ها بیمه نیستند و تردد در جاده‌ها سخت است، پیشنهاد هیئت‌ موسس و انجمن هنر‌های نمایشی این بود که در استان‌های پهناور انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود.

وحید لک در پایان تبیین کرد: استان خراسان‌رضوی چهارمین استانی است که این انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار می‌کند، اما در مجموع هجدهمین استانی است که انتخابات خود را در این دوره برگزار کرده است.

دلیل برگزاری انتخابات الکترونیک چه بود؟

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در گفتگو با شهرآرانیوز تصریح کرد: انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی بعد از یک دوره وقفه برای اولین بار در استان به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است. ما یک بازه زمانی را برای فراخوان در نظر گرفتیم و پس از عضوگیری و تکمیل مدارک کاندیداها و انجام بررسی‌های لازم، امروز انتخابات را برگزار کردیم.

جلیل سروری خاطرنشان کرد: ۳۳۳نفر می‌توانند در این مجمع شرکت کنند. این افراد می‌توانند از بین ۱۱ کاندیدای هیئت‌مدیره به ۵ نفر و از ۵ نفر کاندیدای بازرسی هم به یک نفر رأی دهند.

سروری اظهار کرد: افراد از طریق لینکی که برای آن‌ها ارسال شده، با ورود به سامانه، کد ملی خود را وارد کردند و بعد از تأیید کد رمز، مراحل رأی‌گیری آن‌ها شروع شد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص الکترونیکی‌بودن نحوه رأی‌گیری گفت: با توجه به وسعت استان خراسان‌رضوی و اینکه شرایط حضور هنرمندان شهرستان‌ها مخصوصاً هنرمندان شهرستان‌های دور سخت بود، با الکترونیکی‌کردن انتخابات همه هنرمندان در جای جای استان می‌توانند در آن شرکت کنند. دلیل دوم نیز صحت، امنیت و پیشگیری از مواردی است که در انتخابات سنتی وجود دارد که در انتخابات الکترونیکی از این چالش‌ها جلوگیری می‌شود.

وی در پایان از دیگر انتخابات پیش رو گفت و توضیح داد: به‌زودی انتخابات انجمن هنر‌های تجسمی که فراخوان آن از دیروز در بین هنرمندان توزیع شده است، انتخابات انجمن موسیقی و برای اولین بار در استان خراسان‌رضوی انتخابات انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری را برگزار خواهیم کرد.

هنرمندان جوان نیازمند حمایت انجمن هنر‌های نمایشی

سید محمد نعیمی، پیشکسوت تئاتر استان خراسان‌رضوی که برای شرکت در انتخابات حضور یافته بود، بیان کرد: دوره فعالیت ما پیشکسوتان به پایان رسیده است، اما اعضای جدید هیئت‌مدیره باید به موانع کار هنرمندان جوان سروسامان ببخشند تا در راه هنر باقی بمانند.

وی جریان فعالیت‌های تئاتر در مشهد را کمی ضعیف توصیف کرد و یادآور شد: اگر هنرمندان دست‌به‌دست یکدیگر بدهند تئاتر شرایط بهتر خواهد شد. تئاتر خراسان جزو بهترین‌ها در ایران است و حتی در دنیا نیز حرفی برای گفتن دارد. اساتید بزرگی در این استان حضور دارند چندان به کار آن‌ها بها داده نمی‌شود. استاد رضا صابری در تمام ایران همانند ندارد و اگر کنار برود اتفاق مأیوس کننده‌ای است، زیرا عمر خود را صرف اعتلای هنر تئاتر این خطه کرده است.

نعیمی خاطرنشان کرد: الکترونیکی برگزار شدن این انتخابات قدری برای من سخت بود و نتوانستم رأی خود را بدهم، به همین دلیل حضوری مراجعه کرده‌ام.

تئاتر مشهد نیازمند بهبود زیرساخت‌ها

مهدی حسنی، هنرمند آهنگساز تئاتر مشهد نیز مهمترین دغدغه همه هنرمندان حوزه تئاتر را زیرساخت‌های این بخش دانست و اظهار کرد: ایجاد مکان‌های تمرین و سالن‌های متعدد در سطح شهر از نیاز‌های اساسی تئاتر مشهد است. سالن‌های خصوصی نیز به کمک هنر تئاتر آمده‌اند، اما باز هم کافی نیست.

وی افزود: ما نیازمند یک انسجام و وجود یک انجمن قوی هستیم، تا بتوانیم سالن‌های بیشتری را راه اندازی کنیم و گروه‌های تئاتری را بیشتر ساماندهی نماییم. مسئله مهمی که من در طی این سال‌ها نسبت به آن تاکید داشتم، این بود که در انجمن نمایش استان حتماً باید بخشی را تحت عنوان بازرسی یا حقوقی فعال کنند، تا بتوانند به جد پیگیر مطالبات هنرمندان باشند.

این هنرمند با اشاره به اینکه مشهد سابقه بسیار قوی در حوزه تئاتر دارد عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم یک جشنواره ملی یا حتی بین‌المللی تئاتر را در مشهد توسط اعضای جدید راه اندازی کنیم. معمولاً همیشه در کل کشور از ما تقاضا می‌شود که یک جشنوار داشته باشیم، اما در طی این سال‌ها جای آن خالی بوده است.

وی انتخابات الکترونیک را فرآیندی دقیق برشمرد خاطرنشان کرد: در این روش تمامی مراحل آن به وسیله کدرهگیری انجام می‌شود و کسانی که از تهران بر آن نظارت دارند کارشان با نظم پیش می‌رود. در دوره‌های گذشته از طریق  انتخابات سنتی احتمال وجود اختلال در روند کار بود. هنرمندان شهرستانی نیز امکان حضور در مشهد را ندارند و این روش برای آنها بهتر است.

لزوم تشکیل بخش حقوقی در انجمن هنر‌های نمایشی

امیر احسان امیرپور کاندیدای سومین دوره انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی استان خراسان رضوی نیز بیان کرد: با توجه به برگزاری سه دوره انتخابات هنر‌های نمایشی استان، به نظر من باید افراد متخصص و یا با توانمندی‌های مرتبط وارد هیئت مدیره شوند.

وی ادامه داد: رشته اصلی من حقوق بوده و ۲۰ سال است که وکیل دادگستری هستم. به همین دلیل احساس نیاز کردم که در هیئت مدیره باید یک نفر آشنا به قوانین و مصوبات حضور داشته باشد، تا بتوانیم از توانمندی‌های افراد در کانال حقوق استفاده کنیم، زیرا همیشه این خلا وجود داشته و هنرمندان تئاتر از نبودن قوانین مناسب ضربه خورده‌اند.

وی مهمترین برنامه خود را تشکیل قرارداد‌های متحدالشکل عنوان کرد و بیان کرد:  در این صورت آفت‌ها و دور زدن‌های قانونی کمتر می‌شود و اختلافات بین هنرمندان از لحاظ مالی کاهش پیدا خواهد کرد. مورد دیگر نیز این است که ما بتوانیم بودجه‌ای که به تئاتر اختصاص داده می‌شود، برای تولیدات بیشتر به صورت عادلانه بین گروه‌های تئاتری تقسیم کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->